Hej!

Ungefär vad kostar en injustering av ett ftx-system i en enplansvilla med totalt åtta don?

Kan en ventilationssnubbe justera in vilket aggregat man än har eller ska man försöka få tag på en som kan just mitt aggregat?
 
Åsa Lund
Ska du justera in aggregatet bör du åtminstone kolla om han är bekant med fabrikatet.
Ska du justera in luftflödena i huset behöver han förstå sig på sin egen flödesmätare och donen i rummen

Vet inte så mycket om priset dock
 
Vad jag minns kostade injusteringen i vårt hus ca 2000 kr.
OVK kostade något mer, kanske 3000.
Men han som utförde OVK'n var mycket duktig och gjorde i princip om hela injusteringen.

5 tilluftventiler och 4 frånluft + ett FTX-aggregat.
 
  • Gilla
sajmon1985 och 1 till
  • Laddar…
När behövs en OVK?

Vem utför en sådan?
 
  • Gilla
zarper
  • Laddar…
Om man har mekanisk tilluft.
Och antingen nyinstallerat den eller gjort ändringar.

OVKn utförs av ventilationstekniker med särskild behörighet.
Och en kopia av besiktningsprotokollet lämnas till kommunen.

http://www.ovkbesiktning.se/om-ovk/

PS
Jag tror i alla fall att det endast behövs om man har mekanisk tilluft.
 
Redigerat:
Litet tillägg: Jag kollade om man skulle kunna bli behörig att själv göra OVK, men det är i stort sett hopplöst om man inte har jobbat som VVS-installatör ett halvt liv.
 
Ok,men då ska jag kontakta någon ventilationsfirma och dem borde alltså kunna göra både ovk och injustering.

Borde kanske be om offerter från flera olika företag.
 
jontesjostrom skrev:
...
Borde kanske be om offerter från flera olika företag.
Jag skulle tro att det är svårt att få en offert med fastpris.
Alla hus är olika, och alla FTX-aggregat är olika.
Så det är nog timarvode som gäller.
Det hela går ut på att springa fram och tillbaka mellan donen och göra små justeringar.
Justerar man ett, så påverkar det ju alla andra, eftersom alla don är "parallellkopplade".

Men se till att du har manualen till ditt ventilationsaggregat tillgängligt,
för fläktarna för till- och frånluft kan säkert behöva justeras. Och alla fabrikat är ju olika :)

(När det gäller sådana här jobb tycker jag att det är viktigare att det blir bra än att det blir billigt)
 
För mig är det nyheter att det är lagkrav på OVK i 1 och 2-bostadshus med FT/FTX, så jag kollade lagtexten och det stämmer mycket riktigt. Lite förvånad då jag klarade mig med ett injusteringsprotokoll i min nybyggnation. Varken byggnadsinspektören eller kontrollansvarig hade anmärkningar på detta.

Jag tycker inte "att det hela går ut på att springa fram och tillbaka mellan donen".
Jag anser att den som ska justera in systemet bör ha såpass kompetens att den efter den första mätningen klarar att justera systemet i en vanlig villa. Med hjälp av beräkningar av delflöden och kvoter kan man justera samtliga don. Därefter gör man givetvis en kontrollmätning, samt ev en finjustering.

:)

Mvh Jörgen
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Jörgen H skrev:
...
Jag tycker inte "att det hela går ut på att springa fram och tillbaka mellan donen".
...
Mvh Jörgen
Det är kanske lite elakt uttryckt.
Men jag har sett dem i aktion, och det är ungefär det intrycket man får.

Och det borde du väl inse själv.
Att om du börjar att justera ned flödet i ett don från 20 till 8 l/s, så påverkar det de andra donen, till sovrummen intill, på ett sätt som är omöjligt att beräkna. Och när sedan dessa andra sovrummens don är justerade, så har man påverkat flödet i det första.
Osv.
Man får nog helt enkelt börja med en grovjustering, och sedan fortsätta med mindre och mindre justeringar, till systemet är i balans.

Tänk på att han som justerar inte kan beräkna tryckfall och flödeshastigheter i rör och ljuddämpare.
Han vet egentligen inte hur det ser ut mellan donet och fläkten.
 
Hade anbud från några sotare i Stockholmstrakten i höstas för injustering av ett nyinstallerat Heru 100 EC. Rövarpriser på runt 8 000 kr. Då ingick även rengöring.
Hittade dock en som tog 4 000 kr, ett rövarpris i sig eftersom det tog högst några timmar.

I en nybyggd villa kostade injustering och OVK av en nyinstallerad FTX i våras runt 4 000 kr.
 
Vad händer om man inte gör en OVK?
 
jontesjostrom skrev:
Vad händer om man inte gör en OVK?
Till slut blir det kanske ett vite.
Dvs om någon är skarpögd nog att se det.

Ingen vet kanske egentligen om att du har en FTX över huvud taget.

Men bortsett från det legala, så är det väl bra att ha systemet optimalt intrimmat, eller hur?
 
Jo,men det kag tänkte var bara om det räcker med en injustering och inte en ovk. Fast dessa kanske går hand i hand så att det går på ett ut...
 
Jag skaffade egen utrustning och gör min egen "OVK". Bättre att ha koll på sin anläggning, än att låta göra OVK så att anläggningen justeras vart 5:e år eller vad nu kravet är. Min personliga åsikt är att myndigheterna skall skita i vad jag har för typ av ventilation. Det var tydligen OK att inte ha någon alls, men nu när jag har en anläggning vill de ställa krav. Jag är kränkt...
 
  • Gilla
Renhorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.