Har en fundering kring att placera utomhusdelen under altandäck som står på 1m plintar. Finns det några riktiga no-no med detta, dvs att enheten hamnar så nära mark?
 
Min Mitsubishi värmepump, som är monterad av "experter" på ett stativ utanför husväggen, har överkanten 107 cm över mark.

Så att sänka den en decimeter borde ju inte vara något problem.

Tre saker att tänka på:
1) Det måste vara fri tillgång till luft. Det är mycket luft som ventileras igenom den.
2) Att ställa den på marken är bättre än mot husfasaden. Så slipper man stomljud inne i huset.
3) Det är nog bra om den är åtkomlig för service och rengöring.
 
Hur öppet är det runtom? Redan att det är ett stort tak över begränsar luftcirkulationen. Jämför med att man helst inte skall placera möbler framför element.

Det bildas en hel del kondens i utedelen. Den droppar ner på marken när allt fungerar som det skall. Därför skall den inte sitta för nära marken då det kan byggas upp tjockt med is under. Vidare måste man tänka på var vattnet hamnar på vår och höst. Det kan bli en extra fuktbelastning på huset. När allt inte fungerar som det skall kan det byggas på is på utedelen som man måste få bort manuellt på något sätt. Då är det opraktiskt om man måste krypa långt in under altanen för att komma åt.

Antagligen inga stora no-no, men små.
 
Avemo skrev:
...
Därför skall den inte sitta för nära marken då det kan byggas upp tjockt med is under...
Ni måste ha ett hårt klimat där uppe i Stockholmstrakten :)

Här blir betongplattorna, som pumpen står på, möjligen lite mörka av fukt ibland.

Men annars har du rätt i dina invändningar.
I teorin i alla fall :)
 
A
Jag har haft en utedel monterad på ett par betongplattor under altanen i drygt 10 år. En gång under dessa 10 år har det byggt upp is av kondensvattnet att jag var tvingad att göra något åt den. I övrigt har det varit mindre is under den värmepumpen en min andra värmepump som sitter fritt på andra sidan huset.

Jag har teorin att anledningen är att det är lite varmare under altanen än utanför vilket gör att det inte bildas så mycket is och att isen smälter lättare och det är därför jag sluppit problem. Men det är som sagt bara en teori.
 
KnockOnWood Det hänger nog inte bara på hårt klimat. Denna vinter har för övrigt varit allt annat än hård här. Det är något som kan inträffa. Kanske är det framför allt i kombination med snö som det kan bli tjocka hårda vallar, men det borde å andra sidan vara ett mindre problem under altanen.
 
Går i samma tankar jag med att montera utedelen under en altan på fritidshuset, dels så slipper man se så mycket av den samt att den sitter relativt skyddad för snö mm.

stugan10.jpg

Därunder någonstans så att man får en 50cm mellan mark och underdel på pumpen skulle jag vilja ha den.
 
A
det finns inget som hindrar att montera ute-delen under altan eller dylikt så länge man beaktar det som redan står här ovan, obehindrat med luft och var tar avfrostnings vattnet vägen.
dessutom vilket också nämns behöver man inte alltid montera ute delen högt, 10-15cm fungerar på många håll dvs en sliper eller lecablock högt.
Däremot är ju såväl monteringen som underhållet ett j***a s**t, så ovanför utedelen bör man nog ha minst 75cm.
dessutom vet man inte i förväg vad som händer med ljudet, det kan ju bli ett akustiskt fenomen som ökar ljudtrycket inne till obehagliga nivåer!
 
Avemo skrev:
Hur öppet är det runtom? Redan att det är ett stort tak över begränsar luftcirkulationen. Jämför med att man helst inte skall placera möbler framför element.

Det bildas en hel del kondens i utedelen. Den droppar ner på marken när allt fungerar som det skall. Därför skall den inte sitta för nära marken då det kan byggas upp tjockt med is under. Vidare måste man tänka på var vattnet hamnar på vår och höst. Det kan bli en extra fuktbelastning på huset. När allt inte fungerar som det skall kan det byggas på is på utedelen som man måste få bort manuellt på något sätt. Då är det opraktiskt om man måste krypa långt in under altanen för att komma åt.

Antagligen inga stora no-no, men små.
Håller med Avemo. En bekant monterade sin utedel under altanen långt in mot källarvägg där han även hade en vägg på vänster sida. Han hade ingen avrinning för vattnet och tyckte det var en bra lösning. Den monterades av dyr firma. Jag undrade om det var lämpligt. Efter 4 år släppte rappningen på grunden runt pumpen och nu 6 år efter har han flyttat ut pumpen lite längre ut under altanen. Ska man serva behöver man stå på knä.
Han har däremot aldrig behövt ta bort någon is;).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.