Ett företag som lämnar 25 års garanti på en solcellslösning skulle jag placera i listan skojarföretag.

Det är knappast seriöst då inga av de anläggningar de säljer nu kommit upp i den åldern och att de följaktligen inte vet hur länge de kommer att hålla. Skulle det vara något konstruktionsproblem som visar sig om 15 år så kan man räkna med att firman går i konkurs. Alltså är löftet så gott som värdelöst. Firmor som lämnar värdelösa löften är oseriösa.

En annan sak som lär göra att dessa solcellsfirmor antagligen får problem framöver är att bidragen antagligen kommer att försvinna. Utan bidrag så faller de flesta kalkyler. Politikerna hittar på något annat som ska stödjas istället.
 
@fransroland: läs på hur en FRÅNLUFTSvärmepump fungerar, du är helt ute och cyklar.
 
Jag har rätt bra koll på principerna för både FLVP och ftx så det tror jag inte jag behöver. Det jag vänder mig mot är att man från dina inlägg får uppfattningen att en FLVP inte skulle ta tillvara energin i frånluften. Det är ju just det den gör :)
 
Ok förstår missuppfattningen. Ser nu att du pratade om ftx i ditt inlägg också.

Missade att det var frånluftsvärmepump som var aktuellt. Tolkade dig som att ftx krävde BV. Det fungerar ju oavsett värmekälla, utom just i kombination med frånluftsvärmepump då ftx redan är inbyggd, som du redan var inne på och som jag missade :)
 
Fransroland skrev:
...Nu kan jag inte hur ofta man rekomenderar att inneluften byts ut men det är ganska ofta, min gissning är minst 1 gång/ dygn. Förmodligen ännu oftare
...
Du är inte ens i närheten av sanningen!
Det är en gång varannan timme som är normen :wow:

För att återgå till ursprungsfrågan
Var ger pengarna bäst effekt?
Jag skulle tro att ett välrenommerat husföretag som Ekeforshus har balanserat isoleringen så att det är ungefär lika bra (eller lika dåligt) runt om.
Så min bästa gissning är att om man vill "fläska på" så skall man öka isoleringen lite runt om.
Dvs 50 - 100 mm mer i väggarna, kanske en 100 mm skiva cellplast till under plattan (om man skall ha golvvärme) och 100 mm till i taket.
Ett snäpp energieffektivare fönster, men då kommer man in i området med utvändig imma, vilket många verkar störa sig på.
En sak att titta på om man skall ha golvvärme är hur kantbalken är isolerad från plattan.
Är det konventionellt gjort kan det nog vara en riktig energitjuv.

Uppvärmningssystem?
Jag har själv gått den andra vägen med mitt nya hus, dvs minimera investeringarna och satsa på enkla, billiga system.
Ingen golvvärme, ganska välisolerat 300 under plattan, 310 mm i väggarna, 400 mm ovanpå, fönster ca 0,8. Samt FTX-ventilation, och nu också en L/L-värmepump.
Inga element, ingen golvvärme.
Små och enkla investeringar: FTX, elektrisk VVB och en L/L-värmepump = ca 50.000 kr.
(Enplans 108 m2)

Förövrigt har jag alltid gillat Ekeforshus planlösningar.
Mitt eget hus är en lite omarbetad kopia av deras Ekonomen 114.
 
Redigerat:
Jag är rörmokare och har monterat flera FLVP, vi har studerat dom i efterhand och tittar man på två lika hus med med bergvärme eller FLVP så vinner bergvärme alla gånger! Isolering i platta och tak är a och o. Ta inte radiatorer utan välj gv om ni har tänkt er det, gv blir inte dammigt och behöver bara 30-35 grader och radisar ska ha min 50 grader. Man behöver inte va raket forskare för å få ihop den ekvationen. Hade solen fungerat här "uppe" så hade alla haft solfångare på sina tak, åk en sväng i bilen å kolla efter det så får ni åka långt:) Jag är sugen på motargument om detta. Ha en trevlig kväll mina vänner
 
Vad är FLVP och gv ?
 
Frånluftvärmepump och golvvärme
 
Antiken skrev:
Jag är rörmokare och har monterat flera FLVP, vi har studerat dom i efterhand och tittar man på två lika hus med med bergvärme eller FLVP så vinner bergvärme alla gånger!
Har du räknat på det?
Självklart har BV lägre driftskostnader, men jag är inte lika säker på att totalkostnaden blir lägre.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Fransroland skrev:
Nu kan jag inte hur ofta man rekomenderar att inneluften byts ut men det är ganska ofta, min gissning är minst 1 gång/ dygn. Förmodligen ännu oftare. .
Du är på rätt spår det är ännu oftare, ALL inneluft skall bytas var 2 timme, dvs 0,5 luftomsättning/timme. Och om man inte vill borra upp ventiler i fasaden kan man istället ta bort tätningslisterna i överkant på fönsterbågarna.Låter konstigt men är helt rätt =)
 
mexitegel skrev:
Har du räknat på det?
Självklart har BV lägre driftskostnader, men jag är inte lika säker på att totalkostnaden blir lägre.
Nu var iofs inte frågan riktad till mig, men jag slängde ihop en snabb kalkyl:

Extrakostnad pump:20 000 kr
Kostnad borrhål och arbete: 50 000 kr
Total extrakostnad: 70 000 kr

Räntekostnad per år(4%): 2 800 kr/år
Efter ränteavdrag: 1 960 kr/år
Kostnad avskrivning pump (15 år):1 333 kr/år
Totalkostnad:3 293 kr/år

Kostnad per kWh: 1.25 kr/kWh

Energibesparing som behövs för att det skall vara lönsamt: 2 635 kWh/år

Jag vet inte om det blev rätt i antagandena (jag tror att de är ganska konservativa), men det ger ialla fall en indikation på vilken besparing som behövs för att det skall löna sig.
 
Ska man satsa på något i början så ska man gå på det som är dyrare att åtgärda efteråt. Isolera så mycket det går på vinden och i sulan, fönster.
"Räcker inte" pengarna till BV så kör frånluft, kompressorn lägger nog av vid 15år och då kan man ju tänka om och ta nya beslut efter rådande elpris. Sedan är radiatorer det energisnålaste sättet att värma upp ett hus på än att värma upp hela platttan. Men man vinner ju viss komfort med golvvärme men riskerar kallras och imma vid fönster, vanligt i nya hus!
Jag kör radiatorer och har haft som mest 42,7° i framledningstemp i vinter, har man för dåliga radiatorer så behöver man högre temp. Nu kring 0:an matas det ut 33° och det håller 22° inne, 15-20cm i väggarna och 30cm i taket.
 
Anders_Nilsson skrev:
Hade lagt pengar på BV och FTX,FTX för komforten (ren luft) och för att då vet jag att dom måste bygga ett tätt hus (begär provtryckningsprotokoll). BV för att då (köp en NIBE 1245) får du hysteriskt med värme och flera slingor till poolen och garaget. Det får ju inte kosta vad som helst men 100 papp är det värt.
Om nu pengarna ska in i huset och inte på börsen hade jag också haft detta som huvudalternativ. Komfort är värt att betala för, vilket motiverar lösningen även om den är svår att räkna hem jämfört med frånluftsvärmepump. Bara bekvämligheten att kunna gå in i garaget och sätta sig i en bil som är helt varm och snöfri är värt mycket, eller att kunna kyla ner huset några grader med FTX-systemet de varmaste sommardagarna. Eller att kunna tappa upp ett 400 liters ångande hett bad utan att känna smärtan i plånboken, eller höja inomhustemperaturen till 24 grader om man känner sig sjuk och skröplig några dagar. Har man problem med pollenallergi så kan också FTX-systemet filtrera inluften så att besvären minskar.

Ett FTX-system är heller inte helt lätt att lägga till i efterhand eftersom det är ganska komplicerad dragning av ventilationsrör som krävs, så den investeringen är värd att göra i byggskedet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.