Redigerat:
Nu vill jag veta mera!! Jag ska skaffa mig Z-wave men har svårt att välja bas-enhet.

Jag undrar hur ni som använder det ihop med R. pi tycker. Vad använder ni för prylar (hårdvara, mjukvara och appar)??

Jag är ju en sån som gärna krånglar till det med komplexa lösningar som har stor valfrihet....

Vad har ni och vad tycker ni?????
 
brajt skrev:
Nu vill jag veta mera!! Jag ska skaffa mig Z-wave men har svårt att välja bas-enhet.

Jag undrar hur ni som använder det ihop med R. pi tycker. Vad använder ni för prylar (hårdvara, mjukvara och appar)??

Jag är ju en sån som gärna krånglar till det med komplexa lösningar som har stor valfrihet....

Vad har ni och vad tycker ni?????
Jag är som du och vill inte gärna låsa in mig i en lösning utan möjlighet att hacka till sådant som jag tycker fungerar mindre bra.

Jag kör sedan en tid RPi med Zwave genom följande hård-/mjukvara:
* RPi mod B
* Aeon Zwave USB stick
* diverse plug-switchar och andra enheter

Som mjukvara kör jag Domoticz.

De nackdelar jag stött på är i huvudsak att Domoticz emellanåt är lite buggigt. Utvecklaren är relativt mycket åt "jag vet bäst"-hållet och lyssnar inte alltid på förslag om förbättringar. Svaret blir ofta "jag tycker inte det är bra" och så får man göra en egen branch och hålla den vid liv om man vill ha viss funktionalitet.

Vad gäller OpenZWave är det lite halvbuggigt ibland också vilket är naturligt eftersom man inte har tillgång till specifikationerna utan gör reverse engineering på hela protokollet för att lista ut hur det skall fungera. Överlag fungerar det dock väl men var beredd på att lägga lite tid på det hela om du väljer enheter som inte är helt stabila ännu i OZW. Utvecklarna är dock väldigt aktiva och så länge du själv bidrar med bra loggar och debuginformation, så löser de i regel småbuggar snabbt och effektivt.

Till det hela kör jag även RFXTRX för att kommunicera med 433MHz-enheter. I mitt fall enbart temperatursensorer runt om i huset samt grannens utegivare, regnmätare m.m. Detta fungerar utmärkt.


Är man lite pysslig av sig, inte helt ovan vid *nix och kan skripta osv är det en kul lösning. Jag skulle inte förlita mig på den för larmfunktioner, men som hobby och lite allmän styrning av huset är det perfekt. Det som jag tycker är extra kul är ju dels att man kan göra saker precis som man önskar, men även att det går att gå utanför boxen enkelt. Nu senast skriptade jag exempelvis upp ett cronjob som löpande pingar min iPhone för att på så vis testa om jag är hemma eller inte vilket i sin tur styr vad de olika eventen i Domoticz gör. En fattigmans Geofencing, men den fungerar bra.

Nästa steg är att göra en enkel webbsida som jag kan lägga som "app" i telefonen för att snabbt ställa in när jag vill att bilen skall vara redo för avfärd. Via ett skript och zwave kan jag då automatiskt slå på motorvärmaren i lagom tid beroende på utetemperaturen.

Allt detta går självfallet att lösa med färdiga huvudenheter, men det är inte lika roligt. Fördelen med dem är dock att det förmodligen är lite mer stabilt.
 
  • Gilla
gol och 1 till
  • Laddar…
Innan jag började bygga mitt hematomationssystem med integrerat inbrotts- och brandlarm, funderade jag mycket på olika systemlösningar. Första tanken var att köra allt via Z-wave, Men jag insåg snabbt att Z-wave, oavsett controller, inte kan uppnå tillräcklig hög driftsäkerhet för t.ex larmdelarna. Och även om det finns en uppsjö av Z-wave prylar så ville jag inte begränsa mitt system till dessa, utan vara flexibel mot i stort sätt alla befintliga och kommande tekniker och protokoll.

Mina tankar mynnade därför ut i följande systemlösning:
1) De mest kritiska funktionerna såsom inbrottslarm och brandlarm hanteras av ett riktigt proffslarm (Siemens SPC).
2) Avläsning av vattenmätare, energimätning, belysningsstyrning, temperaturmätning mm hanteras av en Raspberry Pi med Z-wave controller. Använder även Raspberry Pi som Mysensors-gateway (Hek's projekt) och för 1-wire.
3) Scener, syntetiskt tal, historisk mätdatalagring, videolagring, webserver mm hanteras av prestandaskäl på en separat Linux-dator och en FreeNAS. Sköter även syntetiskt tal på Sonos.

Status från samtliga givare på SPC-larmet speglas över till de andra delarna i systemet. Vilket gör att rörelsedetektorerna och magnetkontakterna eller larmets interna status kan användas för att t.ex trigga scener eller röstmeddelanden. Larmet skickar SMS vid larmhändelser och som backup så skickar även linuxsystem pushnotiser via mail, NMA eller Growl.

I systemet finns idag även möjlighet att kommunicera via RFXtrx 433 (NEXA), Bluetooth och naturligtvis http via LAN och Wi-Fi och kan enkelt byggas ut med nya protokoll.

Domoticz, Openhab eller annan opensourceprodukt skulle säkert fungera alldeles utmärkt, men jag har istället valt att knyta ihop allt med en mqtt-buss som gör att all information blir helt händelsestyrt tillgänglig för alla delar av systemet. Har blivit förälskad i javascript och bygger därför det mesta i nodejs. För scener kan man t.ex använda node-red och för mätvärdeslagring så använder jag mongodb. Som användargränssnitt använder jag freeboard.io som är en opensource "dashboard" med proffsigt utseende, som jag har kompletterat med en hel del egna witgetar.

Det fina med att göra det själv är att man helt fritt kan blanda olika tekniker och man kan få det precis som man vill ha det. Och så lär man sig en massa ny teknik.
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Jo.. har gått "all-in" på nodejs också. Man måste bara älska det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.