Hej,

Jag har precis köpt en liten vindsvåning och planerar att göra en minirenovering av köket. Ovanför spisen har vi en s.k. kryddhyllefläkt (se bilder) och då jag inte är speciellt insatt i vad detta innebär, samt hur detta sätter begränsningar, undrar jag vad det finns för möjlighet att kunna få en enkel väggmonterad fläkt (liknande http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00244692/)?

Vilka alternativ har jag? Möjlighet att ta bort/flytta kryddhyllelfäkten? Koppla på en liknande fläktkåpa ovanpå befintlig kryddhyllefläkt?

Tack på förhand!




Kryddhyllefläkt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kryddhyllefläkt 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hallå! Gammal tråd men sitter själv med samma problem.

Har planerat hela köket för att ha en traditionell fläktkåpa med kaklat på vardera sida om kåpa. Har insett efter lite läsande att det kan bli svårt. Om man lyckas flytta upp själv kryddhyllefläkten och bygga in den i taket finns det då någon kåpa att koppla på som ser ut som de övriga traditionella vägghängda?

Tack för svar :)
 
Du kan säkert bygga in aggregatet i taket. Alltså den silverfärgade delen bakom luckan där rören går in/ut.
MEN du måste kunna komma åt grejorna, du måste kunna öppna framsidan och kunna ta ut hela luckan (framsidan).
Du måste ju rengöra fläkthjulet då och då, du måste låta sotaren komma åt grejorna.
Brinner fläktmotorn eller lagringen i fläkten tar slut upp måste du kunna byta/laga fläktmotor, den sitter fast i "locket".
Lagringen i motorn brukar behöva kunna behövas bytas efter x antalet år.
Själva kåpan (den vita) brukar det inte vara några problem att byta ut, kolla med en återförsäljare, ta en bild på typskylten/modellbeteckningen med dig till butiken så kan hen säkert hjälpa dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.