Hej,

Ska bygga en väggfast hylla och kommer att behöva skarva MDFen. Hur gör jag det så att det inte spricker?
 
Du menar att du behöver skruva eller? Förborra med kärndiametern av skruven du tänkt använda brukar räcka.
 
Om du menar att lägga MDF kant-mot-kant och måla så kommer det alltid att synas en skarv om du inte spacklar och målar med pappremsa (men då får du en liten buktning istället).

Kanske bra att bifoga en skiss eller bättre förklaring så får du nog bättre råd... :)
 
Håller med om behovet av skiss
 
pjop skrev:
Hej,

Ska bygga en väggfast hylla och kommer att behöva skarva MDFen. Hur gör jag det så att det inte spricker?
kan du inte bara lima ihop de? sätt några dykert i, spackla med 2-komp å sen måla?
 
Någon skiss jag inte på rak arm. Med det är enkelt och borde gå att förklaras förståligt:

- sidostyckerna behöver vara längre än 240cm så två sidostycken behöver fogas ihop.
 
Det finns 3m mdf som alla (riktiga) bygghandlare kan beställa hem. Skarva på längden till en bokhylla går inte.
 
pjop skrev:
Någon skiss jag inte på rak arm. Med det är enkelt och borde gå att förklaras förståligt:

- sidostyckerna behöver vara längre än 240cm så två sidostycken behöver fogas ihop.
Byggmaxs skivor är 2440, då får du inte mycket spill
 
  • Gilla
Jobri
  • Laddar…
Undrar också detta. Tänkte använda MDF för att bygga en hög golvsockel och tänkte då skarva ihop remsor. Har tänkt kexa och sen spackla men man kanske behöver ha en remsa också.

Håller med om att det känns tveksamt att skarva i stommen till hyllan. Kan en idé vara att limma ihop två tunnare MDF med skarvarna förskjutna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.