Min Biomatic 20-panna med rörsystemen ovanpå, där jag är osäker på hur vattnet egentligen flödar.

Bild a visar allt rakt framifrån, bild b snett från vänster, bild c ett vridreglage som jag är osäker på vad det egentligen gör, med tanke på att det även sitter ett vridreglage på bild d.

Jag har provat att vrida reglaget d max åt båda hållen utan att märka någon direkt skillnad, så därför undrar jag vad de båda reglagen har för respektive funktion. Att de ökar och minskar vattenflöden förstår jag, men vart...? Jag har inte koll på vilka rör som leder vattnet till pannan o vilka som leder vatten ut.

Hur sänker/höjer jag exempelvis värmen i huset? Det är ett hus byggt 1960 med luftgolvvärme.

a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

d.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja, du ökar och minskar inte vattenflödet så länge pumpen har samma varvtal. (radiatorventilernas läge är oändrat)

På pumpen finns en pil i vilken riktning som vattenflödet går.
Min gissning är att sugsidan är i underkant och trycksidan i ovankant på pumpen.

Dvs pumpen suger från pannan och trycker ut till radiatorerna.

Blandningsventilen med ratten gör att du styr om vattnet från returen radiatorerna så det blir mer eller mindre flöde som går via pannan (och värmes).

Med andra ord så om du reglerar så att vattenflödet går förbi pannan så minskar värmen ut till radiatorerna men summan av vattenflödet är samma oavsett hur du reglar ventilen (bortsett från ev. friktion i rören som du kan bortse från).
 
Bild c är shunten som reglerar hur varmt vatten som går ut i elementen. 10= max 1=min, men kan vara tvärtom.
Du märker skillnaden genom att lägga handen på ventilen med rött handtag, och vänta ett tag, det ändras inte blixtsnabbt.

Bild d är blandningsventilen som bestämmer hur varmt duschvattnet blir, den ska, i grova drag, justeras så att det inte är skållvarmt när duschblandaren/kranen står på max värme.
 
Men vad är den lilla vita lådan med svart gavel och elkabel, som sitter på röret ut från beredaren?
 
@bax - ja, någon slags givare? Men jag vet inte vad den hämtar och avger för värden i så fall.
 
- Eftersom varmvatten från pannan går ut till ett värmeväxlarelement med luftfläktar som i sin tur för varmluft ner i luftkanaler under golvet, är det alltså reglage "c" som reglerar den golvvärmen, om jag fattat rätt? Okey, tack.

Med blandningsventilen "d" justerar jag alltså värmen på hushållsvattnet.

Tackar för era upplysningar, då jag inte var med när den här rördragningen gjordes och inte fick någon slags manual för den heller.
 
Det kan sitta nån sorts reglering/shunt i värmeväxlarelementet också, kolla det.
 
Ursäkta en kanske dum fråga i sammanhanget, men vad reglerar egentligen reglaget "c"?
Är det mängden varmvatten som flödar ut från pannan?
 
C är en shunt, eller "bypassventil".
Varmvattnet cirkulerar i en sluten krets: panna-->pump-->värmeväxlarelement-->panna.
På väg tillbaks mot pannan ges vattnet en alternativ väg att ta, genom shunten, beroende på hur mycket det måste värmas upp igen.
Med shunten styr du hur mycket vatten som ska ta vägen genom pannan och värmas upp igen och hur mycket som ska passera utanför pannan. På andra sidan shunten (eller "inuti") möts dessa båda flöden igen och späds ut med varandra med följden att vattentemperaturen nu höjts till önskad temperatur t.ex. 45grader.
Håller du pannan på 80grader och returvattnet från växlaren är på kanske 35grader behöver bara en liten del ta vägen genom pannan för att höjas till 80grader, möta det 35gradiga inne i shunten och spädas till önskade 45grader.

Att veta vilken temperatur du måste "shunta ut" vid olika årstider och väder ingår i den "lär-känna-ditt-hus-kurs" du måste hålla med dig själv. :)

Jag hoppas du förstått min förklaring.
 
@bax - tack för en mycket begriplig förklaring. Nu börjar alltså experimentstadiet för mig med skruvande hit o dit på den shunten : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.