Thomas_Blekinge skrev:
Vanbeasten, du har helt förstått vad jag menar. Jag tycker inte att skatteverkets lista är logiskt i alla punkter. Jag vill ha möjligheten att diskutera själv med skatteverket om vissa arbeten är avdragsgilla eller ej. Tänk på att listan är ingen lag utan bara det som någon handläggare på skatteverket tyckte va rimligt.
Om fakturamodellens syfte var att motverka fusk så har det grovt misslyckats. Det vet vi alla.
Där har du en av anledningarna till att du inte får ansöka om rot för skatteverkets vill inte hålla på med alla privat personer. Folk ringer och vill ha rot på 1-2 timmar när arbete på plats är 30-40 minuter och det är ju bara det som är avdragsgilla löjligt.
 
Ring och prata med Skatteverket om de saker du vill söka ROT för, innan du gör jobbet. Dom brukar vara bra på att svara och även ge motiveringar. Då vet du förutsättningarna och slipper fundera på om det kommer gå igenom eller inte.

Man måste också komma ihåg att listan inte är heltäckande, men heller inte godtycklig. Det är fler än några handläggare som jobbat fram den.

Dina funderingar kan ju faktiskt leda till att Skatteverket tar med fler saker på listan som omfattas...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel, ditt tips är tyvärr värdelöst för jag får ju aldrig ett beslut
 
Du frågade hur man överklagar, det var det jag svarade på. Att du inte får ett beslut beror på att du inte är överens med din hantverkare om att denne ska söka ROT-avdrag. Det kan du inte klandra SKV för, hur gärna du än vill. Det är regeringen som fattat beslut om den s.k. fakturamodellen.

Det funkar inte så att man kan överklaga att en viss åtgärd inte är berättigad generellt, det är det enskilda beslutet man överklagar. SKV har gjort en enligt min uppfattning gedigen tolkning av vilka åtgärder som ska vara berättigade och inte utifrån de direktiv de fått från regeringen. Jag vill också minnas att man fört samtal med olika intresseorganisationer, tex för schablonbelopp vid bergvärmeinstallation. Givetvis kan man ha synpunkter, men du kan bara överklaga ett beslut som gäller dig.

Som tidigare skrivits i tråden är den ordning som tillämpas nu sannolikt den mest praktiska för alla parter och med minst risk för felaktigt utnyttjande (skattefusk). Du har också fått tips om att i förväg ringa och prata med SKV om vilka arbeten som är berättigade till avdrag.
 
O
Vad är egentligen TS problem?
Han har fått svar på hur man gör för att överklaga ett beslut om ROT, han har fått tips om att kontakta Skatteverketå diskutera med dessa om ROT problem...

Om det gäller att bara företaget kan söka ROT så är det förstås vissa som inte tycker om det. Det finns även de som är negativa till ROT... Man får tycka som man vill...
Dock har jag fått för mig att företaget söker ROT är det som är bäst för den enskilde. Eftersom man som kund slipper ligga ute med pengar. Det hamnar på hantverkaren istället... Då kan man naturligtvis filosofera om att det är jobbigt för hantverkaren att ligga ute med pengar... (Förvisso så går det tydligen ganska fort att få pengarna från skatteverket)

När det gäller frågan om vilka saker som är berättigade till ROT så kommer det som tidigare skrevs i tråden alltid vara något som faller utanför ramen. Det är så med allting tyvärr... Nånstans måste man sätta en gräns, Ibland drabbas man av den negativt.
 
Fast problemet som TS ser rä ju att OM han anlitar en hantverkare för något som skatteverkets lista har upptaget ickeavdragsgillt. Då vägrar hantverkaren att ens bränna tid på att försöka söka ROT (ganska förståeligt). Men om TS då vill utmana skatteverket och ändå begära avdrag så får han problem.

Enda lösningen som jag ser det är att han hittar en hantverkare som är villig att ta chansen. Funkar det inte så får givetvis TS betala ROT delen, och kanske någon timersättning för hantverkarens admin. av fallet.
 
Kanske det som är syftet från Skatteverket med att vi som köpare inte kan börja processa diverse olika arbeten som vi anser borde vara ROT.
Även som privatperson besitta kunskap vilka delar av utfört arbete som är ROT-berättigat eller inte, när ansökan ska specificeras.
 
johan ivarsson skrev:
Där har du en av anledningarna till att du inte får ansöka om rot för skatteverkets vill inte hålla på med alla privat personer. Folk ringer och vill ha rot på 1-2 timmar när arbete på plats är 30-40 minuter och det är ju bara det som är avdragsgilla löjligt.
De enda som är gnidigare och mer benägna att skattefuska än hantverkare är deras kunder. :)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Man ser tydligt på svaren vem som är hantverkare och vem som är kund.
 
Syns det så tydligt att jag inte är en hantverkare alltså? Damn, då måste jag öva mer på jargongen :D
 
mexitegel skrev:
Syns det så tydligt att jag inte är en hantverkare alltså? Damn, då måste jag öva mer på jargongen :D
Gäller även mig ;)
 
Mikael_L
Det kanske bästa och enklaste var att man helt skrotade systemet med ROT.

Jag kan väl tycka att t.ex. en generell momssänkning istället skulle kunna vara en morot för upprätthållen konsumtion.
 
Mikael_L skrev:
Det kanske bästa och enklaste var att man helt skrotade systemet med ROT.

Jag kan väl tycka att t.ex. en generell momssänkning istället skulle kunna vara en morot för upprätthållen konsumtion.
Hellre då en sänkning av arbetsgivaravgifterna (="löneskatterna").
Problemet är ju, som jag ser det, att skatterna på rena tjänster är ohemult höga.
Det är arbetsavgifter + A-skatt + moms som äter upp det mesta av pengarna.
Till skillnad mot en grej inköpt från P.R.C. som endast kostar moms.

Det är därför vi så sällan reparerar saker numera, utan hellre slänger och skaffar nytt.

När såg du en skomakare senast?
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Mikael_L
Ja eller arbetsgivaravgifter, går också bra.

Jag kan tänka mig att många som agerar i andra branscher tycker att det är både lite märkligt och orättvist att medborgarna ska få en skatterabatt för konsumtion i hantverksbranschen, men inte i den bransch dom själva är verksamma i.

Nästan som att staten skulle betala hälften av varje Aftonbladet som man köper, men för expressen får man betala fullt pris (ingen skatterabatt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.