Ska bygga mig ett eget torkskåp och letar upphängning.
Alla tips på ortodoxa som ortodoxa på krokar och upphängning mottages!

Ett är ungefär stort som ett vanligt plåt-torkskåp. Det andra rymmer de två maskinerna i golvnivå och sen ska det hängas ovanför dem.

Lite tankar:

- Materialet ska såklart vara fukttåligt under flera år.

- Byggda så att de maximerar torkning (tycker de nyaste torkskåpen med singelrör verkar sämre än de gamla hederliga med u-böjd dubbeltråd)

-Gärna nedfällbara på de stora hängarna

- Ska ha upphängning både till dörrarna (mer vantar o strumpor) och till väggarna.

- Ska ha rätt mycket, så vill försöka hålla nere kostnaderna.

Dessa uppfylls väll lättast av antingen a) länsa gamla på torkskåp på tippen eller B) hitta ny inredning hos leverantör.
Men tippen sparar inga skåp och de leverantörer jag nått har antingen haft de nya singelrören eller varit ruskigt dyra.

Några smarta tips?
 
ImageUploadedByByggahus.se1409384329.694404.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sån här i dörren hade ju inte varit fel.
 
Intressant, hur kommer det sig att du ska bygga ett torkskåp och får man höra lite mer om hur du hade tänkt konstruktionen?
 
bjolo360 skrev:
Intressant, hur kommer det sig att du ska bygga ett torkskåp?
Jag tror att jag kan spara energi genom att torka tvätt i första hand bara med dedikerad frånluft och enkelt bordsfläkt (fläkt som drar 3W gör underverk) och i andra hand avfuktare om jag vill accelererar upptorkningen. Om du vill torka snabbt är det mer energieffektivt att avfukta än värma. Vill minimera behov av torktumlare.

Ovanpå det kommer jag hänga på höjden istället för vanliga torkställningar som tar upp ca 3kvm för att hänga samma som får plats på 1kvm.


bjolo360 skrev:
får man höra lite mer om hur du hade tänkt konstruktionen?
Torkskåpet är till golvytan 60x120cm nisch i väggen mittemot tvättmaskin som också står i nisch. Allt är våtskyddat och torkningen har dörrar samt frånluft inbyggt.

Det jag DOCK SAKNAR är just upphängningen, som jag vill ska vara sånna där "stolpar/böjar" som står ut från vägg, så att det bara är att mata på kläderna rakt in i skåpet. Linor eller annat som löper åt andra hållet måste man krångla ner kläderna emellan.
 
badrum_torkskap_badrumsinredning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En eller två sånna här vagnar vore ju amazing. Nån som vet vart man skulle kunna få tag på den? Eller nån smidigt tanke på att greja ihop en själv?
 
pinebar skrev:
[länk]
Jag har också kollat på det där. Snyggt men dyrt.

Ja usch va dyrt! Och jag som tänkte ha två.


pinebar skrev:
Har också hittat den här som ser fin ut:
[länk]
Och så har Elfa och Bauhaus lite enklare varianter av den.
Bara att här får jag just inte det effektiva i att kunna "mata" tvätten rakt in, utan måste trä över varje lina. Pinnar som står rakt ut är så överlägset på det.

Djupt fascinerad över att vi 2015 inte ägnat mer optimering åt nått som tar så mycket tid och drar så mycket energi.

Hetast just nu är Ikeas gamla byxhängare PAX men oklart hur jag ska fästa dem i en flyttbar ställning.
 
Hej DavidW.
Sitter med EXAKT samma problem som du. Söker variant av de hängare som fanns i Futurums gamla torkskåp. Har du (eller någon annan) hittat något intressant alternativ? Jag ska sätta hängarna direkt på en vägg.
 
Snubblade över den här tråden nu... hur gick det @Davidw ?
 
Tjena. Jag hittade tyvärr inget. Fick bygga själv, vilket funkar super, men kanske inte ser super ut. Köpte 10mm rör hos rörfirma. Sattte en 22mm plywood på väggen och borrade sen genom den och bakomliggande gips+board och fick på så sätt två punkter som kunna hålla varje rör. Det blev rakt borrat men alla rör var inte helt raka så det ser inte köpt ut. Men älskar mitt torkskåp. Förstår inte att mänskligheten glömt denna finess. Hänga på lina i tak, prrf!
Även om det torkar med bra fart så för tillfällen när man tvättar efter semestrar skulle det vara gött med en liten avfuktar – hittar dock bara stora/större sådana. Skulle helst vilja att de var som två mjölkpaket. @ricebridge @KarinLn
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Bilder!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.