Har flyttat till hus med ett gäng äppeltråd som inte verkar ha rörts på ganska många år, superlånga skott. När och hur beskär man? Vore skönt om man kan ta lite längre in på grenarna så man får med flera skott i taget. Kan man göra så?
 
Om de har många långa skott så borde de ha beskurits hårt nyligen. Du kan glesa ut nu på vintern. Snyggast blir om du kapar lite åt gången, mer nästa vinter, etc.
 
Ok, tack! Låter som en bra idé att dela upp det med tanke mängden skott.
 
Tips är att ta dit en som kan och göra en grundbeskärning, det blir lättare att själv hålla efter det sen när det är gjort.
 
Jo, vi får nog ta en prisuppgift på det.
 
Vi har också äppelträd som beskars hårt (tänk dig att kapa ner allt med motorsåg) för ett antal år sedan. Resultatet är vattenskott som på sina håll är flera år gamla.

Det är ett arbete som lär pågå under 4-5 år för att få ordning på det. Att ge sig på och kapa ner alla skott nu är dödsdömt. Vi började i augusti förra året med att ta runt 1/6 av skotten. De som satt på huvudstammen tog vi först då de tar onödig energi från träder och dessutom var ordentligt i vägen. Därefter de största och värsta upptill i kronan. Nu i februari skall vi ta en ny liten vända. Därefter blir det ytterligare 1/5 eller så i JAS-perioden senare i år. Så kommer vi fortsätta.

Läs på om hur ett fruktträd skall se ut. Det finns mycket bra på nätet och i böcker om linjer och hur man beskär. Ta gärna hjälp av någon som gjort det tidigare för att få hjälp. Bra verktyg är också viktigt. En bra grensåg och en grensax är tacksamt. Själv gillar jag Fiskars verktyg.

Men det viktiga att ha med sig är: låt det ta sin tid. Det är flera års arbete du har framför dig. Ta lite varje år, så blir det finfint till sist.
 
Det går bra att beskära äppleträdet nu,och som en del andra talare sagt får du ta lite vart år.Vattenskott som uppstår,kan du ta bort i Augusti då det inte växer mer.Jag hade glesat ur ett par grenar nu och tagit lite på längden.Sen hade jag fortsatt så under ett par år tills jag hade glesat ur.Hade även beskurit lite under JAS perioden på dom tunnare grenarna.Det finns många bud om hur och när man beskär fruktträd.Du hittar även bra information på odla.nu .Lycka Till :)
 
Tack för det. Känns bättre när jag vet att det inte är någon idé att göra allt på en gång.

En fråga dock: med lite i taget tog jag för givet att det var det var antal skott och inte lite i taget på varje skott (vi talar om skott på kanske 2 meter). Sambon ifrågasatte detta och tvingade mig ta reda på vilket som gällde eftersom han tror att 1/6 som jag förmedlade till honom, innebär ett par dm på varje skott. Då kommer vi ju aldrig ner till 0. Men jag ska kolla på odla.nu också, tack för tipsen.
 
Med lite i taget menas antal skott, om ni beskär ett skott genom att bara ta bort en del av det kommer det komma nya skott från den beskärda delen och så har ni ännu fler skott...
 
Tror nog att du kan ta hälften på dom tunnare skotten ,utan att du behöver vara orolig.Det du ska akta dej för är att beskära ur för mycket äldre grenar på en gång ,då kan man ibland chocka trädet så att det sätter igång och sätter en massa vattenskott istället när våren kommer.Sen tar du ner resten av vattenskotten i augusti,då slipper du ny tillväxt och kan på så sätt hålla skotten nere.Och sen ska du även som Dalbotös säger beskära bort en del av vattenskotten ända ner redan nu.Och tar du ner halva vattenskotten nu så blir det lättare att beskära resten i Augusti.Tror jag fått med allt nu.Lycka Till !
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.