Tråden startade med frågan "Är det någon här som vet om det går att få tag på en billig värmekamera för privat bruk?" - hur är det, kan man fortfarande få tag på någon enklare modell som man firmwarehackar till en dyrare?
 
Hej alla, är det någon som provat att kika efter vattenburna golvvärmeslingor med en Flir One?

Dels tror vi att vi har ett läckage på en av våra slingor, och dels har det dåligt med dokumentation var slingorna ligger i grunden vår så det skulle vara trevligt att gå igenom huset och dokumentera detta.

Dels är det klinkergolv i hall och våtutrymmen och det är väl enklare för kameran än övriga huset med ett tjockare parkettgolv....

Ett alternativ är ju att hyra en bättre apparat en helg men det vore rätt kul o intressant att ha en värmekamera, men som sagt - tror ni att den klarar av att visa var golvvärmeslingorna ligger? Man kunde ju göra det lite enklare för den genom att först slå av värmen i en slinga ett par dygn och sen koppla in o köra in så varmt vatten som varmvattenberedaren klarar av, 65 grader)...

Tack på förhand för goda råd och teorier :)

Rikard
 
Funkar utmärkt, bara peka kameran på golvet och värmeslingorna syns tydligt!
/Peter
 
psau skrev:
Funkar utmärkt, bara peka kameran på golvet och värmeslingorna syns tydligt!
/Peter
Det var som rackaren, även med den så pass "enkla/billiga" kameran - att den klarar av att visa ingjutna golvvärmeslingor? Och även där man har ett tjockare parkettgolv? Du har egna erfarenheter/sett det med egna ögon? :)

Thanks!
/Rikard
 
Jag har sett en värmekamera där man kunde se var golvbjälkarna gick under ett trägolv, ingen golvvärme fanns där.
Sedan har jag sett en värmekamera som inte kunde visa var golvvärmeslingorna låg under ett klinkersgolv i ett badrum.

Den första kameran var nog ganska dyr, den andra var nog lite äldre och billigare. Kan möjligen ha berott lite på operatörerna också.

Hur Flir One är har jag ingen aning om, men man får nog ändå räkna med viss skillnad på billiga och dyra kameror går.

För min del hade funktionen hos den första ovan varit guld värd, då jag planerar att tilläggsisoler under golvet med injektering av PU.
 
För mig funkar det finfint att se slingorna, de ligger ingjutna i bjälklaget ovanpå armeringen, dvs de har betong samt flyt på sig minst 4 cm på alla ställen sen har vi ett Kährs 17mm parkettgolv ovanpå.
Jag behöver inte öka värmen eller något för att se slingorna och jag är dessutom nybörjare på värmekamera....

/Peter
 
rikard454 skrev:
Det var som rackaren, även med den så pass "enkla/billiga" kameran - att den klarar av att visa ingjutna golvvärmeslingor? Och även där man har ett tjockare parkettgolv? Du har egna erfarenheter/sett det med egna ögon? :)

Thanks!
/Rikard
Jag ska inte gå i god för Flir One, men har ingen anledning att tro att den skulle vara så pass mycket sämre än något annat från FLIR. Här är golvet i mitt kök och del av badrummet (under badkaret) fotat med en, vadheterdennu. En sån som avhandlades förra året i denna tråden.

Det är visserligen elslingor men om något tror jag vatten är lättare att se, de ligger ju inte lika tätt oftast.
dd2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vectrex skrev:
Jag ska inte gå i god för Flir One, men har ingen anledning att tro att den skulle vara så pass mycket sämre än något annat från FLIR. Här är golvet i mitt kök och del av badrummet (under badkaret) fotat med en, vadheterdennu. En sån som avhandlades förra året i denna tråden.

Det är visserligen elslingor men om något tror jag vatten är lättare att se, de ligger ju inte lika tätt oftast.
Det där såg ju bra ut, men bilderna är kanske tagna med en mer "avancerad/dyrare" kamera?
/Rikard
 
Mikael_L
D09
Finns en facebookssida för flir one.

Tycker det är väldigt fina bilder som tas av användarna.
 
D09
Upplevde ett "irritationsmoment" eller vad man ska kalla det.

Gick en promenad i området med vovven.

Det var stjärnklart ute. Ca -5 och snöigt.

Riktade mot himlen och fick -40 som jag knappade in i reflekterande temp.

Ändrade emmivisiteten till matt ca 0,5

Begränsade tempskalan ( riktade nära på vovven )

Sen gick jag och spanade efter rådjur etc men upplevde att stenar som inte hade snö på sig ( sidorna ) gav nästan samma bild som vovven ( inte riktigt men nästan ). Dvs vita fläckar som skulle maskera ev djur

Vad har jag gjort för fel? :)

Har det med att atmosfärens kyla är mer än -40?
 
Mikael_L skrev:
Det verkar nästan som att dom har knäckt även nya firmwaren på flir e4 ...

[länk]

Inlägg 5645.

Lite info en eller två sidor innan, och hundratals efter ... :)


Är det något som hängt med i den där tråden hela vägen? som kan bekräfta eller dementera?
Ja, även 2.3 går att få full upplösning på nu. Att lägga till extra menyerna går med men kräver lite mer och jag tror inte att det är någon steg-för-steg instruktion på det (det är dock värt tiden att läsa i tråden om man är intresserad).

Jag fick själv en med version 1.22 i december men strax efter började det komma 2.3.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D09 skrev:
Upplevde ett "irritationsmoment" eller vad man ska kalla det.

Gick en promenad i området med vovven.

Det var stjärnklart ute. Ca -5 och snöigt.

Riktade mot himlen och fick -40 som jag knappade in i reflekterande temp.

Ändrade emmivisiteten till matt ca 0,5

Begränsade tempskalan ( riktade nära på vovven )

Sen gick jag och spanade efter rådjur etc men upplevde att stenar som inte hade snö på sig ( sidorna ) gav nästan samma bild som vovven ( inte riktigt men nästan ). Dvs vita fläckar som skulle maskera ev djur

Vad har jag gjort för fel? :)

Har det med att atmosfärens kyla är mer än -40?
låga temperaturer är inte helt lätta att mäta med den typ av detektor du har -det är t o m problematiskt för detektorer som är mycket känsligare och svårare att tillverka och därför väldigt mycket dyrare än den du har.

När det gäller emmisivitet så måste man förstå att ju lägre emissivitet, desto större inverkan har reflektioner från omgivningen. Under 0,5 så börjar det bli rätt "sketchy" att kunna mäta hyggligt rätt. Naken sten och snö har väldigt olika emissivitet. Snö reflekterar en hel del från omgivningen emedan sten inte gör det. Sten som töat fram under snön är antagligen varmare än saker som inte snöat fram osv.

Ska du få en hyggligt rättvisande reflekterande temperatur så ska du inte rikta kameran mot himmelen, utan sätta en "diffus" reflektor framför objektet du vill mäta på. -Din kropp strålar en hel del värme som reflekteras i objektet och därför bör du själv, och den direkta omgivningen vara med som reflekterande temperatur... En skrynklig aluminiumfolie fungerar som diffus reflektor... Sätt den så att den skyler objektet och du mäter omgivningens påverkan på objektet som du sedan kan knappa in som kompensation för mätningen.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.