hejsan jag har en lägenhet med 20 cm tjocka väggar med plåt först sen 8 tum glasfiber isolering sen trä och gips jag har inte hittat någon sida som säger något om plåt väggar så är tacksam för svar
 
Mikael_L
Du kan nog räkna på mineralullen ensamt då. Kan inte missa så fantastiskt mycket.

u-värde = lambda / d där d = isolerskiktets tjocklek i meter

Så det blir ungefär u =0,037/0,2 = 0,185
 
kan det vekligen va så lågt för det krävs ungefär 3000 watt för att hålla värmen och det är på 50kvm eller kan det va för att det är ett betong golv med en kall källare under ?
 
Om väggen är 20 cm kan inte isoleringen vara 8 tum. Med köldbryggor och tunnare ISO gissar jag på 0,25 -0,30
 
3 kW kontinuerlig effekt låter mycket för den lilla ytan. Är du säker på siffran? Det motsvarar ca 2100 kWh i månsden.

Om du bara gjort en momentan mätning säger det inte så mycket. Är det elradiatorer slår de av och på hela tiden och ger ett lägre medelvärde än maxeffekten. Mätte du under en kort period är utomhustemperaturen intressant.

Vad gar du för fönster? Är de täta?
 
de e så att jag håller på att bygger om och när förbrukningen mättes så var det 3 stycken el element på 1000 watt styck. och så var det 2 glas ganska dåliga fönster kanske 1.8 u-värde och det va 4 fönster. också va det 2 plåt dörrar vilket givetvis är värdelöst. men nu ska jag bygga så det blir nya 3 glas plast fönster. ny trä ytterdörr. den andra dörren tar jag bort. och så ska jag lägga 1cm frigolit på golvet och laminat på det. för att slippa kalldraget på golvet och så till uppvärmning blir det antingen en citcop luftluftpump på 1800watt. eller så blir det en pellx k6 pelletskamin. men tror ni att ja ska klara mig på max 2 kw för att värma upp det ?
 
Vet du hur många kWh per månad du förbrukar så här års? En tumregel för element är 70W/m² Det skulle ge 3500W för 50 m². Det är den effekt som krävs vid dimensionerande utomhustemperatur för ett mediokert isolerat hus. Dina 3000W är alltså inte orimliga, men det är bara vid årets kallaste dagar som hela effekten eventuellt behövs.

En luftvärmepump bör betraktas som ett komplement till annat värmesystem. Den sänker värmekostnaden och kan ibland klara hela uppvärmningen av ett hus, men oftast räcker den inte ensam.

Pelletskaminen delar en svaghet med luftvärmepumpen, och det är att den främst värmer i rummet där den sitter. I angränsande rum blir det någon grad svalare om dörrarna står öppna. Annars mer. Pelletskaminen har å andra sidan fördelen framför luftvärmepumpen att den kan leverera full effekt även när det är kallt ute. Luftvärmepumpen kräver inte lika mycket underhåll som pelletskaminen och den ger under vissa driftförhållanden billigare drift.
 
Det är inte bara genom isoleringen i väggarna värmen läcker ut. Hur ser det ut i övrigt? Ventilation, fönster, dörrar, tak, golv, drag etc.
 
Avemo skrev:
Vet du hur många kWh per månad du förbrukar så här års? En tumregel för element är 70W/m² Det skulle ge 3500W för 50 m². Det är den effekt som krävs vid dimensionerande utomhustemperatur för ett mediokert isolerat hus. Dina 3000W är alltså inte orimliga, men det är bara vid årets kallaste dagar som hela effekten eventuellt behövs.

En luftvärmepump bör betraktas som ett komplement till annat värmesystem. Den sänker värmekostnaden och kan ibland klara hela uppvärmningen av ett hus, men oftast räcker den inte ensam.

Pelletskaminen delar en svaghet med luftvärmepumpen, och det är att den främst värmer i rummet där den sitter. I angränsande rum blir det någon grad svalare om dörrarna står öppna. Annars mer. Pelletskaminen har å andra sidan fördelen framför luftvärmepumpen att den kan leverera full effekt även när det är kallt ute. Luftvärmepumpen kräver inte lika mycket underhåll som pelletskaminen och den ger under vissa driftförhållanden billigare drift.
Ja håller på att bygger ett cirkulations system också så värme spridning är inga problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.