Med nuvarande fakturamodell för ROTavdraget kan inte byggherren ansöka om ROTavdrag utan bara hantverkaren. Det innebär att bara någon annan kan hantera mina skatteavdrag. Byggherren kan inte heller överklaga ett beslut t ex när ROTavdrag nekas.
Skatteverket har en lista vilka jobba som är avdragsgilla och det verkar vara ganska godtyckligt. Tex är utbyte av vissa fastighetsdelar avdragsgilla, andra inte. Skulle man som byggherre kunna söka själv (och överklaga) så skulle det etableras en rättspraxis. Med nuvarande system är rättsosäkerheten stor. Eller är det det som Skatteverket ville? Vad tycker ni?
 
Du kan överklaga ett beslut om ROT-avdrag. Rättsosäkerhet kan man väl först tala om när det blir olika beslut på samma grunder.
 
Thomas_Blekinge skrev:
... verkar vara ganska godtyckligt. Tex är utbyte av vissa fastighetsdelar avdragsgilla, andra inte. ...
Kan du ge nått exempel på detta? Jag tycker listan är ganska tydlig. Vi har utnyttjat ROT nästan fullt ut 3-4 år och aldrig stött på nått otydligt
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Mexitegel, om hantverkaren inte vill söka ROT för att han inte tror att det är avdragsgill så kan jag (som är ju sakägare i mina egna skattesaker) inte göra ett skit. Om om nu hantverkaren skulle söka ROT för mitt projekt och får avslag så kan jag inte överklaga. Eller?
Byte av markisväv enligt skatteverkets tabel: ej avdragsgill
Byte av fasad: avdragsgill. Båda är delar av fastigheten (se jordabalk).
Jag ifrågasätter Skatteverkets tabell och ser inga möjligheter till rättslig prövning eftersom jag inte kan överklaga. Alla andra myndighetsbeslut kan överklagas av den drabbade.
 
Sådant reglerar du enklast i ditt avtal med hantverkaren, att ROT-avdrag skall sökas.
 
Första punkten kan man regla i offert/avtal vad som blir ROT, ansöker sedan inte hantverkaren eller det blir avslag pga att arbetet inte är avdragsgillt är det hantverkarens problem. Jag begär i de fall det går en summa efter ROT som jag ska betala. Med löpande kan det vara lite krångligare, men man kan avtala ROT upp till maxnivå av vad som kan utbetalas.
Enda undantaget är om det blir avslag på grund av att jag som köpare har något som orsakar utebliven utbetalning.
Så hanterar jag ROT.
 
Roade mig med att titta lite djupare i skatteverkets exempel på giltiga åtgärder. Utöver de stora begränsningarna om att tomtarbeten normalt inte är ROT berättigade, så verkar det mycket handla om att installation och service på apparater får man inte avdrag för. Just markisväven tycker jag är den (enda?) konstigaste begränsningen. Man får avdrag för uppsättning av markiser, men inte för service på markiser. Jag gissar att de ser markisen som en apparat, ungefär som en tvättmaskin.
 
Det finns en gränsdragning där något hamnar utanför, rätt eller fel.
Om man ser till helheten när det gäller renovering, reparation och tillbyggnad, så täcker det ROT det mesta, sedan finns det ytterligheter som hamnar utanför.
Så t.ex. markisbyte blir ett av gränslandsundantagen, finns säkert flera men blir en så liten del i det stora hela att "så är det". Även jag har en markis i år som ska bytas så nu vet jag spelreglerna;)
 
Anläggning får du ta på Rut "trädgårdsvård" ;)
 
sir_daniel skrev:
Anläggning får du ta på Rut "trädgårdsvård" ;)
Som att skugga gräsmattan med markisen :)
 
Tack för synpunkter men de träffar inte kärnan. Jag har något emot att en hantverkare som har sina egna intressen ska stå som ansökare i mina skattesaker. Jag vill själv söka om ROT och då kan jag få ett beslut från skatteverket om MITT skatteavdrag och kan bestämma själv om jag är nöjd med beslutet eller ej. Att fuska kan jag göra själv men det är inte grejen.
Jag låter ju inte heller arbetsgivaren eller någon annan bestämma om mitt bilreseavdrag.
 
Kärnan är väl att du vill få ROT för saker som inte finns med på listan och din entreprenör vill inte söka ROT för det? Det är så jag tolkar in argumentation. Jag har utnyttjat fullt ROT i fyra år och det har alltid fungerat klockrent för alla jobb.

Syftet med fakturamodellen är att ingen ska kunna "tänja på sanningen" för att få igenom ett avdrag. Seriösa entreprenörer sköter det bra, oseriösa entreprenörer gör det inte. Och det är lättare för Skatteverket att kontrollera företaget än konsumenten.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vanbeasten, du har helt förstått vad jag menar. Jag tycker inte att skatteverkets lista är logiskt i alla punkter. Jag vill ha möjligheten att diskutera själv med skatteverket om vissa arbeten är avdragsgilla eller ej. Tänk på att listan är ingen lag utan bara det som någon handläggare på skatteverket tyckte va rimligt.
Om fakturamodellens syfte var att motverka fusk så har det grovt misslyckats. Det vet vi alla.
 
Förresten, mexitegel, du sa att det går att överklaga, men hur?
 
Om utföraren söker ROT och får avslag så kan du som beställare överklaga det beslutet till Förvaltningsrätten - det är inga konstigheter. Däremot kan du inte söka om utföraren vägrar, tyvärr.

Vi har just nu ett märkligt ROT-ärende med en oseriös utförare. Han hävdade att vi fått avslag på ROT-avdraget och krävde oss på pengarna istället. Vi tyckte att det var ett märkligt beslut och överklagade till Förvaltningsrätten, men då framkom att det egentligen var utföraren som valt att dra tillbaka sin ROT-ansökan och därför kunde Förvaltningsrätten inte ge oss rätt - även om det var ett korrekt avdrag. Det hela faller därmed tillbaka på att utföraren måste söka på nytt - och inte dra tillbaka. Så på sätt och vis är man lite utsatt och bakbunden som beställare, det gäller att hantera det rätt i avtalet med hantverkaren så att du som beställare inte drabbas om utföraren missköter sökandet.

Som sagts tidigare bör det väl inte bli några problem så länge du har en seriös utförare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.