Hej
Är det någon som vet vad CE märkningen innebär ?
 
”Att en produkt är CE märkt innebär att tillverkaren av produkten försäkrar att produkten uppfyller EU:s grundläggande krav på exempelvis hälsa, säkerhet, funktion, miljö och att föreskriven kontrollprocedur har följts. I princip innebär det att tillverkaren är ansvarig för alla skador som orsakas av den CE-märkta produkten, under förutsättning att användaren följt instruktionerna.” Källa: Wikipedia

Sen så står det också på Wikipedia att från och med den 1 juli 2013 skall byggprodukter vara CE-märkta mot Byggproduktförordningen. http://www.boverket.se/sv/byggande/byggprodukter/ce-markning/

Att en produkt är CE märkt innebär alltså att den uppfyller vissa grundläggande krav, men jag har ingen aning om vad dessa krav innebär.
 
C
Detta med CE-märkning av byggprodukter diskuterades en del här i samband med SP:s tätskiktstest.
Det som är intressant är att CE-märket i dessa sammanhang har en annan innebörd än den vi är vana vid från andra sammanhang. Ett kort citat från Donald-Duck:s länk sammanfattar väl det hela rätt bra:

"CE-märkning för andra slags produkter, exempelvis leksaker eller elprodukter, markerar ett godkännande. Men för byggprodukter anger CE-märkningen att produktens egenskaper bedömts och beskrivits på ett enhetligt europeiskt sätt och att uppgifterna är trovärdiga."

Personligen tycker jag detta är väldigt olyckligt då CE-märket blivit synonymt med att tillverkaren intygar att en produkt faktiskt uppfyller vissa fastställda krav på säkerhet, m.m.
 
Ja det är olyckligt att CE märket har två olika funktioner .

"Att en produkt är CE märkt innebär alltså att den uppfyller vissa grundläggande krav, men jag har ingen aning om vad dessa krav innebär."
Byggprodukter skall testas enligt en harmoniserad standard Alla standarder finns på Nando webbplats .
Det är i standarden som testmetoder och vad som skall testas står beskrivet .
utifrån testerna skrivs en prestandadeklaration det är här vi konsumenter kan få informationen att jämföra
produktens egenskaper när vi skall köpa en garageport som exempel .
Jag lägger upp en länk till en prestanda deklaration som jag anser är exemplariskt utförd .
http://www.skanskabyggvaror.se/media/pdm/filer/DoP Norgate .pdf

Här är en som är mindre bra NPD betyder att man inte testat eller värdet blivit så dåligt att man inte vill redovisa det.
http://www.tfosby.se/images/Laddaner/Prestandadeklaration_GP.pdf
 
Har jag förstått det hela rätt?

En CE märkt ”vanlig” produkt innebär att produkten uppfyller vissa grundläggande krav, men en CE märkt byggprodukt innebär bara att dess egenskaper är testade enligt en gemensam standard och inget om nivån på dess egenskaper. Man kan alltså sälja en hur dålig byggprodukt som helst bara man redovisar dess egenskaper på ett korrekt sätt?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ja du har helt rätt och du behöver endast testa en egenskap för den skall kunna få CE märket på produkten.
Bara för att den är CE märkt så innebär det inte att den är godkänd för svenska byggnormer det måste man undersöka själv .
 
Okej. Det var bra att få reda på detta.
 
C
Lazze skrev:
Ja du har helt rätt och du behöver endast testa en egenskap för den skall kunna få CE märket på produkten.
Det rikigt fåniga är att en del av de egenskaper som skall testas och redovisas för att kunna CE-märka dessutom är av ja/nej-karaktär där det är uppenbart att ett nej innebär att produkten förmodligen inte är lämplig för sitt syfte. Trots detta är det fritt fram att CE-märka om bara egenskapen är testad och redovisad. Ett hypotetiskt exempel - klarar fönstret regnpåslag enligt någon viss testprocedur utan att det läcker in vatten? Nej. OK att CE-märka!
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Det är köparen som skall kontrollera prestandan och jag tror knappast någon är så dum att dom köper en produkt där den inte klarar dom kraven med ja eller nej som producent är det riktigt korkat att sätta den produkten på marknaden .
Jag ha märkt att deltagarna här på forumet är fruktansvärt dåligt insatta i ämnet då det frågas överallt om saker är bra
dom har ett otroligt bra hjälpmedel i prestandadeklarationen men ingen vet hur det fungerar.
Jag har gett ett förslag till Byggahus att dom skall göra en artikel om ämnet.

Jag jobbar själv med detta och testar vår produkter hos SP i Borås .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.