Hej

Förutsättningar:
Garage som mäter cirka 6x6 meter, isolerat med 95+95mm i väggarna och cirka 300mm i tak. Värms upp med en luftvärmepump (Fujitsu ASYA 12LGC) som jag kör på underhållsvärme 10 grader. På ena väggen i garaget sitter två stycken garageportar med två ventiler vardera längst ner på portarna, på motsatt sida sitter en "Fresh-ventil" monterat högt upp på väggen (luftvärmepumpen sitter på samma vägg som Fresh-ventilen). Det ventileras alltså med självdrag i nuläget. Garaget används till förvaring samt att en bil körs in där kontinuerligt.

Problem:
Första vintern hade jag inte Fresh-ventilen och då hade jag ganska mycket fukt i garaget vilket ledde till fuktutfällning i nedre kanten av fönstren samt på dörrhandtag etc. Situationen blev bättre när jag satte in Fresh-ventilen men fortfarande inte helt bra. Det bildas fortfarande lite fukt på fönstren vid varmare väder som sedan fryser när det snabbt slår om till kallt väder.

Lösning?
Jag funderar på att ersätta Fresh-ventilen med en "PAX Passad 30", http://www.pax.se/sv/produkt/passad/pax-passad-30. Min tanke är att köra denna på fuktstyrningsläget så att den startar upp när rH i garaget överstiger X%. Jag inbillar mig att en forcering av ventilationen skulle vädra ut den fuktiga luften snabbare och leda till mindre problem med fuktutfällning än vad nuvarande lösning med självdrag klarar av. Fläkten behöver jag bara ha inkopplad under uppvärmningssäsong då självdragsventilationen är fullgod under icke-uppvärmningssäsong.

Vad tror ni om detta förslag? Kan det lösa mina problem? Eller behöver jag helt enkelt värma garaget till en högre temp än 10 grader för att bli kvitt problemet?
 
Ja, du beskriver nog redan en tanke som bör fungera. Att delvis kunna forcera upp ventilationen vid de tillfällen som den relativa fuktigheten blir aningen hög. Det kommer dock att innebära att du får värma upp lite mer ny luft.

Däremot är självdraget avsevärt mycket bättre fungerande under vinterhalvåret då temepraturdifferensen är vad som driver ett självdrag. När temperaturen är hög utomhus, kanske till och med mycket högre än inne, avstannar självdraget nästan helt och kvarstår gör bara diffusion eller utifrån vinddrivet drag. Å andra sidan kanske du inte tar in så många snöiga bilar för avtorkning mitt i sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.