O
Vilken "vanliga" invånare äger en så stor del? Troligtvis hade även denna "vanliga" invånaren fått gräddfil...
Eftersom det är en så stor markägare....
Sedan att det inte är rätt är en helt annan sak...
 
magnus follin skrev:
Jag hade en bod som stod på min tomt (hade den som hönshus och förråd) all frid fröjd så helt plötsligt fick jag en anmälan att man skulle ha bygglov och så jag skickade in en ansökan =avslag dryga böter för jag hade brukat den.
Vad är det för speciellt med boden? Eftersom du inte fick bygglov.
Är den stor? Byggd för nära gräns?
Hur gammal är den?
 
Precis, det är aldrig bra när kommunen sitter i ett beroendeförhållande. När någon äger en så stor del av kommunen så blir ju kommunen beroende av att ha en god relation med dem eftersom man behöver tillgång till deras mark för ledningar, vägar, snöupplag, motionsspår, osv.
 
  • Gilla
ribbones
  • Laddar…
M
det sticker inte i ögonen på mig men grannen som klagade på min bod har själv byggt 2 carporta på samma avstånd som min bod stod från vägen den ena fick han godkänd men den som står närmst min tomt bliv inte godkänd varken från kommunen eller trafikverket eller av oss men nu stor den där ändå och inget händer och jag jag skulle få böter på över 40000 kr om jag inte tog bort den så jag undra om lagar och så ska gälla alla och saken är det att hans byggnade stor närmare korsningen korsningen så det är ju trafik varligt
 
M
boden var 2,8 x 7 och 2,7 hög hade hjul = flytt bar stod 6,8 från vägen och hade lov av den grannen som den stod närmst men den som klagade hos kommunen har anmält alla grannar i byn för han tycker att man ska följa regler och lagar men han själv ska få göra som han tycker han typ byggt plank närmare vägen än vad det får lov till av ståndet ska vara minst 7 meter han på stor att det var byggt när han köpte huset vilket det inte gjorde sedan bygger han 2 car porta innan för han fick bygglov för 1 men inte för den andra varken från kommunen vägverket eller oss för den stor inte 4 meter från tomt gränsen och det händer inte ett skit från någon av myndigheterna
 
kan du inte flytta din bod till en bättre plats på ägorna då, så har ju du löst ditt. Om det är hjul på så bör det väl vara ganska lätt.

Men jag håller med om att det är trist när man behandlas olika i en sån här situation.
Vet du ifall han har krav på att flytta/riva sina saker på gården?
 
Hemmakatten
Hemmakatten skrev:
I Österåkers fall överklagades bygglovet till högsta distans och det blev ett definitivt avslag för bygglovet. Trots det byggde familjen Douglas klart. Två år senare står byggnaden kvar på strandskyddat område. Inget rivningskrav eller vitesföreläggande är skickat från kommunen utan kommunen tänker göra en frimärksdetaljplan för den byggnaden. Hade det var en "vanlig" invånare som äger stora delar av Österåker hade detta aldrig skett.
Det blev fel. Sista meningen ska förstås vara.
"Hade det varit en "vanlig" invånare i Österåker hade detta aldrig skett".
 
M
nej det var det ända platsen den kunde stå på och jag vet ej om vad som händer med hans saker har ringt till kommunen dom säger att så får man inte göra men det händer inte ett skit
 
Liknande i Karlskrona. På byggnadsnämnden sitter en typ som samtidigt driver ett bolag för utveckling av sjönära tomter. Bra kombination, eller?
 
M
har inte blivit bättre sen jag bodde där tydligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.