Hej!!!
Är det någon som har erfarenhet av CPA-pannan från Örnsköldsvik?? Är intresserad av priser hållbarhet osv....

Sen har jag fått en offert på Calmar-panna V33 med 2 st 500 tankar. Hur är dom pannorna???
 
Vill bara meddela att min Solo Innova 30, totalt 2 250 l acktank plus automix installerades förra veckan. Jag är väldigt nöjd och ser med tillförsikt fram emot vintern. Har dock lite problem med att lufta av ordentligt. Elementen har jag gått över flera gånger men misstänker att jag även måste lufta av själva laddomaten. Är det någon som har erfarenhet av detta? Sveno kanske?

/ulf
 
ua skrev:
Har dock lite problem med att lufta av ordentligt. Elementen har jag gått över flera gånger men misstänker att jag även måste lufta av själva laddomaten. Är det någon som har erfarenhet av detta? Sveno kanske?
;D ;D ;D
Huvet på spiken! Hur kunde du veta att jag har luftat mitt system till förbannelse innan jag kom på hur jag skulle göra?

Ett knep när man har ett nyfyllt system med stor volym är att värma allt vatten så att det blir riktigt varmt, dvs minst 80 grader. Då kan inte vattnet lösa lika mycket luft och då luftar man ur mer vid varje luftningsrunda.

Se till att fylla systemet fullt. Om man har öppen expansion så är det bara att fylla upp och elda på.

Med sluten expansion, som jag har, så fyller jag på till den nedre änden av tryckintervallet (och låter luft pysa ut ur en högt placerad radiator och ur acken). Sen eldar jag så att acen blir minst 80 grader och shuntar ut hett vatten med cirkpumpen på max. När allt vatten är duktigt varmt så luftar jag. Kolla att trycket ligger nära max. Om man har cirkpumpen på framledningen till radiatorerna så kan (ska?) den vara på när man luftar radiatorerna, annars bör den nog vara avstängd. Alla radiatortermostater ska vara fullt öppna. När trycket sjunker så fyller man upp till maxtrycket och luftar vidare. Det tar ett par rejäla eldningar innan det börjar stabilisera sig.

Cirkpump och laddpump luftas på full fart genom att man öppnar skruven i änden på pumpen tills det slutar pysa. (Det gäller i alla fall Danfoss-pumpar, men troligen andra också.)

Förresten kan jag tillägga att det är bra att ha rejält tryck i systemet eftersom risken för att det ska sugas in luft minskar. Det kan vara vattentätt utan att vara lufttätt. Goretex och andra vattentäta tyger som andas bygger på just det faktumet. När mitt system har blivit redigt kallt så suger det in lite luft nånstans.

Hoppla, det vart långt det där. Jaja, ni får väl filtrera bort inlägg av sveno om ni inte ids läsa... 8)
 
Jag tackar för svaret. Förmodar att problemet med luft i systemet (röret som återför det varma pannvattnet till laddomaten låter som vårfloden många timmar efter eldningsfasen) även orsakar att sugfläkten stänger av och på när jag eldar?
 
Ulf, vilken drifttemp har du på pannan när fläkten slår av och på? Om den är under 90 grader så ska du vrida upp drifttermostaten. Du bör ligga på minst 80-85 grader vid drift. Gärna högre. Om drifttempen är uppe och snurrar på 95-100 grader utan att tankarna är fulla så ska du höja hastigheten på laddpumpen.
 
Hej Sveno,
la in ett vedinlägg för en timma sedan, drifttempen är inställd på max (95-100 grader). Rökgastermostaten till höger är inställd på 90 grader (rek av installatören). Visste inte att det går att höja hastigheten på laddpumpen? Märket är "Laddomat 21" men hittar inget i instruktionen om att höja hastigheten. Däremot står det att det går att avlufta och rengöra laddpumpen vilket jag ännu inte gjort.

Fläkten slår ifrån strax före 100 grader. Det känns som om laddpumpen inte klarar av att reglera drifttempen i pannan.

 
lite tidigt att säga, installationen blev klar i onsdags i förra veckan. Än så länge har vi inte maxat eldningen och utetemperaturen lär bli lägre framöver.

Det känns som om 3 x 750 l är fullt tillräckligt, speciellt om man jämför med vårt gamla system med en gammal självdragspanna och 750 l ack så känns allt toppen.

Måste också tillägga att automixen är kronan på verket, slippa springa ner och vrida på shunten i tid och otid.

Det som återstår är intrimning av systemet, fläkten ska ju gå för fullt under hela eldningsfasen, vilket den ännu inte gör, troligen beroende på luft som jag inte fått bort.

Jag tror du blir nöjd med dina 2 000 l också.
 
En spontan kommentar från min sambo: "de kommer att njuta av Innovans blå fina färg först och främst". Tur för Baxi att deras pannor är blåa.....
 
Ulf, jag är visst lite insnöad. Glömde säga att jag har en Termovar. På den sitter motor/pumpdelen en vanlig Danfosspump med tre hastigheter. Då verkar det som om du behöver få bort lite mer luft.

Andreas, det må vara en gammal relik , men den är snygg. Jag ångrar nästan att jag skickade min gamla Norah 1500 från 1959 till skroten. Fast när jag väl hade släpat ut det tunga aset så var jag rätt less på den. Gjutjärnspannor är ohemult tunga i förhållande till sin storlek. Jag antar att det där också är gjutjärn?

Hehe, nu har vi visst slirat långt från ämnet, men jag kan i alla fall säga att jag gluttade lite på CPA när jag klurade på vilken panna det skulle bli och jag kom fram till att den inte skulle få plats i mitt pannrum. Dessutom så är jag lite tveksam till varför man ska ha pannan i tanken. Det gör ju att man alltid måste värma hela ackvolymen. Hur blir det med stilleståndsförluster om det drar genom eldstaden?

Jag tittade lite på Unikum som också har lite annorlunda lösning. Den har ju överförbränning med efterbrännkammare. Problemet där tror jag är att det blir för varmt och det bildas kväveoxider. Dessutom misstänker jag att EBK:n slits ut fort.
 
jag måste säga att jag var ganska fundersam över hur montörerna skulle få pannan nerför källartrappan (utetrappa) och sedan få upp den gamla. Vår gamla var en Euronom från -83, ej gjutjärn, endast plåt.

De blev ganska glada när de kom och fick se dieseltrucken som jag lånat av en granne, allt gick då som en dans.
 
Själv använde jag 45x95-reglar, rostiga entumsrör, spett, koben, dragblock från CO och en Nissan Micra (som ankare) när jag skulle ta ut den gamla pannan. Det var betydligt enklare att ta in den nya pannan, men då hade jag tre starka gubbar till hjälp.
 
Dessa rörpulare!!!!!!! Lovar komma med offerter på löpande band säger dom. Endast 1 har kommit till skott(har gått tre veckor snart).
 
Hej har nu fått en liten chockartad offert på en Calmar v33 med 2 x 500 l tankar och 9 kw elpatron. Notan slutade på 82000:-. Det måste väl finnas några billigare system?? Några rysspannor kanske??
 
Bananen skrev:
Hej!!!
Är det någon som har erfarenhet av  CPA-pannan från Örnsköldsvik?? Är intresserad av priser hållbarhet osv....

Sen har jag fått en offert på Calmar-panna V33 med 2 st 500 tankar. Hur är dom pannorna???
Tjena, köpte ett hus förra året som det sitter en CPA panna i från 1990, satte in 2st acumulatortankar och kör med den nu. Den funkar kalas, inte den bästa effekten kanske men den e ju 15år snart, Det jag gillar mest e ved utrymmet den sväljer allt!!! 70-75cm ved tar den "tror jag har den mindre modellen" den större tar 1M.....
 
Vad bra!!!!!!! har du något mer om firman?? Jag bad en kompis som är rörpulare försöka få tag i firman men han fick inget napp... Finns den kvar??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.