Hej,

ska renovera badrummet nu snart och i anslutning till badrummet har jag en bastu. Bastun är från 70-talet och det är elektroniken med, vilket innebär att jag har en mindre fin manöverpanel till bastun inne i badrumsdelen. Funderar på att byta ut den, men vet inte riktigt vad för delar som behövs till en bastu idag. Som det ser ut nu så har jag själva aggregatet inne i bastun och manöverpanelen utanför - är det fortfarande så att man har manöverpanelen utanför bastun?

Kan jag bara köpa en ny manöverpanel till mitt gamla aggregat?

Tror att bastun är runt 15m3 och det skulle innebära att jag behöver ett aggregat på 12kW - vilket verkar vara synonymt med dyrt. Det billigaste av Tylös skulle då kosta ca 10 000kr, vilket är helt för mycket för mig.

Några tankar?
 
Jag sitter i samma sits som dig. Jag har surfat runt och kommit fram till en ny mekanisk manöverpanel inte är så mycket snyggare. Dock tror jag det vore möjligt att använda Tylös reläbox RB30/RB45/RB60 tilllsammans med deras elektroniska manöverpaneler som är riktigt snygga. Men bara reläboxen kostar ca 5 papp....
 
Köp ett Harviaaggregat med inbyggd manöverpanel.
 
Om enda problemet är att styrboxen är ful borde det enklaste vara att bygga in den i ett mindre fult skåp. Element är mycket primitiva saker, så om du vill skaffa en ny styrbox så innebär det inte att du måste byta aggregatet.

Jag skulle tro att det fortfarande är vanligt att ha styrboxen utanför och jag är övertygad om att det fortfarande är vanligt att ha aggregatet inne i bastun.
 
Avemo skrev:
och jag är övertygad om att det fortfarande är vanligt att ha aggregatet inne i bastun

Ja rent spontant känns det som ett vinnande koncept...(y);)
Jag har en bastu från 70-talet med ett termostatvred utanför och ett aggregat helt utan rattar och spakar (inne i bastun, då...), den dagen nåt pajjar så blir det ett aggregat med inbyggda kontroller. Tycker inte det tillför något att flytta ut manöverpanelen, bara en pryl till som kan gå sönder och kostar pengar.
 
Just nu lutar det mest åt att köpa ett Harviaaggregat, såg ett för ca 2500kr på K-Rauta
 
Va? Är ett nytt aggregat inte dyrare? Då finns det ju ingen anledning att behålla det gamla ju! :)

Men hur bra är harvia??
 
Finska, nuff said...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Va? Är ett nytt aggregat inte dyrare? Då finns det ju ingen anledning att behålla det gamla ju! :)

Men hur bra är harvia??
Precis min tanke, ett motsvarande Tylö kostade ca 8-10000kr så Harvia är ett kap i sammanhanget. Ta en titt på K.rautas hemsida.
 
nejo skrev:
Precis min tanke, ett motsvarande Tylö kostade ca 8-10000kr så Harvia är ett kap i sammanhanget. Ta en titt på K.rautas hemsida.
Tylö är generellt ganska överprisat och sortimentet är begränsat. Harvia har ett stort sortiment med aggregat i alla priskategorier. Kan vara OK att gå upp ett hack i pris med tanke på upplevd og faktisk kvalitet. iofs så kan ju den billiga också fungera bra nog, allt beroende på vad man är ute efter....

MVH
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.