S
Hej, tänkte kolla om någon är insatt i ljudisolering av väggar. Jag har en innervägg som släpper igenom precis allt ljud, misstänker att den är reglad med 45:surprised:r och ingen isolering, sen enkelgipsad. Jag kommer till att börja med bara komma åt väggen från ena sidan. Om vi säger att det är reglat med 45:surprised:r idag, kan man då göra så att man tar bort gipsen på ena sidan väggen, sätter ett lager till med 45reglar på 2CM avstånd från befintliga reglar (skapa en glipa på 1 CM) Då blir väggen 110mm bred utan skivor, sen i med 120mm isolering som blir komprimerad 1CM av när man får på OSB, sen ett lager gips.

Finns det bättre sätt att göra det på?
 
Jag har fått höra att det blir bättre ljuddämpning om du inte fyller väggen helt med isolering dvs använder t ex 70 mm isolering
Blir ju billigare också!
 
Du bör inte sträva efter att komprimera isoleringen, tvärtom så ska den väl göras så luftig som möjligt. Det är rätt tänkt att göra två separata regelverk med spalt mellan, då minimerar du stomljuden. Nu vet vi ju inte vad rummen ska användas till men spontant känns det kanske lite overkill att göra så. Om det inte är någon extrem ljudmiljö hade jag nog nöjt mig med att slå nya 45 mm reglar på det gamla regelverket och fyllt med 90 mm isolering. Då får du upp styvheten, med normal takhöjd är ju enkla 45 mm lite svajigt.
 
Glöm heller inte att täta mellan minst ett skivlager och golv/vägg/tak. Det räcker att du släpper OSB:n eller plywooden 1cm och fyller denna springa med mjukfog eller dyligt (det billligast klet som går att hitta).
 
S
Intressant, rummet ska användas till sovrum åt min 1åriga dotter, sambons barn bor i rummet bredvid och när han pratar där inne så hörs det precis lika bra på dotterns rum. Jag overkillar gärna om det blir märkbart bättre, så tanken med dubbla regelverk är fortfarande lockande. Däremot visste jag inte att man behövde täta springor och dylikt. Är det skarvarna mellan OSB och tak/vägg/golv samt mellan Osb/osb som ska tätas eller ska det tätas mellan regel/osb också?
 
SueCia skrev:
Är det skarvarna mellan OSB och tak/vägg/golv samt mellan Osb/osb som ska tätas eller ska det tätas mellan regel/osb också?
För 10kr tuben kan du kosta på dig att foga tätt alla skarvar i OSB-lagret!
 
S
Har inte hänt mycket än, men ska handla snarast!

Vad tror ni, är plåtreglar bättre på ljuddämpning än vad trä är? Funderar på att köra den nya halvan av väggen med plåtreglar, den gamla är såklart träreglar, eftersom jag inte renoverar andra sidan på den väggen så blir dom reglarna kvar såklart.
 
Finns plåtregel med speciella gummitätningar som ska minska vibrationer i materialet. Skippa "akustikfogmassa" vad jag kunde läsa mig till är det vanlig latex det handlar om ...

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.