Det är ett annat problem, tex finns inte råspont i bättre än 6 sortering
 
AndersMalmgren skrev:
Nejdu, den gubben går inte, vi som varit med ett tag vet att det var bättre kvalitet förr. Nu stressas träden fram och det gör att de slår sig när de kommer in i värmen, samt träet är mycket mjukare.
Nej det finns inget sätt att öka växthastigheten utan den beror på växtplats och andra biologiska förutsättnignar.

Det är en prisfråga vad du får och om man väljer byggvaruhusen så har dom många gånger valt sorterat virke V dvs kvinta som är ett rent byggvirke med dålig kvalitet och billigt att köpa in. Om du går till de mer nogräknade virkesleverantörerna kan du välja vilken kvalitet du vill ha och få virke därefter-

Välj virke från en såg som kvartersågar virket och leta upp bra virke med mycket stående årsringar så slår det sig inte. Men det kostar och måste i vissa fall beställas och i lite större kvantitet.

Det är ingen som står och lockar fram snabbväxande granar och furor om du tror det utan det beror på helt andra saker ;)
 
  • Gilla
Forbo
  • Laddar…
Det har jag inte heller sagt, men faktum är att det trä som idag säljs har växt snabbare, hur det är möjligt vet jag ej, jobbar inte i branschen.
 
Jag kollade tex med söder trä vilket är en seriös brädgård, var samma skit
 
AndersMalmgren skrev:
Det är ett annat problem, tex finns inte råspont i bättre än 6 sortering
Du kan få råspont i möbeltorr Bubinga eller vad det heter. Allt handlar om kostnaden.
 
AndersMalmgren skrev:
Det har jag inte heller sagt, men faktum är att det trä som idag säljs har växt snabbare, hur det är möjligt vet jag ej, jobbar inte i branschen.
Den stora skillnaden ligger i att man idag avverkar skogen när den är betydligt yngre än förr. Det gör att andelen kärnved är mindre och därmed får man ut mindre andel virke med hög kvalitet per träd.

Men träden har inte växt fortare för det :)

Ser man det ur ett produktivt perspektiv är det mer lönsamt att göra enligt moderna metoder, man får ur mer kubik ur skogen på så vis.
 
Och virke som slår sig som bananer :D Kolla på en regel från förr och en ny så är årsringarna tightare på det gamla trädet
 
Det finns ett flertal sätt att få träden att växa snabbare. Gallring vid rätt tidpunkt gör att de träd som lämnas kvar får mer utrymme, näring och sol. Att sätta plantor med en annan proveniens, d.v.s. är genetiskt anpassade för ett annat klimat kan vara ett annat sätt. Man kan välja att plantera en snabbväxande art. I vissa fall så används till och med gödsling.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det skiljer faktiskt i skogsbruket och det påverkar. Det blir mindre av gammalskog, det röjs och gallras annorlunda. Även att man försöker avverka tidigare och inte låta träden bli tillräckligt grova.
Men även hur man sågar virket för att få ut mera av efterfrågade dimensioner påverkar. Speciellt på gran kan man se det. Och att det över tiden införts vidareförädlade sorter av t.ex. gran.
Även klimatet påverkar men beroende av om virket kommer från södra eller norra delarna av landet.
Största bristen är det dock på gammal tätvuxen norrlandsfur för finsnickerier.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Om virket slår sig eller ej beror inte på att årsringarna är tätare eller inte. Utan på inre spänningar beroende på att vårveden och sommarveden har olika egenskaper. Du kan i princip få virke med mycket få årsringar att bli rakt och fint genom att såga stocken på ett annat sätt. Men om man som idag normalt blocksågar och tar sidobrädorna till billigt byggvirke så får dom ju liggande årsringar som ger inre spänningar i virket till skillnad från de andra delarna i stocken som får fler stående årsringar och därmed blir mindre benägna att slå sig.

Bäst är att köpa viket från en såg som har som ide att såga och leverera med just stående årsringar för då får du vad du vill ha, ett virke som är motståndskraftigt mot både röta och formstabilt.

Skillnaden idag jämfört med förr är sågtekniken och hur man valde ut sitt virke beroende på vad man skulle ha det till. Förr valde snickarna ut de brädor dom ville ha och hade kunskapen att kunna se på virket dess egenskaper baserat på hur det var sågat och hade växt, vilket fick till följd att man använde bra virke till konstruktionsdetaljer och skitvirke till formar och annat som inte skulle finnas permanent.
 
AndersMalmgren skrev:
Jag är uppväxt i ett renoveringsobjekt, farsan byggde ut huset 1987 och då var det mycket bättre virke. Det kan man se för han är inte klar än så många reglar är fortfarande blåttlagda
Äpplet faller inte långt från trädet...? Om han inte har lyckats färdigställa utbyggnaden på 25 år så kanske du har en lärdom där när det gäller ditt eget beteende?;-)

I all välmening, jag håller själv på och färdigställer en 80 kvadratmeter stor tillbyggnad som jag påbörjade i Juni i somras...med två barn och heltidsjobb så blir det en del skavanker som jag lär mig att leva med enligt devisen "Det är bara jag som ser det"... men så blir jag färdig innan förhållandet till fru och barn rasat ihop. Har byggt huset vi bor i nu och lägger man så mycket tid på att hitta spikraka träreglar och far runt mellan bygghandlarna, då blir det inte mycket byggt...
 
Kanske kan du köpa snickerivirke och hyvla upp? det blir rakt.
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
Min poäng är väl mest att det inte går att få tag på vettigt virke för regling, råspont etc. Att tillverka eget är ju inte ett vettigt alternativ.

Det funkar ju som sagt om man låter reglarna stå ute tills det de ska upp, tar man in dem en timme inne hinner de börja krokna :D
 
Leta efter "norrlandsvirke". Det har växt långsammare, har tätare årsringar och slår sig inte lika mycket som snabbväxt "södra Sverige-virke".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.