Hej!
Vi ska renovera vårt badrum/tvättstuga som ligger i källaren i vårt hus. Jag har gjort en enkel skiss och alla synpunkter och idéer mottages tacksamt. Funkar planlösningen tror ni? Är duschen tillräckligt stor??
Mvh Fredrik

Badrum.JPG
 
Jodå. Det ser väl helt okej ut. Duschen kanske är i minsta laget... Det är svårt att veta då vi inte har vinkeln på den snea sidan eller längden på "vänster kortsida".
En duschkabin "standard" är ju 90*90. Så om du får ungefär samma så borde det räcka. Men tänk på att ta "luftigt" material typ glasblock till väggar så att det inte känns instängt.
 
vänster kortsida är ca 55 cm, vilket gör duschens area ungefär 0,85 kvm, men magkänslan säger att jag nog bör ligga i överkant eftersom den inte är kvadratisk till formen.

Bra idé med luftigt material. Jag kanske väljer en bredare dörr och sätter in betongglas alternativt ett fönster. Min ursprungliga tanke var att bastudörren och duschdörren ska vara lika stora.

Fler synpunkter??
 
Med den väggen kan du sätta ett brett tvättställ, typ ett 1,20m med bred spegel så får du ännu mera rymd.
 
Det är ett stor rum du har ... jag skulle bli frestad att dela den i en bad- och en tvättavdelning men vet inte hur.
Har du provat att platsera bastun i hörnan där det står toa nu? Ställa TM;TS mot bastuväggen?
Den planering du gjort är väl genomtänkt och faktisk svår att göra bättre :).
gaia
 
Jag tycker det ser bra ut, faktiskt så bra att jag sparat din ritning för ett kommande bastubygge ;)

Det enda jag är lite tveksam till är den korta väggen på 55 cm i duschen.
Skulle personligen försöka dra fram den åtminstone 15-20 cm.
En möjlig väg för att klara det utan att passagen blir för trång är att antingen ta bort eller minska bredden på högskåpet bredvid TM/TT.  
Det beror säkert till viss del på var du placerar blandaren och duschstången huruvida nuvarande mått kommer att funka rent praktiskt eller ej.

Ett tips är att gå till en badrumsutställning där de har olika duschväggar uppställda försök hitta en så lik din egen som möjligt (vilket säkert inte blir det lättaste ;)) alt. prova en hörnvarient med halvrunda glasdörrar, de finns i olika mått och där kommer du nog närmast hur det känns mot din "korta" vägg, prova om du kan röra armarna och tex tvätta håret, kanske inte helt rättvisande men ger kanske en liten "hint" iaf.

MVH/Christina.
 
Jättekul att höra era synpunkter :)

Man kan väl säga att den nu gällande ritningen är resultatet av många skisser. Min fru vill gärna ha separat tvättstuga, men jag tycker att det då inte blir lika öppet.

Ja, Gaia, jag har provat att rita bastun uppe till vänster och den lösningen är inte så tokig. För skojs skull bifogar jag näst bästa alternativ. Tanken var att få en liten tvätthörna som man slipper se från resten av badrummet. Dessutom fick toan en liten "hemligare" plats :) Vi skippade detta altenativ pga att det känns lite "plottrigt" och inte lika öppet. Vad tycker ni ??

Badrum2.JPG

Ett förtydligande till badrumsskissen: vi har nog inte tänkt oss något högskåp bredvid torktumlaren, men däremot kanske ett par överskåp (som inte är inritade). Dessutom ska vi väl ha en handdukstork nånstans

Visst räcker väl ca 80 cm från bänken till duschen? Eller är det för smal passage?
 
Du går från klarhet till klarhet ;)

Om det var jag som skulle bygga så skulle jag inte tveka en sekund, jag skulle gå på skiss nr.2 :D Ser kanon ut tycker jag.
Varför då..... helt enkelt ffa. pga. de två saker du själv nämnt
- Halvavskild toalettstol :-*
- Separat tvättbänk med lite halvdold i/urplockningsyta.
- Som bonus blir det även en större duschplats.

Men visst.... det blir inte riktigt lika öppet, men å' andra sidan behöver ni inte tvätta i badrummet och bada i tvättstugan utan med skiss 2 lyckas ni ju kombinera två olika funktioner i samma rum med utmärkt resultat.

MVH//Christina.

PS: Ang. mitt förra inlägg så trodde jag att den inritade "fyrkanten" bredvid TT var ett 60's högskåp :-[
80 cm till passage räcker ju för att komma förbi då det är samma mått som en standarddörröppning, men hade du haft högskåp på ena sidan och duschvägg på andra kanske det kan kännas lite trångt, nästan som en liten hall före själva rummet, så i det fallet hade jag nog gärna sett en lite bredare öppning.
 
Hej!

Jag försökte mig på att rita ett förslag. Jag tycker att det var lite trist i ditt förslag att det första man ser när man kommer in i badrummet är tvättavdelningen. Detta skapar mer känsla av att man byggt in bastun i tvättstugan än av ett trevligt om avkopplande badrum.

Jag bytte plats på badkaret och på tvättmaskinerna. För att få bort pårad känslan med badkaret och toalettstolen ritade jag in ett förslag på en halvhög vägg som ger lite båskänsla och avskiljdhet för den som sitter på toaletten. Praktiskt om man bjudit in flera i bastubadandet och någon vill utnyttja toaletten så blir det lite mer avskiljt. Dessutom brukar aldrig toalettstolar vara av någon särskilt bildskön design så det är skönt att få bort dessa lite.

Ett snyggt draperi trollar bort tvättmaskinerna.

badrum.JPG
 
Bra förslag !

Men en fråga:
Är det bara vi i vår familj som tycker det är bra med torktumlaren ovanpå tvättmaskinen ?

Vi tycker att man vinner golvyta på så sätt :)
 
Kul idé med tvättmaskinen uppe till höger, den var ny. Jag som trodde jag hade ritat upp de flesta varianter ;D

Jag föredrar maskinerna under bänken för då får man en härlig arbetsbänk som man antingen kan hänga tvätt över eller klämma dit ett väggskåp ovan.

När vi ändå är inne på det... Var hänger ni tvätten? Det är frestande att hänga i bastun, men hur kul är det att alltid behöva röja i den då man ska basta?
 
Ska ni inte ha ett fönster i bastun kanske? Speciellt i alternativ 2..
 
fremag skrev:
När vi ändå är inne på det... Var hänger ni tvätten? Det är frestande att hänga i bastun, men hur kul är det att alltid behöva röja i den då man ska basta?
Det beror väl lite på hur ofta ni behövet tvätta, hur mycket tvätt som behöver hängas och hur ni använder torktumlaren!

Vi brukade basta på söndagkväll och då passade jag på att tvätta (vi hade ingen tymlare) och hänga i bastun efter att vi badat. Det torkade utmärkt i "eftervärmen"
Jag förutsätter att ni ska ha el-aggregat. Tänk också på att inventilationen ska sitta UNDER aggregatet...

 
gacki skrev:
Jag tycker att det var lite trist i ditt förslag att det första man ser när man kommer in i badrummet är tvättavdelningen.
Jättesant och en viktig sak att ta med i planeringen. Om man vet att man klarar att hålla bänken ovanför TM och TT ren från tvätt så fungerar det nog jättebra enligt skiss 1 men om man som jag alltid har en massa tvätt antingen smutsig i högar på golvet eller ren och vikt på bordet så skulle det ju aldrig fungera.
 
Bra synpunkter! Ja, det är elaggregat och jag hade inte tänkt på tilluften... Nåja vi ska kanske inte ha inbyggt badkar så det kanske går ändå?

Vi tvättar väl ett antal maskiner i veckan (speciellt sedan vi fick barn...) Nu har vi bara tvättmaskin och hänger allt på sträck. Sedan sköter luftavfuktaren torkningen. Det funkar bra tycker jag, men tvätt (vare sig smutsig eller ren) är ju inte så vackert att se på i sitt nya fina badrum...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.