Hej.

Ska troligtvis hjälpa till med en budgetrenovering av en toalett i ett fritidshus pga toalettstol håller på o trillar genom golvet.

Detta kommer genomföras utan budget och blir därför utav "billigast möjliga"

Väggarna är idag klädda med masoni och målade med en färg som släpper och skrynklar sig somni ser på bilderna nedan.

Det går massvis med utanpåliggande kablar längs med väggen i ovankant så att bara slå på en gipsskiva är tyvärr inte en lösning.

Hur fanken gör man?

Ger upp?

Vad skulle ni göra? Vilken arbetsmetod, vilka produkter skulle ni använda?

Behöver inte vara våtrumsfärg.

bkD5tm4.jpg

09UNIFO.jpg

QVZ3JRz.jpg
 
Så. jag tolkar allas tystnad som att det e läge att ge upp? :)
 
Det finns ju inga förutsättningar för ett lyckat resultat, det är ju mest bortkastad tid att måla över detta.
 
Det verkar som att färgen som använts inte är rätt och då återstår "bara" att slipa bort den, som det billigaste alternativet innan ommålning. Men som Stefan N redan sagt, blir det knappast mycket bättre.
 
Det verkar ju ha ngt samband med att det är en skarv? Tillräckligt breda lister kanske kan dölja färgsläppen?
 
Skrapa väck det som är löst, spackla, slipa ner hela väggen, ev en vända spackel och slipning till och måla.
 
En fundering. Såna där "våtrumsskivor" man kan montera nuförtiden, Kan man regla upp nånting med 45x45 och sätta dit såna som sedan går att demontera på ett enkelt sätt om man vill komma åt elkablarna?
Är det ok enligt elreglerna att göra så?

Elcentralen sitter i rummet till vänster och köket ligger till höger och typ all el går utanpåliggande längs taklisten och förgrenas ut från toaletten. Detta var tydligen ett skafferi från första början.
 
Fast om budgeten är 0:- så går det ju bort direkt då det kostar runt 400:-/m2.
 
Verkar som att färgen i helhet inte har något vidare bra fäste, bilden visar att det släppt vid skarv vilket har mest rörelse. Rätta mig om jag har fel men det ser ut att vara snickerifärg utan någon grund, förmodligen därför det släppt. Som en annan har sagt så går det nog bara att göra en tillfällig lösning genom att slipa/dra bort all lössittande färg och sedan spackla,måla. Annars om du vill få det bra lär det nog kosta lite mer än du kanske vill lägga ut.

edit (snick kanske det inte är då det ser ut att vara elastiskt som en väggfärg men prinsipen är den samma :p )
 
Redigerat:
Jag hade dragit en gipsskiva rakt på och låtit den sluta en bit från taket. Sedan antingen avslutat med en list och låtit kablarna vara synliga (efter övermålning eftersom de antagligen är gulmålade idag? ) eller satt en bred list ända upp till taket som täcker kablarna men som lätt går att ta bort (är väl egentligen inte helt OK)
 
Stefan N skrev:
Fast om budgeten är 0:- så går det ju bort direkt då det kostar runt 400:-/m2.
Som ts så anser jag mig att ha rätten att vilt ändra förutsättningarna:D

Men jag håller med dig i sak...
 
Dsl skrev:
Jag hade dragit en gipsskiva rakt på och låtit den sluta en bit från taket. Sedan antingen avslutat med en list och låtit kablarna vara synliga (efter övermålning eftersom de antagligen är gulmålade idag? ) eller satt en bred list ända upp till taket som täcker kablarna men som lätt går att ta bort (är väl egentligen inte helt OK)

Detta är nog det vettigaste sett till kostnad/arbete. Kan ju kapa till några MDF skivor och göra en bred "taklist" utav. Hur regelvidrigt är det enligt reglerna för el?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.