Keim råder det nog rätt delade meningar om. Pratade med en tysk målare han sa att keim var en av de sämsta färgerna som kom från Tyskland.
 
Xlntjone skrev:
Keim råder det nog rätt delade meningar om. Pratade med en tysk målare han sa att keim var en av de sämsta färgerna som kom från Tyskland.
Vet du vad den tyske målaren menade med "sämsta".
Den är ju krångligare att använda så kan det vara det han/hon syftade på? För det tar längre tid och kräver mer av målaren än att bara öppna burken och måla.

Keim används mycket ofta och brukar lika ofta vara kravspecad i byggnadsvårds sammanhang. Färgen ger i dessa sammanhang goda resultat.

(Keim fabriken sysslar för övrigt enbart med silikatfärg sedan mer än 100 år)

Som jag nämnde så är Alcro alternativet som jag vet håller en hyfsad standard med bra öppenhet. Och är lättare att använda.
 
oceanis skrev:
Förr hade Nordsjö en silikatfärg men dom ändrade receptet och jag har ställt frågan vid flera tillfällen om hur mycket latex dom har i men får bara svävande svar så den litar jag inte på längre.
Nordsjös Murtex Silicate har 2,5 - 10% akrylattillsats.
 
oceanis skrev:
Vet du vad den tyske målaren menade med "sämsta".
Den är ju krångligare att använda så kan det vara det han/hon syftade på? För det tar längre tid och kräver mer av målaren än att bara öppna burken och måla.

Keim används mycket ofta och brukar lika ofta vara kravspecad i byggnadsvårds sammanhang. Färgen ger i dessa sammanhang goda resultat.

(Keim fabriken sysslar för övrigt enbart med silikatfärg sedan mer än 100 år)

Som jag nämnde så är Alcro alternativet som jag vet håller en hyfsad standard med bra öppenhet. Och är lättare att använda.
Vad han menade med det kan nog bara han svara på men jag gissar på att han inte tyckte den var helt fantastisk. Är själv benägen att hålla med. Fick höra första gången jag använde den att den skulle vara silikatens rolls royce. Jag tycker själv att det finns andra betydligt bättre färger som har ett bättre pris
 
A
PASwe skrev:
Hej!
Akrylatfärg
- Sägs ofta vara tät men min uppfattning är att plastfärgerna är relativt porösa och diffusionsöppna.
- Kan bubbla och släppa från väggen vid högre/ihållande fukt i väggen. (huvudorsaken till att jag är tveksam till denna färg)
Utan att säga att något är bättre än något annat för just det här ändamålet så tänkte jag bara påpeka att det finns olika sorters akrylatfärg. Modern och diffusionsöppen (och dyr) akrylat har helt andra egenskaper än äldre och billigare varianter (vilket verkar vara den som oftast avses när det pratas färg). Att jämföra akrylat och akrylat kan vara lite som att jämföra äpplen och päron.
 
aldrigklar skrev:
Utan att säga att något är bättre än något annat för just det här ändamålet så tänkte jag bara påpeka att det finns olika sorters akrylatfärg. Modern och diffusionsöppen (och dyr) akrylat har helt andra egenskaper än äldre och billigare varianter (vilket verkar vara den som oftast avses när det pratas färg). Att jämföra akrylat och akrylat kan vara lite som att jämföra äpplen och päron.
Hur man än vrider och vänder på problemet så kommer alltid en akrylat färg att vara tätare än tex en silikatfärg även om det idag finns mer diffusionsöppna akrylatfärger än tidigare.

Akrylaten är en organisk färg till skillnad från silikatfärgen som är en oorganisk färg som kemiskt binder sig med det murade underlaget. En akrylatfärg läger sig som ett skinn ovanpå det murade underlaget.

En silkatfärg har också naturligt en viss hämmande inverkan på mögel pga av hög alkalitet.
 
Dags att göra en återkoppling.
Det slutade med att jag använde beckers silikatfärg. Jag vet att det finns bättre färger, bland annat Keim lovordades av personalen i färgbutiken, men jag anser att kostnaden var för hög i detta fallet. Hade jag målat om en fasad eller grundmur hade jag kanske tänkt annorlunda.
Kulören jag ville ha gick att blanda men den innefattades inte av garantin. Orsaken tror jag är att vissa nyanser inte åldras nåt vidare snyggt utomhus, men nu skulle jag ju måla i en källare.

Färgen upplevde jag som lätt att jobba med. Jag använde främst roller men även pensel till hörn. Efter första strykningen såg väggen rätt flammig ut men det blev bra efter den andra strykningen. Det finns ett visst liv i väggen vilket jag tycker om. Längst ner vid golvet kan man se en skiftning i färgen där den blir något mörkare. Den skiftningen sammanfaller med den plast som ligger mellan första och andra betonghålstenen. Det stämmer alltså att fukt ger en viss färgskiftning. Det är dock inget som stör mig och jag är än så länge mycket nöjd.
 
J
Otroligt informativt skrivet av alla medverkande!

Passar på att sno tråden lite, hoppas det går att få liv i den, för ett fall som lyder: Källaren är tapetserad med väv från 60-talet. Inga jätteskador eller släpp på varesig tapet eller underliggande putts. Frågan är vad jag ska välja för färg här efter som det inte går att räkna med att silikatfärgen förenar som med putsen när tapeten sitter i mellan...?
 
  • Gilla
drysafe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.