Håller på att färdigställa huset, klart om ett par månader. Där är jag väl medveten om att inte rot-avdrag medges.

Garaget, byggt 2004-2005, som innehåller dels en lgh som vi bor i nu men även pannrum som försörjer både garage, lgh och bostadshuset. Nu har vedpannan börjat läcka och då undrar jag lite hur det fungerar med ev rot-avdrag för arbetskostnaden för utbyte av panna eller rättare sagt byte till bergvärme.

Någon som har koll?
 
Är du folkbokförd på fastigheten? Framgår det av bygglovet att det är en bostad i garaget?
 
Vi köpte fastigheten 2002. Byggde garaget, några år senare gjorde vi ordning lgh för att sedan riva det gamla huset.

Osäker på vad det står på bygglovet för garaget.
 
Vid en granskning blir det ju svårt att hävda att man bor där om det inte funnits någon bostad där...
 
Jo, så kan det ju vara. Är det det som skm skulle kräva isf?
 
Är garaget fristående eller ihopbyggt med huset ??
 
Garaget är fristående. Det är byggt för 10år sedan.
 
Ringde till skattemyndigheten för att få ett svar. Byter jag den befintliga panna mot en motsvarande så får jag rot-avdrag. Vill jag byta värmekälla till ex bergvärme så får jag inte rot-avdrag.
 
Det där låter fel. Kolla igen, ev. med ett annat skattekontor.
 
Mattiaz skrev:
Ringde till skattemyndigheten för att få ett svar. Byter jag den befintliga panna mot en motsvarande så får jag rot-avdrag. Vill jag byta värmekälla till ex bergvärme så får jag inte rot-avdrag.
Jag skulle tippa de tolkar det som att om du byter till "samma" system igen så byter du värmesystem för garaget som du ju då har rätt till ROT i om det är ert "boningshus". Byter du däremot till bergvärme så tolkar de det som att det blir ett nytt värmesystem för nybyggnation vilket ni ju inte har rätt till ROT på.
Bara en ren spekulation men så skulle jag se det...
 
Jag gissar att det kan ha att göra med att huvudbyggnaden, =bostadshuset, är nytt, eller rättare sagt ännu ej färdigbyggt.
Och den nya värmeanläggningen är väl avsedd att ge värme och varmvatten i första hand till huvudbyggnaden?

Så att försöka få ROT-avdrag till husets värmeanläggning kan nog tolkas som ett försök att runda ROT-reglerna om 5 års "karens" för nybyggen, bara för att även garaget skall värmas.
Blir huset klart i år och får "värdeår" 2015 kan du få ROT-avdrag först år 2021.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Jag gissar att det kan ha att göra med att huvudbyggnaden, =bostadshuset, är nytt, eller rättare sagt ännu ej färdigbyggt.
Och den nya värmeanläggningen är väl avsedd att ge värme och varmvatten i första hand till huvudbyggnaden?

Så att försöka få ROT-avdrag till husets värmeanläggning kan nog tolkas som ett försök att runda ROT-reglerna om 5 års "karens" för nybyggen
Blir huset klart i år och får "värdeår" 2015 kan du få ROT-avdrag först år 2021.
Det var precis det jag menade men kanske inte riktigt lyckades förmedla lika tydligt som du... :)
 
anders07 skrev:
Det var precis det jag menade men kanske inte riktigt lyckades förmedla lika tydligt som du... :)
Förstår det nu när jag läste lite noggrannare. Tack! :)
 
Det är precis så skm tolkar det. Det som är lite bakvänt är att huset drar i princip ingen värme.
 
Mattiaz skrev:
...Det som är lite bakvänt är att huset drar i princip ingen värme.
Oj, grattis till ett energisnålt bygge!
Hur har ni lyckats med det?

Men, vad skall då bergvärmehålet och värmepumpen vara till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.