Hej,

har tänkt skaffa en pool och känner att det börjar bli dags att planera inför det. Skrev en tråd som halvt handlade om ämnet på ett poolforum, men det verkar va lite dött där när det inte är säsong så tänkte att jag provar här.

Jag tänkte från början köpa en Azuro pool, oval, 5,5x3.7m med 1.2m djup. Fick en offert på en sådan inkl arbetet runtomkring och det landade på ca 50 000kr vilket jag tyckte var dyrt.

http://www.poolteam.se/products/Ova...5.50mx3.70m+djup+1.20m+(wall+and+swirl+liner)

Fick rådet att det kanske inte var så smart att gräva ner en ovanmarkspool på grund av den skulle rosta etc., vet inte hur pass det stämmer men de kan säkert bättre än mig.

Började titta mig runt efter alternativ, men det verkar vara ont om sådana. Såg glasfiberpool som inte var så dyr, ca 30 000 för en rektangulär ca 7*3,5m och det är väl helt OK prismässigt. Problemet med just den poolen är att de som säljer den är från Polen och vad jag kan se så erbjuder de inte entreprenad på arbetet.

Så till frågorna:

Vilket pool passar mig bäst?
Inte överdrivet användande, priset har betydelse, kommer värmas med en värmepump (tänkte jag), Skåne är området.

Var kan jag vända mig för en helentreprenad?

Finns det företag som enbart sköter grävning/installation om jag själv köper in poolen?

MVH

EDIT: Såg på det andra forumet att en kille hade handgrävt till en rund pool på ca 4.6m diameter. Hur stor skillnad tror ni det är att gräva ur lerjord tillskillnad från sandig jord?
 
Redigerat:
Hej,

Vad är det som ingår i de 50 000kr om poolen kostar 14500kr? Kändes dyrt om det bara är arbetskostnaden. Med en grävmaskin borde det gå ganska fort...

Jag har en mindre pool ifrån JoF fritid. En runt galvad ovanmarkspool på 4,5 meter. Jag valde att inte gräva ner poolen helt utan lite halvvägs, byggde sedan in den i ett trädäck. Vi grävde för hand, fyllde sedan på med sand i botten och plattade till, lade byggplast under linern för extra skydd. Ångrar i efterhand att jag inte lade dit lite frigolit som isolering, hade nog varit bra. Byggde upp poolen själv med hjälp av några vänner, inte speciellt svårt.

Poolpaketet som jag köpte kostade tror jag 8kkr och den har nu glatt oss i 12 år. Börjar på att rosta lite på ramen och färgen har blekts på linern. Är nog snart dags att byta den tror jag men så länge den håller och man kan bada så...
Är inne på mitt andra pump/sandfilter paket, så detta har jag bytt en gång (förra året).

En pool i sig behöver inte kosta multum, däremot blir alla tillbehör ganska dyra, som ex. värmare, jämfört då med poolkostnaden...

Mvh
Sören
 
Fundera på djupet också, 1,2 meter ger inte mycket möjlighet för vuxna att bada eller simma runt (det man nu simmar i en mindre pool). Jag skulle rekommendera att titta på 1,5 meter djup och hellre gräva ner den lite mer.
Rubinpool och Poolkungen har en 8-formig modell som kan vara delvis fristående som grävs ner till minst halva djupet. Den kanske kan vara intressant.
Miamipool har ju också prisvärda modeller och erbjuder entreprenad i delar av Sverige.
Folkpool är väl nästan den enda som har helentreprenad själva men de är ju väldigt överprisade om du frågar mig...

Själv har jag en AQVIS pool och de har också entreprenörer men är väl inte i det billigaste segmentet.

Gräva lerjord för hand lär nog bli tufft. Klart det går men det lär ta tid... Det största problemet är normalt sett vart massorna ska fraktas om man inte kan dumpa dem på tomten någonstans.

Det tillkommer minst det dubbla mot vad poolpaketet kostar skulle jag ge som mellan tummen och pekfingret. Det blir en massa extra rör, kopplingar, elektriker, pooldäck/trappor, trall och reglar så ta höjd för det också i budgeten!
 
imported_Soren skrev:
Hej,

Vad är det som ingår i de 50 000kr om poolen kostar 14500kr? Kändes dyrt om det bara är arbetskostnaden. Med en grävmaskin borde det gå ganska fort...

Jag har en mindre pool ifrån JoF fritid. En runt galvad ovanmarkspool på 4,5 meter. Jag valde att inte gräva ner poolen helt utan lite halvvägs, byggde sedan in den i ett trädäck. Vi grävde för hand, fyllde sedan på med sand i botten och plattade till, lade byggplast under linern för extra skydd. Ångrar i efterhand att jag inte lade dit lite frigolit som isolering, hade nog varit bra. Byggde upp poolen själv med hjälp av några vänner, inte speciellt svårt.

Poolpaketet som jag köpte kostade tror jag 8kkr och den har nu glatt oss i 12 år. Börjar på att rosta lite på ramen och färgen har blekts på linern. Är nog snart dags att byta den tror jag men så länge den håller och man kan bada så...
Är inne på mitt andra pump/sandfilter paket, så detta har jag bytt en gång (förra året).

En pool i sig behöver inte kosta multum, däremot blir alla tillbehör ganska dyra, som ex. värmare, jämfört då med poolkostnaden...

Mvh
Sören
Ja du, i de andra 35000kr ingår grävning, bortschaktning och påfyllnad med makadam etc. Tycker också att det är dyrt.

Just nu känns det som ett alternativ att göra så som du, såg en fin pool från Intex igår som verkade stabil inte hittat någon återförsäljare än bara.

anders07 skrev:
Fundera på djupet också, 1,2 meter ger inte mycket möjlighet för vuxna att bada eller simma runt (det man nu simmar i en mindre pool). Jag skulle rekommendera att titta på 1,5 meter djup och hellre gräva ner den lite mer.
Rubinpool och Poolkungen har en 8-formig modell som kan vara delvis fristående som grävs ner till minst halva djupet. Den kanske kan vara intressant.
Miamipool har ju också prisvärda modeller och erbjuder entreprenad i delar av Sverige.
Folkpool är väl nästan den enda som har helentreprenad själva men de är ju väldigt överprisade om du frågar mig...

Själv har jag en AQVIS pool och de har också entreprenörer men är väl inte i det billigaste segmentet.

Gräva lerjord för hand lär nog bli tufft. Klart det går men det lär ta tid... Det största problemet är normalt sett vart massorna ska fraktas om man inte kan dumpa dem på tomten någonstans.

Det tillkommer minst det dubbla mot vad poolpaketet kostar skulle jag ge som mellan tummen och pekfingret. Det blir en massa extra rör, kopplingar, elektriker, pooldäck/trappor, trall och reglar så ta höjd för det också i budgeten!
Ja, har kommit fram till att poolen bör vara 1,5m djup.

Kostnadsmässigt har jag gissat mig fram till följande:

Grävning 7 000kr (hittade vad som verkar vara en billig grävare i närheten) - ca 2 dagars arbete
Poolpaket 15 000kr (eller där kring)
Värmepump 10 000kr (hur stor skillnad i elkostnad blir det mellan en värmepump och en elvärmare?)
Makadam etc 5 000kr
Rör ?

Utöver detta tillkommer kostnader för ett trädäcksbygge, men det tar jag som en separat punkt.

EDIT: Kollade på Rubin och Poolkungen. Rubin hade en som verkade "prisvärd" men den var bara 1.32 djup, allt hos Poolkungen tyckte jag verkade dyrt (i jämförelse)?
 
Redigerat:
Jag skulle tro att det räcker med 1,3 djup, men åk till ett badhus och kolla. Djupsiffror brukar ju stå på sidan av bassängerna. Våran pool är 1,07 vill jag minnas och jag simmar utan problem i den, barnen badar och dyker och ingen som jag vet har klagat över djupet ännu. Det är väl om man skulle vilja dyka från kanten men det tror jag ändå inte att de billiga ovanmarkspoolerna är byggda för.
 
Jag installerade en glasfibepool för några år sedan och ngt som faktiskt har betydelse för hur mkt den används av oss vuxna är djupet.
Det första är ju hur djup poolen är men det viktiga är väl vilket vattendjup som du kan ha i poolen utan att det skvimpar över så fort ngn dyker eller hoppar i. Om en pool är 1,2m djup så räkna med att vattendjupet blir ca 1m. Har du barn så spelar det ingen roll hur ofta du fyller upp till bredden, det kommer att försvinna ca 20cm i princip vid första dyket.
Vår pool är 150cm djup men medelvattendjupet under en sommar ligger nog på 135cm.

Sen vill jag bara säga att grävkostnaden naturligtvis varierar beroende på dränering, stl, djup osv... Min grävkostnad blev nog lite dyrare än 35kSEK men då är även återfyllning inräknat. Se till att anlita en grävare som tidigare grävt för pool och som vet vad som krävs för att få ett bra resultat.
 
Mängden vatten som försvinner ur poolen kan kraftigt begränsas genom ett lämpligt val av poolsarg/kant. Ett par centimeters överhäng gör att svallvågorna studsar runt i poolen istället för att fortsätta över kanten.

Jag har 160cm från botten pool till underkant poolsarg och ett vattendjup på cirka 150-153cm. Nog sjutton försvinner det lite vatten när 10 ungar badar i ett par timmar men några gigantiska mängder är det inte.
 
En del pooler kanske inte passar med en poolkant, just saying att man behöver ta med den funderingen i så fall.
 
ja just plastpooler har ju ibland sådan utformning att dom har en "överkant" som på ett badkar, och då blir det ju ingen sarg alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.