stefancrs skrev:
Bra och bra, i värsta fall som sagt. Det är en kompromiss. :)

Det är heller inte bra om de är väldigt nära soffryggen, för då kommer de som sitter nära en högtalare få helt absurd ljudbild, då är nog takmontering att föredra istället.

Din skiss ser rätt bra ut men du vill nog ha lite vägg till övers på bägge sidor om TV'n. Vad är nackdelen med att det blir två rum egentligen? (Jag är ingen förespråkare av öppna planlösningar, de är svårmöblerade)
Att vi vill ha mer öppet är nog för att vi som sagt är 5 personer och vi är ofta allihop tillsammans hela tiden (små barn). Men det lär ju ändra sig över tiden förstås. Håller med om att det finns nackdelar med öppen planlösning också...
 
Alternativ 2 i 3D
Här får man nog ha tekniken bakom soffan och långa HDMI kablar till TVn... Högtalare blir ju ett problem iofs.

44_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte börja med att prova med att ha TV:n stående på ett skåp, en blomsterbänk eller något liknande i början, så kan ni prova er fram till bästa placeringen.

De där halvväggarna, som delar av rummet i två delar känns så definitiva, innan man vet om det blir bra.
Och jag tycker det är synd att dela av ett stort, trevligt rum i två på det sättet som visas i förslag 1 och 3.
Rumsdelen bakom halvväggen blir ju rena dödytan, och tillbyggnaden kunde lika gärna gjorts mindre i stället.
 
Riktigt coola möbler fubar, men vi har nog ändå tänkt att TVn alltid kan va "framme"...

Halvhög "mur" var en bra idé, ska testa att rita det...

KnockOnWood, ja det är så vi känner också, väggarna känns så definitiva, och det är svårt att veta nu hur det blir. Men enligt snickarna är det bra om de byggs nu innan man lägger golvet då golvet annars kan lyfta i andra änden när man spänner ner väggreglar på de.

Nej det här var svårt...
 
När vi flyttade till hus tog vi bort tvn från vardagsrummet och gjorde det istället på allvar möblerat för att man skall umgås. Har alltid tyckt att det är konstigt att man skall sitta i ett L framför ett tv-altare, när tvn är avstängd och man har vänner på besök. Nu har vi alltså ett O kring ett vardagsrumsbord (med puff, soffa, fåtölj). TVn? Förflyttad till ett tv-loft och sedan en 22" diskret kökstv på arm för nyhetsmorgon.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Varför inte börja med att prova med att ha TV:n stående på ett skåp, en blomsterbänk eller något liknande i början, så kan ni prova er fram till bästa placeringen.
Så gjorde vi, TV:n stod på en TV-bänk med hjul och kunde skjutas bak vid behov och så hade vi stor duk där väggen är och en projektor.
 
Ni skall endast ha TVn, inte alla andra boxar, spelare som nu mer behövs. Kör en soundbar eller ett enklare 2.1 system om ni inte har jättekrav på jordbävnings ljud. Bytte precis ut mitt 5.1 system mot ett enklare variant. Detta pga av barn och inte kunnat utnyttja vad jag hade och slippa alla förbenade kablar . Skulle ha tagit alt 3 alla ggr.
 
Min första tanke är att den där soffan är alldeles för stor och otymplig för det där rummet. Med en tre/fyrsitssoffa och två fåtöljer blir det nog betydligt luftigare och enklare att möblera rummet. Inte för att det löser placeringen av tvn...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
B
geck0 skrev:
Alternativ 2 i 3D
Här får man nog ha tekniken bakom soffan och långa HDMI kablar till TVn... Högtalare blir ju ett problem iofs.

[bild]
Hur ska du få plats med något bakom soffan där?
 
jeppeknaster skrev:
Min första tanke är att den där soffan är alldeles för stor och otymplig för det där rummet...
Är inte sådana där soffor med mest liggplatser för stora för alla rum?

Skall inte vardagsrummet (engelska: Sitting room) användas till att sitta och prata, läsa och lyssna till musik mm.
Varför ligga? Är TV-programmen så tråkiga numera att man riskerar att somna :confused:
 
vi är bara två men det är sällan vi hittar ett program vi båda vill titta på. Var och en har sina favoriter :).
Undrar vilka program och hur ofta tittar en familj på 5 personer tillsammans på? Är det inte smidigare att alla får en egen tv på rummet och väljer själv sina program medan vardagsrummet blir en samlingsyta för annat än enbart tv-tittande?
Då är lösa soffor och fåtöljer mer flexibla att möblera med och om, tycker jag.
gaia
 
geck0 skrev:
Angående hörnet så har jag funderat på andra placeringar också men inte fastnat för någon. Denna skulle kanske funka, men jag är tveksam om det är så trevligt med en stor altandörr bakom ryggen?
Funderat på en annan fönstersättning? En lösning är att ta bort skjutdörrarna bakom soffan och flytta soffan hela vägen ner. 6 meter till TV blir perfekt om du köper en stor modell. Extra plus för att du kan sitta "bakom hörnet" jämtemot kök/matplats. Flytta skjutpartierna till vänster istället, öka med en sektion och bygg ett större trädäck.
 
Redigerat:
Jag hade byggt upp nån vägg som även skymmer badrumsdörren.
Gillar inte tanken på att se in i toan direkt från vardagsrummet. Bättre med nån liten hall mellan.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
para skrev:
Jag hade byggt upp nån vägg som även skymmer badrumsdörren.
Gillar inte tanken på att se in i toan direkt från vardagsrummet. Bättre med nån liten hall mellan.
Och en vägg kan man möblera mot, både från TV- och hallsidan! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.