Det är sällan gamla abonnemang är fördelaktigare, därav brukar du inte höra något. Men visst finns det men är mera undantag.
Det finns flera som haft flatrate på mobildata, bl.a. 3 och Tele2 till lågt pris, men de körde med två års bindningstid, vid förlängning så fanns inte alternativet kvar utan med en helt annan prisnivå.
Båda våra ungdomar nappade våren 2012, där endast utlands- och betalsamtal kostade extra. Iphone4 eller HTC One och abonnemanget för 345:-/månad i två års tid. Grabben som valde en HTC One med 4G körde den som hotspot.
 
Jag har nästan aldrig varit med om att nyare abonnemang varit förmånligare.

Visst, det brukar kanske ingå mer i nyare abonnemang, men om man inte utnyttjar allt som ingår så blir det ju bara dyrare.

Jag har svårt att se glädjen i "Wow, allt ingår för bara 299 spänn i månaden!" när jag betalar typ 100 spänn i månaden idag. Varför ska jag betala 200 spänn mer i månaden för nåt jag inte utnyttjar?
 
Nerre skrev:
Jag har nästan aldrig varit med om att nyare abonnemang varit förmånligare.

Visst, det brukar kanske ingå mer i nyare abonnemang, men om man inte utnyttjar allt som ingår så blir det ju bara dyrare.

Jag har svårt att se glädjen i "Wow, allt ingår för bara 299 spänn i månaden!" när jag betalar typ 100 spänn i månaden idag. Varför ska jag betala 200 spänn mer i månaden för nåt jag inte utnyttjar?

Det är därför man måste utvärdera olika abonnemang som finns hos en operatör och andra operatörer utifrån ditt behov. Tidigare fanns en uppsjö av olika abonnemang och med diverse trafikval i mängd och när man nyttjade. Nu är trenden att minska antalet val och i de flesta fallen fokuserar man på mängden data som igår.

Jag har själv ett abonnemang som kostar 120-150:- i månaden och är perfekt för mig. De två abonnemangen som vi tecknade för ungdomarna som jag använde som exempel med nya mobiler och flatrate för 345:- var en "gåva" för oss och vi fick familjefrid, inget tjafs varje månad om hur mycket som ringts/sms och surfats. För oss var priset enbart för abonnemanget en "guldkant", mobilerna som följde med var bara plus, motsvarande abonnemang kostade då runt 600-700:- i månaden.
Så var och en måste välja det man behöver och har råd med att betala.
 
Jag räknade lite på det och för mig var det inte värt längre att betala 450kr i månaden efter 24 månader när man inte längre betalade av telefonen som ingick i priset.
Det mesta jag legat på i förbrukning var 23 gig men då också pga att jag använt det som internetuppkoppling hemma.
Normalt ligger jag mellan 3-5 gig varje månad så det blir billigare att ta ett abonnemang med halva månadskostnaden som tänker behovet och köpa mer data de få ggr det behövs tex under sommaren.
Det där med att komponera sitt egna abonnemang är påväg tillbaka se på tex Tele2, Comviqs nya deal är också riktigt bra nu när de ökat datamängden.
Tror inte vi kommer se flaterate abonnemang för under 500kr de närmaste åren, det brukar dock ha en förmåga att dyka upp när det lanseras något nytt som tex 4G.
 
Våra tonåringar har "vanligt" Tele2 Kompis abonnemang idag, de har aldrig blivit tillsagda att snåla nåt och ingen av dem har nånsin (sen de fick abonnemange) haft en räkning över 300 spänn. Det normala är att den är 150-180 spänn. Dock så har Tele Kompis inte så mycket surf, så de gnäller ofta på att surfen tagit slut så de fått reducerad hastighet. Så jag har ju självklart svårt att se att flatrate för 345 spänn skulle vara nån "gåva" det skulle ju ändå bli dyrare än idag (fast är det obegränsad surf skulle det ju kanske vara bättre).
 
Nerre skrev:
Våra tonåringar har "vanligt" Tele2 Kompis abonnemang idag, de har aldrig blivit tillsagda att snåla nåt och ingen av dem har nånsin (sen de fick abonnemange) haft en räkning över 300 spänn. Det normala är att den är 150-180 spänn. Dock så har Tele Kompis inte så mycket surf, så de gnäller ofta på att surfen tagit slut så de fått reducerad hastighet. Så jag har ju självklart svårt att se att flatrate för 345 spänn skulle vara nån "gåva" det skulle ju ändå bli dyrare än idag (fast är det obegränsad surf skulle det ju kanske vara bättre).
Det är precis som jag skriver man måste utgå från egna behovet och vad man vill betala för att inte behöva diskutera mängden surf och hastigheter. Jag betalar gärna några hundralappar extra för att slipa den dialogen, medan andra inte väljer att göra det.
Vet inte om jag missförstår sista meningen men flatrate är obegränsad surf, kanske inte så vanligt i privata sammanhang när jag tänker efter.
 
Du kan skicka de där extra hundralapparna till mig om du inte tycker de spelar nån roll. 200 spänn i månaden vardera för två tonåringar blir nästan 5000 spänn om året.

Ungar idag ringer ju nästan inget så det är klart att telebolagen bjuder på flatrate för telefonsamtalen.
 
Nerre skrev:
Du kan skicka de där extra hundralapparna till mig om du inte tycker de spelar nån roll. 200 spänn i månaden vardera för två tonåringar blir nästan 5000 spänn om året.

Ungar idag ringer ju nästan inget så det är klart att telebolagen bjuder på flatrate för telefonsamtalen.
Ursäkta, men du måste läsa vad jag skriver. De extra hundralapparna var mitt sätt att slippa dialogen med ungdomarna och köpa mig fri från det problemet, de är nöjda och jag är nöjd. Om sedan 5000:-/år är mycket eller lite är också något som var och en får avgöra.
Men jag avslutar den här dialogen utifrån mitt budskap att man ska välja utifrån det behov man har och vad man är villig att betala.
 
Jag har inte behövt nån dialog med ungarna heller. Det enda krav de hade när de fick sina abonnemang var "det måste vara Kompis, annars är det ingen som ringer eller SMS:ar" eftersom alla kompisar hade Kompis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.