Håller på att bygga hus nu och funderar på vad man ska köra för typ av tv? Har ni några erfarenheter ? Tanken är väl att det ska finnas 4 st TV apparater, och vi kommer få in fiber till huset.

Fördelen med boxer är ju att man kan slippa boxar :) men kvalite kanske sattelit står för?

Kör man IPTV så måste man väl dra två nätverk i huset ?

Kom gärna med input vad ni tycker? :)
 
Nu är väl linjärTV på väg ut men om man fortfarande vill ha det så väljer jag sat alla dagar i veckan pga utbudet av HD kanaler och kvaliteten på dessa.
 
tommib
Sluta tittat på TV? Vi har IP-TV men tittar i princip aldrig på det. Som MathiasS är inne på är det definitivt på väg ut med TV där man inte själv bestämmer när man vill titta. Ett undantag är förstås sport. Då bör man sannolikt ha satellit för att få alla kanaler. I det fallet får du dra coax till alla rum där du kan tänkas vilja ha en TV från en central splitter. Ett tips är att ha denna på samma plats som din patchpanel (se nedan).

Angående IP-TV:
Nja, du behöver (vill!) dra nätverk till alla rum ändå när du bygger nytt. Dessa nätverksuttag samlas i en patchpanel någonstans i huset. Om du vill köra IP-TV på eget nätverk använder du helt enkelt två switchar (fysiska eller logiska, dvs VLAN). Detta beror lite på vilken lösning på IP-TV du har. Vi har Telia, om man använder deras egen "SmartBox" så routar den in IP-TV-VLANet till det vanliga nätverket så allt går på samma. Vi kör dock separerade nät och delar upp så att all TV-trafik går skilt från Internet. Det handlar bara om att koppla om vid patchpanelen.
 
Mycket tycker jag beror på om man är kräsen med kvalitet, vad man är intresserad av osv. Jag är petig vad gäller bild, gillar inte proprietära lösningar, gillar teknik och open source. Mest pga bandbredd tror jag inte speciellt mycket på något annat än satellit inom överskådlig tid. Sen får den som vill köra hur mycket iptv eller kabel som helst. Satellit är säkert det dyraste och krångligaste (därmed inte sagt att det är svårt) alternativet, men det mest givande enligt min mening. Kört analogt sedan -95, gick över till digitalt -99 (Canal Digital) och i alla år kört med egna mottagare.

Valet av operatör har alltid varit enkelt, CD var först med digitalt och har fortfarande ett betryggande försprång vad gäller utbud och teknik, dessutom flest vettiga kanaler, många i HD.

Är man intresserad av sport kanske Viasat är ett alternativ, dock skulle jag kunna tänka mig bojkotta dom enbart pga deras hemska (påflugna) säljare, jag väljer dock ändå bort dom av andra skäl. Jag tycker vidare inte att några utav operatörernas egna mottagare är mycket att ha, även om dom kanske är funktionella och enkla. Är man oteknisk skall man nog kanske ändå ha en sån. Nu pratar jag enbart om satellit, men kan alltså inte rekommendera något annat.

Om du ens överväger satellit, glöm inte att dra vprör eller liknande ifrån en plats på vinden (mot söder) till alla rum du kan tänkas vilja ha en mottagare i. Snåla inte med rören, du kan vilja dra ner mer coax än du anar... (Ja jag känner till enkabellösningar - still ...)
 
Var hemma hos grannen som skaffat fyrling abonnemang på IPTV via viasat har jag för mig, och vart riktigt imponerad av bilden om jag ska vara ärlig, och vad det gäller bandbredd så ligger dom väl på olika fiberlinor, för man kan t.ex. ta bredband via Telia och tv via Viasat, så det kan ju inte belasta bandbredden?

Det som bär emot parabol så känns det som IPTV är mer driftsäkert vad det gäller snö och blåst ? Någon som har koll på kostnad för att köra fyrling abonnemang ? IPTV vs Parabol?

Det blir en funkis hus med platt tak utan vind och sen puts på fasaden så det gäller ju att dra kablar och allt man behöver nu när man kommer åt.

Tack för alla svar!
 
gittus skrev:
och vad det gäller bandbredd så ligger dom väl på olika fiberlinor, för man kan t.ex. ta bredband via Telia och tv via Viasat, så det kan ju inte belasta bandbredden?
Nej, allt går i samma fiber, antingen används en enda fibertråd (dubbelriktad trafik, Tx & Rx i samma) eller används ett fiberpar (enkelriktad trafik, Tx i ena fibertråden och Rx i andra fibertråden).

Om utrustningen klarar 100 Mbit och du har fyra IP-TV-boxar igång samtidigt så kanske internettrafiken "stryps" till kanske 50 Mbit. Vid normal surfning så är det inget som märks, det är bara vid nedladdning av filer från snabba servrar.
 
Har aldrig testat någon IPTV, men huruvida bandbredden påverkas beror förstås på den totala länkhastigheten till fastigheten som aldrig kan överskridas. Om man har beställt 100Mbit, och länken till utrustningen är på 1Gbit så finns det ju ca 900Mbit kvar till allt utöver internet. Om man däremot distribuerar IPTV via DSL eller någon kabel som har lägre bandbredd så finns det ju självfallet inte plats för massor av tv-strömmar utan att ens internet påverkas. Nu vet jag inte om man kör multicast i dessa nät, men även i det fallet bör det rimligen gå åt motsvarande bandbredd för varje unik kanal man tittar på ?

Har ingen aning om hur det är modulerat, bithastigheter, FEC eller annat, så jag har inte någon aning om hur mycket bandbredd en kanal kan använda. Runt 10Mbit per kanal får man nog räkna med om det är någon form av HD.

När mottagarna börjar klara nästa generations kompressionsalgoritmer, som H.265, kan man kanske få ner bithastigheten, men någon kommer säkert på att man måste börja sända i 4K då ...
 
Jag hade absolut dragit ett stjärnnät av coax till alla TV-platser och till lämpliga platser för antenn och parabol på taket. Visserligen satellit ger bäst kombination av bild och utbud idag, men marksänd tv är gratis och om man nöjer sig med det fria utbudet så behöver man inte blanda in boxer överhuvudtaget.

Jag är inte så intresserad av att se TV, så jag hade valt marksänd TV och en TV-apparat med inbyggt DVB-T2-mottagare och kört det fria utbudet. Och hade det varit något annat jag verkligen ville se så tar jag det via datorn. Och i och med att nätet finns, så går det att byta till satellit om man ändrar sig.

Jag hade också dragit fram 40mm flexrör till alla TV-platser så att man kan dra hdmi från ett centralt teknikrum.
 
Vi (jag och frun) är nog gamla för att vara intresserade av det som sänds på linjär TV men nog unga för att inte vilja vara bundna av en tablå. Vår lösning bygger på Boxer som tas emot av några TBS5880-mottagare kopplade till en MediaPortal TV-server. Med hjälp av ett plugin som heter TVwishlist spelas automatiskt de program vi vill se in. I de olika rummen har vi sedan en blandning av små Windows-datorer med MediaPortal och Raspberry PI med OpenELEC för att titta på det som spelats in när vi har tid och lust med TV. SVTPlay i all ära men allt finns inte där, i synnerhet inte om det gått ett tag sedan det sändes. På det sättet kan vi också enkelt titta på filmer från vårt NAS, lyssna på internetradio mm. Jag röstar alltså på nätverk istället för koax när det kommer till kabeldragning. :)
 
tommib
Dra mycket tomrör så kan du bestämma sen om det ska vara coax eller cat6 :)
Man kan alltid byta det ena mot det andra. Jag skulle dra 20mm rör för att vara säker på att det går i.

Stensäter: Telia kör definitivt multicast och jag skulle tro att alla andra leverantörer också gör det. Men visst, varje unik kanal sväljer säkert en del bandbredd. Nu lät det på TS som att de skulle få fiber och då ska man ha något våldsam trafik för att det inte ska rymmas några IP-TV-kanaler...

Annars gillar jag Turritops lösning och skulle kopiera den själv om jag hade tid att pilla. Nu löser jag det helt enkelt genom att inte se på TV alls (förutom På Spåret...).
 
Nätverk eller coax?

Nätverk OCH coax!!!
 
MathiasS skrev:
Nätverk eller coax?

Nätverk OCH coax!!!
Precis, det finns inget motsatsförhållande. Även om coax har börjat ersättas med IP-TV så har coax många år kvar i aktiv tjänst och det finns många fördelar. T.ex. att man kan se marksänd TV utan box. När väl coaxen blivit obsolet så kan man dra ut den ur rören och dra in det som gäller då.

Det som är obsolet idag är vanlig 2- och 4-ledars telekabel. Det finns få skäl att dra in sådan idag om man kan dra in cat6. Cat6 kan göra allt som telekabel kan, och mer därtill.
 
OXYD
Tp kabel endast säger jag. Lägg inte mer än nödvändigt på coax. Gratis kanalerna kan man ta via iptv via leverantör eller från deras webb sändningar.
Telefon behöver man bara ett jack till idag om man inte har fiber.
Ett utbrett tpnät i huset är också så lite overkill idag. Nästan alla prylar kör man trådlöst.

IP-tv alla dagar i veckan. Full kontroll på vad man vill se och när man vill se det. Allt annat är så 1900 tal 😉

Framtiden är handhållen underhållning. en riktig TV i huset resterande är bara plattor/mobilier. Inte många uttag som behövs
 
Redigerat:
Man har skaplig koll med en satelitbox också, har själv Canal Digitals bästa box, den spelar in i förebyggande syfte, får du plötsligt syn på att du missat halva programmet du ville se, är det bara att slå på inspelning, och spola tillbaka till början av programmet.

Men framför allt är det ljud och bild som intresserar mig, händer ganska ofta att folk komenterar när dom är här "jäklar vilken bra bild ni har" Noterbart då är att TVn är 8 år gammal. Själv blir jag nästa irriterad på dom kanaler som inte är HD.

När det gäller ljud måste man komma ihåg en sak, det går att läsa om det i senaste råd o rön, Generationsljud.
Yngre folk är så vana med kraftigt komprimerat Ljud från MP3, strömande ljud mm, så dom tycket det låter bättre än en CD skiva.

Själv är jag gammal och CD/Vinyl skadad.
 
OXYD skrev:
Tp kabel endast säger jag. Lägg inte mer än nödvändigt på coax. Gratis kanalerna kan man ta via iptv via leverantör eller från deras webb sändningar.
Telefon behöver man bara ett jack till idag om man inte har fiber.
Ett utbrett tpnät i huset är också så lite overkill idag. Nästan alla prylar kör man trådlöst.
Om man bara vill ha gratiskanalerna via IPTV via Telia så kostar det 49kr/månad i krypteringsavgift!

Om man däremot har något annat IPTV-abbonemang så kostar det inget extra att ha flera "start"/basutbudet förutom inköp av en box för 400kr/tv.

Telias startutbud har inte sexan, den ingår gratis i marknätet. Nästan alla har idag redan en tv med inbyggd digitalbox för marknätet, men det är "ingen" (förutom någon modell av samsungs senaste tvapparater) som har en tv med inbyggd IPTVbox för telias nät.

Så att skippa koax låter i mina öron som dumt förslag om man bara vill ha dom fria kanalerna.

Att "bara" satsa på trådlös överföring till "fast" utrustning är också ett dåligt förslag eftersom ju mer trådlös utrustning man har ju sämre bandbredd har varje utrustning till sitt förfogande.

All nätverksansluten utrustning (t.ex. tv, mediaspelare, stationär dator, tvspel, NAS, router, vitvaror, mm) som står stilla på sin plats under längre tid (dagar/veckor eller mer) bör man köra trådat.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.