Ska börja renovera trappen hemma och den ska målas vit.
Trappan är i furu från 1959 och jag kommer tvätta den med målartvätt och slipa den m.m. Ja allt det man behöver.

Men jag har fastnat lite i beslutet på vilken typ av färg jag ska använda.
Dom sökningarna jag gör säger olika överallt, förmodligen pga olika synpunkter och uppfattningar.

En del säger att man ska vända en vattenbaserad pga att den inte luktar och att den håller sig vit.
En annan del säger oljebaserat pga att den härdar bättre och ger en bättre yta (flyter ut bättre).

Sen finns det dom som säger att man ska använda t ex Lady supreme finish, som är en vattenburen, polyuretanmodifierad oljefärg. Och detta är den enda typen av färg som jag hittar med denna blandning vattenburen/oljefärg. Finns det några andra som inte är så fasligt dyra?

Så vad säger expertpanelen? Vilken typ av färg ska jag använda för min målning?
 
Golvfärg till stegen
Lackfärg till det andra
 
Jag måla min trapp först med häfta grundfärg från alcro men inte fick jag den att fästa någe vidare + att det slog igenom som sjutton så jag fick slipa rent igen o sen måla jag med alcro:s alkyd grundfärg kraft o sen alcros vattenbaserade golv färg studio o det har suttit bra i 1 år nu :)
 
Jag var lite otydligt mot er känner jag.
Själva stegen, där man sätter foten, kommer jag inte måla utan där ska jag sätta matta.
Men det är vageln och sättbrädorna jag ska måla vita.
låter som jag kan köra med vanlig vattenbaserad lackfärg :)
 
Jag har också heltäckningsmatta i stegen.
Det är vagnsstyckena + ändarna på stegen + undersidan som jag har målat.
Det händer ju att man sparkar till på ändarna eller slår emot med dammsugaren så därför använder jag golvfärg som ska tåla lite mera än vanlig lackfärg.
 
Finns även vattenbaserad snickerifärg som är polyuretan förstärkt. Blir lika tålig som en golvfärg om inte starkare. Det speciella med denna färg annars är också att den flyter ut otroligt bra så det inte blir penseldrag.

Vet att sadolin säljer en variant.

Men som du sa så funkar ju självklart vanlig snickerifärg då du inte kommer gå på ytan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.