Hej!

Ibland när jag är hemma själv och sambon är bortrest brukar jag "unna" mig själv och ta en cigarett inne i lägenheten istället för att klä på sig en väldans massa och stå ute i kylan, väldigt dumt, jag vet, men ibland gör jag det. När jag har gjort det brukar jag täcka för ytterdörren med plast och tejpa runt så att inte mina grannar ska få passiv rökning när de går i trapphuset.

Jag har fått reda på att mitt bostadshus har självdragsventilation och nu när jag läst på om hur det fungerar så förstår jag att min metod inte fungerar. Jag har tre stora hål i väggen som jag misstänker luften går ut genom, ett i köket, ett i badrummet och ett i vardagsrummet.

Tror ni att om jag täpper för dom så slipper grannarna lukten? Bara under en liten stund så röken hinner lägga sig förstås. Eller fungerar inte det? Har ni något bättre förslag?
 
Stå vid fläkten är kanske det säkraste? Förstår att det inte är så avslappnande förstås.
 
  • Gilla
goerana
  • Laddar…
Luften från fläkten går inte ut ur huset utan bara genom ett litet filter, så den hjälper nog inte så mycket.
Fler förslag?
 
cozy skrev:
Luften från fläkten går inte ut ur huset utan bara genom ett litet filter, så den hjälper nog inte så mycket.
Fler förslag?
Sluta rök kanske. Menar du att enstaka cigaretter ger rök in till grannarna så att du behöver tejpa igen. Problemen för dina grannar är mera då de flesta har fönster och dörrar öppna och röken drar in till oss grannar.
 
stänger du röken inne så kommer det att lukta rök i din lägenhet och du blir avslöjad av sambon :). Du som är rökare kan inte känna den lukten men varje ickerökare luktar sej till en enda rökmolekyl. Vet det för jag har varit rökare i över 40 år och fick veta hur illa det luktar först när jag slutat röka :(.

Tycker synd om dom som fick så ut med mej i så många år. Tycker synd om dom som fortfarande är nikotinberoende. Man är ju som en nikotinfånge och beroendet bestämmer över en. Man får snart inte röka någonstans utom i sin egen bil :).
Jag slutade röka för att jag blev trött på att mitt liv styrdes av abstinensbesvär som jag fick dämpa med ett blås då och då. Att resa eller gå ut var en ständig planering av rökpauser och sökning av rökplatser. Hur roligt är det att leva så?

Jag klarade att sluta först när jag slutat ljuga för mej själv om allt det där som alla rökare tror att en cigarett ger avkoppling och höjer ens koncentration. Vist f...n blir man lugnare och koncentrerad för en cigarett lindrar ju abstinensen. En rökare måste tyvärr röka med jämna mellanrum för att slippa irritation av nikotinbrist ... så är det bara när man är beroende...

Cozy, fundera ärligt om du är nöjd med ditt liv styrd av nikotinet.
Annars finns det E-cigarett som utsöndrar ingen illaluktande rök men ger en nikotindos som en nikotinberoende måste ha för att känna sej normal. Då kan du röka var du vill dock är det dyrare än vanlig tobak.
gaia
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.