Har firma som bygger mig en tillbyggnad.
Häromdagen noterade jag att monteringen av det runda fönstret såg lite konstigt ut. Det rann in vatten i springan mellan fönster och vägg, för det regnande rätt ordentligt. och isoleringen i springan blev blöt.
Plåten som sitter runt hålet i väggen är ej fäst i fönsterkarmen.
Jag sa till om detta och firman kom då och satte plast över fönstret tills de skulle fixa färdigt monteringen o tätningen av det.

De sa att de skulle fylla springan mellan fönsterkarm och vägg med fogmassa.

Är det verkligen korrekt sätt att montera och täta ett runt fönster på?

På ett vanligt fönster sätter man ju ett fönsterbleck under fönstret som skall se till att inget vatten tränger in mellan fönster och vägg.

Borde man inte ha liknande konstruktion på runda fönster?

Om man bara fyller springan med tätmassa så finns ju risken att minsta otäthet i tätmassan kommer innebära att vatten tränger in, in mellan fönsterkarm och vägg.
 
  • DSCN2320.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2317.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo fönsterbleck måste till för att få det tätt-

cropreziseIMGP0595.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel på överbleck och underbleck från nätet
 
Redigerat:
Tack för svar.
Fönsterbleck skall ju "köras" in ett spår på undersidan av fönsterkarmen för att få det tätt.
Såvitt jag vet har fönstret (levererat av Glasin) inget sådant spår, varken på undersidan av karmen eller på framsidan. Det är ett alu-fönster.

Verkat som plåtis bara klätt in fönstersmygen med plåt och sen efter det har snickaren monterat fönstret. dvs plåtis har inte anslutit plåten till fönsterkarmen.
Är denna montering förenlig med svensk byggstandard?
Vad skall jag kräva av byggfirman?
Jag skall ta och ringa Galsin också och höra med dem hur de tänkt fösnret skall monteras.
 
Det kommer aldrig att bli tätt sådär.
Plåten måste ansluta till fönstret, med eller utan spår.
 
Går det att få tätt utan spår för plåten i fönsterkarmen?
Hur fäster man plåten bäst då mot alukarmen?
Det blir hursomhelst en springa mellan plåt och fösnterkarm som måste tätas med nån massa.

Blir det inte nästan lika dåligt som det sätt som min snickare vill göra (det vill säga fylla springan mellan karm och fönstersmyg)? Visst, springan är mycket större, men det är fortfarande ens springa som tätas med nån massa som troligen inte tätar springan helt perfekt, och speciellt inte när massan åldrats några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.