Pär, det är ju bra att du har så små fel att det inte funkar med den metoden ;)

Men du kanske kan projicera felet på ett större avstånd. Exempelvis två enmeters stålskalor - en på ånhållet och en mot klingan. Det borde ju i alla fall bli längre avstånd att mäta på dessa avstånd, om du sedan kan mäta dem är ju en annan sak...
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Då får vi tänka ut en ny metod:

Är justerbordet helt parallellt med anhållet? Kontrollera genom att veva ned klingan helt, fäst mätklocka på justerbordet och mät anhållet genom att skjuta justerbordet. Notera skillnaden på, exempelvis en sträcka av 500 mm. Avståndet bör vara några hundradelar större vid klingans baksida är framsida, men det har du koll på.

Veva upp klingan helt och ställ in i 90 grader. Mät skillnaden i framkant och bakkant på klingan så nära bordet som det är praktiskt möjligt.

Vinkla klingan till 45 grader och upprepa. Mät skillnaden på samma sätt som ovan. Klingan vinklas åt höger, eller hur?

När du har fått lite resultat så kan vi räkna på problemet.
 
Måste införskaffa en klocka med vipp indikator. För den andra (vanlig vad den kallas för) är svår att mäta nära bordet med.
Så jag återkommer när jag har en sådan och gjort lite tester och mätningar.
 
Mikael_L
Jag undrar bara lite.
Är du just nu bara ute efter att ta reda på felets storlek?

För om jag fattar det hela rätt är det avståndet mot klyvanhållet på höger sida som felar.
Men du är väl även intresserad av att justerbordet på vänster sida linjerar perfekt med klingan?
 
Ursäkta min luddighet :surprised:. Skall försöka vara tydligare

Jag vill enbart veta hur mycket felet är. Så jag vet hur mycket jag måste shimsa. Och jag kan inte räkna på sådant. Men det finns galet bra kompetens här på byggahus som man gärna vill ta del av.

Resten av sågen är inställd i superduper tolerans.

Pär
 
Men om du inte har någon T-track så kan du väl göra en plywoodbit som kan fästa mätklockan på och sedan föra längs med anhållet? Alltså ersätta slidern i din länk med själva anhållet. Om nu anhållet är bra linjerat till klingan vid 90 grader så går det ju bra att mäta några punkter där och jämföra med några punkter med klingan vinklad 45 grader.
 
Mikael_L
pär h skrev:
Ursäkta min luddighet :surprised:. Skall försöka vara tydligare
eh, troligen är felet mest på min sida. Jag vet egentligen för lite om en sån här såg. :surprised:


Men jag gillar att mäta saker, så jag skulle gärna ha hjälpt till.
 
Badtastex det är så som jag har mätt fast jag förde klockans magnet fot längs med klyvanhållet och fått värden. Men när jag sågar så är det ett större värde om man mäter på biten man sågat, än om man mäter på en stillastående klinga.

Jag skall göra flera tester så man får ett medelvärde. Bör bli mera pålitligt

Mikael du är hjärtligt välkommen till mig två halva hjärnor kanske funkar som en hel :)


Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.