tank77 skrev:
Var bor du? Vad ligger offerterna på. Vad mer specifikt ska göras i badrummet? Frågorna är många.......
Jag är mitt uppe i renovering av ett badrum på 4 kvm och en liten toalett på 1,5 kvm.
Arbetskostnaden efter ROT kommer landa på ungefär 110.000:-
Då är det en totalrenovering av båda rummen. Ut med allt, in med nytt. Flytt av golvbrunn, ta bort element och bygga in alla rördragningar. Dessutom ingår värmegolv och spottar i det priset.

Än så länge är vi väldigt nöjda med firman som gör jobbet.
 
Christian Berggren skrev:
Nej men vafan priserna är ju inte rimliga, 2.9 kvm ska inte kosta över 100k , det kosta ju inte såhär mycket innan rotavdraget infördes
Hej vi betalade 120.000 ink moms för helkakla 10kvm golv o vägg. Dock behövde vi inte riva ner ngt. Jobbet tog ca. 8 dagar. De var två stycken. Bor i Stockholm. Betala ca 420 tim + moms inga Rot avdrag. Tycker din offert verkar lite för dyr... Men svårt att säga beror ju på storlek på kakel etc.
Men som vanligt kan man tycka att hantverkare verkar ta rejält betalt för sina tjänster, det är ju därför många har blivit hemmapulare för att kostnaderna "känns" orimliga. Dessutom så blir det ofta att det blir dyrare än vad offerten utlovat o då känner man sej verkligen blåst!!!
 
Renoverade badrum utanför GBG förra året. 3,3m2. Fick offert på totalkostnad på 120 rep & 85. De som offererade 85 uppträdde mer proffisonellt och fick jobbet. Är jätte nöjd med resultatet


//Henrik
 
huggan skrev:
Nej men sällan är fasta priser bra priser. Kör rörligt och klocka dom och sen skriver du här vad det gick på.
Är inte hantverkare men då skulle jag inte vilja jobba åt dig. Hur fungerar det på din arbetsplats? Hur räknar du på deras åktid och inköp följer du med och kontrollerar var och vad de köper? Jag åkte bort 2 veckor så vi skulle slippa se den eländigaste delen. Vi ställde fram kaffe och sa att de fick använda allt i köket.
De blev väldigt förvånade och var mera vana att beställaren hängde över dem och ifrågasatte. Jag svarade att vi tyvärr har haft hantverkare som fuskat så vi var vana och det löser sig säkert i slutändan vilket det gjorde. De ringde två gånger och frågade om saker.
Samtidigt bytte firman fönster i huset.

Ps. De gjorde ett mycket bra arbete till fast pris så att man inte behöver tjafsa om allt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Christian Berggren skrev:
Så alla tycker detta är bra pris? 107k på två veckor? Då är det dags att skaffa våtintyg och börja jobba med badrum :)
Du behöver inget våtintyg det är bara att följa instruktioner och göra det fackmannamässigt. Sedan kan ju kommande köpare fråga om du har våtintyg.
 
Bor i radhusområde i Mölndal utanför Göteborg. Ett flertal grannar har renoverat sina badrum här med samma storlek som ditt, en betongvägg och betonggolv med gammalt kakel och klinkers.

Kostnaden varierade mellan 90 -120 tusen. Då bilades det gamla bort och brunn flyttades, golvvärme och spottar installerades även all badrumsinredning ingick.
 
Man kan tycka att det låter skitbra med den summan att man genast vill ge sig ut och tälja guld med smörkniv.
Kruxet är att det kostar i stort sett lika mycket att blåsa ett badrum på 3 kvm som ett på 15 kvm.
Om jag drog ett snitt på mina offerter så landade det på ca 135 000:-.
De flesta betalade ca 80000:- efter ROT.

Det som varierar är hur mycket man får med i offerten, jag hade alltid med plattor, fix, fog, taksänkning, 3 spottar,toalett, standard tvättställ och dusch

Ta in många offerter! Helst ett tiotal för som sagt det varierar vad som ingår.
 
Jag är snickare och kan bara säga att din typ av kunder är de bästa, man ger lite och får lite.
Finns det lite kaffe så är nästan alla hantverkare glada.
Glada hantverkare = bra jobb 👍
 
slurppe99 skrev:
Är inte hantverkare men då skulle jag inte vilja jobba åt dig. Hur fungerar det på din arbetsplats? Hur räknar du på deras åktid och inköp följer du med och kontrollerar var och vad de köper? Jag åkte bort 2 veckor så vi skulle slippa se den eländigaste delen. Vi ställde fram kaffe och sa att de fick använda allt i köket.
De blev väldigt förvånade och var mera vana att beställaren hängde över dem och ifrågasatte. Jag svarade att vi tyvärr har haft hantverkare som fuskat så vi var vana och det löser sig säkert i slutändan vilket det gjorde. De ringde två gånger och frågade om saker.
Samtidigt bytte firman fönster i huset.

Ps. De gjorde ett mycket bra arbete till fast pris så att man inte behöver tjafsa om allt.
Varför inte då? Varför tror du att jag skulle hålla på så? Du sitter bara och drar massa slutsatser om någon du inte känner, negativa sådana.

Anledningen till att jag räknar hur mycket dom är hos mig är för att veta vad det kommer kosta i slutändan. vad är det för konstigt med det? Och oftast är jag med och gör jobbet med hantverkaren.
Vill du fortfarande inte jobba hos mig?
 
Vad jobbar du med?
 
Attimannen skrev:
Vad jobbar du med?
Menar du mig? Isåfall som fastighetschef plus att jag studerar.
 
Det förklarar en hel del😏
 
Christian Berggren skrev:
Nej förorten :) vafan spelar det för roll om det är i city eller utanför?:) jag hade räknat med att dem tar 450kr i timmen ? Hade räknat med 25-30k i arbetskostnad,
Ju högre kvadratmeterpriset är på en bostad, desto rimligare är det att lägga en större summa på en badrumsrenovering. Detta vet givetvis byggfirmorna, och sätter sina priser därefter. Kombinerat med att det verkar vara en brist på hantverkare i innerstan (i förhållande till efterfrågan) så leder det till högre priser där.

Jag renoverade mitt badrum i höstas, på 1.5 kvadrat. Jag bor i innerstan, och tog in 6 st offerter (av totalt 8 efterfrågningar, en tackade nej pga tidsbrist och en svarade aldrig).

Det som ingick var, i det stora hela: Rivning, bilning av golv, rivning och gipsning av tak, golvvärme, vvs, renovering av dörr, kakling, eldragning och montering, målning och montering av allt material. Allt "tråkigt" material ingick (dvs tätskikt, elkablar, fogmaterial m.m), allt "roligt" material, dvs det mesta av det som syns, och som man kan ha kosmetiska synpunkter på (t.ex wc, handfat, kakel, skåp m.m) fick jag stå för själv.

Lägsta totalpris var ca 70.000 efter rot, högsta totalpris ca 110.000 efter rot. Lägsta arbetskostnaden låg på ca 96.000 och högsta på ca 147.000, innan rot. Firman jag valde låg ungefär i mitten prismässigt, 85.000 totalpris efter rot. Jag blev nöjd, förutom med några grejer som byggfirman tog på sig att åtgärda, varav bara en grej återstår (ska bli fixat närmaste veckorna). Arbetet var estimerat till 3-4 veckor, men tog 5.5 veckor, mest pga vvs-krångel och en materialbeställning som pga missförstånd skickades iväg väldigt sent.

I offerten specar dom även vad eventuella extraarbeten kostar, och då är snickeriarbete billigast med 460 kr/h och vvs-arbeten dyrast med 590 kr/h.
 
Attimannen skrev:
Det förklarar en hel del😏
Utveckla gärna.
 
Klart att det går snabbare att renovera 3 istället för 15?kortare arbetstid och lite billigare material kost..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.