Jag har ett större glasparti med fasta fönster. 3 st 15x16 och 1 9x16. Treglas som är punkterat och behöver bytas. Är det vettigast att bara byta glaskasetterna som jag kan få för c:a 10 tkr totalt eller ska man satsa på helt nya fönster? Allt trä är friskt och fint så det är inget fel på fönstren i övrigt.

Till saken hör att vi inom några år kommer behöva byta minst 5 till av åldersskäl, och om jag får som jag vill, samtliga fönster.

Jag misstänker att jag inte kan räkna hem nya fönster istället för glaskassetter. Isåfall måste det gå på det estetiska kontot att få alla fönster likadana.

Hur hade ni gjort?
 
T
Om träet är friskt så skulle jag bara bytt kassetterna och sedan, när det blir dags, sett till att de nya fönstren blev likadana som de du har - inte byta nu till något som(förhoppningsvis) ser likadant ut som något som du byter till sen...

Det är ju inte helt säkert att du får tag i likadana "om några år" :)
 
Varför byta ut något som fungerar? Det är väl att kasta pengar i sjön. Du kan aldrig vara säker på att det finns exakt samma typ av fönster om några år, som det finns idag. Om glasen är dåliga, så byt enbart dessa. Har själv gjort det för en månad sedan (3 fönster av 20).
 
Att hitta nya fönster när jag ska byta övriga som ser likadana ut som de fasta tror jag inte går. Så byter jag kasetterna så lär jag få leva med lite olika utseende. I praktiken är det nog bara jag som kommer att se det kanske?

Därför lutar det åt att byta glaskasetterna nu och göra en uppfräschning av de sämsta fönstren så de håller 4-5 år till och sedan byta allt utom de som fått ny glaskassett.
 
Byt kasetter! Prata med den lokala glasmästaren , måla fönstren kan du göra själv i sommar!
Välj med energiglas + argongas i de nya kassetterna så minskar du även u-värdet.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Ja, det är väl det enda logiska :)
 
C
Jäsiken vilket bra pris, känns som du gjorde helt rätt val antar jag :D
 
Ja, det är bra pris. Det är så billigt att jag tycker det är för bra för att vara sant. Jag hoppas jag har fel :)

Ser dock att jag skrev fel, det var med frakt till Helsingborg men inte hem till dörren. Så jag får åka ner och hämta där - men det är det ju lätt värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.