Håller på att bygga hus och bastun i huset är 2.5 * 2.5 m, takhöjd 2.7 m. Alltså 16.875 m3 volym. Har golvvärme och bastun är i hörnet av huset, två väggar mot yttervägg alltså. Huset är välisolerat, alla väggar isolerade, ytterväggar mer förstås, glasytor är dörren + ett 50*50 fast fönster som dock är av typen Elit Superenergi 3 glas.

Nu är vi i valet och kvalet vilket bastuaggregat som är lämpligt för denna bastu. Vi har funderat på antingen ett Harvia Forte 9 kW eller ett Kastor/Tylö Mega Line 10 kW alt 15 kW. Forte 9 kW är dock rekomenderat till max 15 m3 vilket vi har passerat. Vi kan iofs sänka taket litegrann men vi tycker å andra sidan att det är trevligt med ett högt tak, även i bastun.

En del personer man pratat med anser att ett 9 kW aggregat borde räcka, att de rekomenderade m3 var lite överdrivna osv. Samtidigt så står det i ex Tylö's kataloger att man hellre bör välja ett större aggregat än ett mindre, sparar energi på det sättet osv.

Så frågan är då, har någon här någon erfarenhet av en bastu i denna storlek samt elaggregat (Forte, Megaline, annat bra ?) och som kanske kan ge lite rekomendationer ?

 
Nog är det trevligt med högt i tak... jag blir bara lite orolig: visst sitter ni högt också (ca 110 från taket)? Med er takhöjd får man fyra nivåer! Mycket att klättra.

Eller är det någonting jag inte fattar?

Om ni sitter på "normalhöjd" från golvet och har ett klent aggregat, blir det inget bastubad.

Själva har vi en bastu 2 x 2 m med höjden 2,20 = 8,8 m3. Glasdörrar och fönster 1,1 m2. Den beräknade volymen blir då knappt 12 m3. Vi har en Kastor 8 kW (anno 1997), som är perfekt!

Enligt Kastors rekommendationer borde ni ha MegaLine 125, alltså 12,5 kW. Jag skulle lita på de rekommendationerna!
 
Vi hade bara tänkt sitta i två nivåer. Normalhöjd från golvet alltså, vad det nu innebär, har inte kommit så långt ännu. Ingen av oss gillar dock att ha väldigt varmt i bastun men ibland har man ju besök så det möjligheten bör finnas.

MegaLine 125 borde passa bra, hittade dock inte det aggregatet på de svenska sidor jag kollat på. Fast då får man säkra upp till 25A. Hmm, kräver lite fundering. Får nog åka ut på K-Rauta o prata bastu med dom.

 
Om jag får rekommendera en sak så är det att sänka takhöjden. Jag kör med 210cm hemma (el 9kW, ca 8m[sup]3[/sup]) och 195 cm på landet (vedeldat med fet kamin, ca 8.5m[sup]3[/sup]), och funkar riktigt bra!

Det är klart att du kan hiva upp lavarna nära taket, men mitt tips är att det är bättre att ha bastun nästan som ett krypin, och sedan spejsa med takhöjd i andra utrymmen som relax tex.
 
Blir nog nersänkning av taket till 2.30 ungefär. Då ska vi klara oss med Forte 9 kW aggregatet.
 
Det finns ingen anledning att ha högre takhöjd än 2,2m i en bastu,ju högre i tak desto mer att värma...
 
jag kommer ha max 2,10 i min bastu
 
Mysfaktorn är hög i en bastu låg som en grotta. Varför 230? Eftersom ni måste ändå anpassa sitthöjden i förhållande till taket försvinner känslan av rymd. Det man känner är eventuellt avståndet till golvet. Kontrasten mellan krypin och space som ClasseClas är inne på är häftig! Våra 2x2 känns RYMLIGA eftersom vi får lätt plats med minst 6 vuxna och har fri utsikt till relaxen. Horisontell space inte att förakta. Skall jag tillägga att vi sänkte taket från 263 till 220 när vi byggde om... Inte ångrat en sekund!
 
Va ni tjatar. Kanske måste sänka till 220 då i alla fall :)

 
Iki 10kw bastu upp till 20m3 kan va något ?
sahkoiki10kw.jpg
 
Hur högt man har till taket är naturligtvis en smaksak - man kan mycket väl använda sina 2.70 till att placera alla lavar och fotstöd ovanför kaminen. Vad jag förstår så har ni inte byggt in lavarna än och då kan ni använda takhöjden till något. Börja med att tänka uppifrån - 110 cm ned till översta laven, ca.45 cm till nästa osv. Den golvyta som sedan blir över används till trappsteg / plats för barnen / plats för kamin / eftersvettning osv.Det blir egentligen bara tokigt med högt i tak om den volymen inte används. Om man inte tycker sig behöva full värme hela vägen ner till golvet är energiåtgången inte särkilt mycket högre heller. Ni kan dessutom klara er med en mindre kamin på detta vi då en del av volymen i botten inte behöver räknas in i total volymen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.