nikasp
Är i husköpartagen men måste åtgärda nedslag på OVK:n i vår lgh först. Problemet är att förrförra ägaren flyttat köket så nu är det frånluftsdon i sovrummet och ingen frånluft i kök (tvåor på båda så de måste åtgärdas).

Jag snackade med besiktningsmannen idag och han vill att vi drar ut frånluftskanalen från sovrummet till köket. Han är OK med att kanalen går ut enligt röda markeringen på bild. Det som verkar svårare är att dra tilluft från fönster och in i sovrummet. Där har jag hittat diskreta rektangulära plaströr från Fresh bland annat, men hur fasen ska man kunna göra det snyggt om man tar luften via karmen? Att ta ett hål på 450 mm genom fasaden tror jag inte ens man får göra men hade man haft den möjligheten hade det varit enklare.

Tacksam för tips och idéer. Jag är händig men lejer ganska säkert ut jobbet pga tidsbrist och målar bara.

Bild 1 visar i blått tänkt väg för tilluft via fönster. Rött visar tänkt väg under tak för frånluften, denna måste vara plåtkanal. Måste ut i det hörnet då en skjutdörr löper i väggen.
Bild 2 visar matrum
Bild 3 visar frånluftsdonet i sovrum
Bild 4 visar tak i sovrum, frånluften ska ut genom väggen vid rosa väskan
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har ett annat förslag. Skit i tilluften utan gör ett överluftdon mellan "rum" och "sovrum" eller mellan "vardagsrum" och "sovrum". Sen har du två frånluftdon. ett i kök och ett i "sovrum". på så vis så får du luftombyte i sovrummet och evakuerar begagnad luft i köksdonet.

OVKbesiktning kanske har synpunkter på att du har frånluft i sovrum men du kommer iallafall att ha luftombyte. Borde ju bli en finare lösning.
 
nikasp
Har du koll på att det kan vara OK? Besiktningsmannen var en trevlig prick som inte vill "sätta dit mig" men det lät som att tilluft/uteluft var ett måste i sovrummet. Hade ju varit 90% enklare att sätta ett don eller springa mellan rum och sovrum.
 
Kanske lite OT men är du säker på att du "måste" fixa det? Ändra planlösning och flytta kök bör väl ha godkänts av brf och jag trodde ventilation etc är brf bord och inte enskild ägare? Nog kan du sälja ändå
 
nikasp
Vad jag läst mig till så är det bara att se glad ut. Varken Brf eller den här är/var några experter och OVK går inte igenom så länge en enda lgh har icke godkända punkter. Vi kan väl sälja men det kan påverka priset negativt.
 
Nja.tror efter lite googling fortfarande att det är förening i sig som är ansvariga. Men du är ju en del av föreningen och problemet behöver ju ändå lösas. Ropias förslag kanske kan vara ngt att kolla upp med besiktningsmannen.

Var det bara din lgh som fällde hela huset? (Du verkar enligt profilen bo i Sthlm,sälj i allmänna hetsen o lägg renoveringstiden på kommande hus..anser fortfarande att det är föreningen som får stå för det.tror inte det påverkar priset nu på kort sikt,ev ombyggnader av ovk lär väl kräva extra möte o beslut)
 
nikasp
Jag har suttit i tre styrelser, sista för en månad sedan vid utflytt, och man kan inte lasta föreningen för att en boende inte byggt enligt reglerna. Även om det är en tidigare. Ska dock försöka få kolla på förra OVK-protokollet men lär inte ge mig efter han som flyttade ut för länge sedan. http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=16985
 
nikasp
Verkar bli runt 9-10000 kr efter ROT, köper jobbet. Har ett halvt OK från besiktningsmannen på att det går igenom med: montera totalt fem Biobe-spaltventiler, ta bort en ruta i glasväggen och dra en spirokanal så man får ett frånluftsdon i köket.
 
antar du har hunnit flytta vid det här laget men hade varit intressant med bilder om det finns tillgängligt! har liknande problem som ni hade nämligen :)
 
nikasp
F fraugor skrev:
antar du har hunnit flytta vid det här laget men hade varit intressant med bilder om det finns tillgängligt! har liknande problem som ni hade nämligen :)
Det var enda bilden jag kunde hitta. Det funkade faktiskt ganska bra, blank vit spirokanal som man inte tänkte så mycket på. Att bygga en låda om hade kanske föredragits om utrymmet hade tillåtit det.

En vit spirokanal längs ett rumstak i en hörna ovanför en vit skåpdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack så mycket, oerhört uppskattat!
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
F fraugor skrev:
Tack så mycket, oerhört uppskattat!
Det var så lite!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.