Jag hade tänkt laga några väggar i källaren där putsen har släppt, samt putsa om eller slamma väggarna i ett källarrum.

Är ganska säker på att putsen som sitter på väggarana som jag ska laga är kalkputs, så dom hade jag tänkt laga med detsamma.

Huset är byggt 1945 och källarväggarna är murade med tegel. Källaren är ny dränerad och golvisolerad.


Nu till mina frågor.

1. Stämmer det att man inte kan måla med silikatfärg på kalkputs inomhus?

2. Är hus fram till 40-talet både murade och putsade med kalkbruk. Eller innehåller murbruket mellan teglet något cementbruk?

3. Om jag ska förbättra tegelfogarna i en källarvägg och därefter slamma väggen, vilket bruk rekommenderas för fogning respektive slamning.

4. Vad jag kan se i källartrappan så verkar putsen som sitter ovanför markytan vara av ett grövre slag. Brukade man använda finare kalkputs i källaren och grövre kalkputs ovanför marknivå?

Tack på förhand
 
Svar på fråga 2
Det är troligt att ditt hus är både murat och putsat med ett KC-bruk, dvs man hade både kalk och cement i bruket.
Med tanke på att de var krig så är det antagligen ganska lite cement.
Ett vanligt bruk hade 35% cement och 65 % kalk.
Men det kan var ännu mindre cement.
 
Ok. Jag trodde inte att KC-bruk började användas förrän vid 1950.

Men isf är väl kalkputs att föredra även till fogning, slamning eller eventuellt putsning.

När jag läser på nätet så hittar jag många fördelar med kalkbruk. Men om det är så bra varför görs så många lagningar och renoveringar med KC-bruk och hårdare cement bruk idag?
 
Har du sett något kalkbruk på en vanlig byggmarknad?

Det är troligen bäst att använda ett luftkalkbruk för dina lagningar men man måste ta sig till en specialhandel eller beställa för att få tag i det. Dyrt tyvärr...

Jag har sett hur ett hårt bruk lossnar efter några år när man gör fel...
 
Eld skrev:
Har du sett något kalkbruk på en vanlig byggmarknad?
Jag har då köpt kalkbruk på både K-Rauta och Bolist. 125:- tror jag det kostade senast för 25kg.

Angående frågorna:

1) Jag fick rekommendationen att inte använda silikatfärg på mina kalkputsade väggar. Jag använde kalkfärg som jag blandade själv, lite slabbigt att hålla på med men väldigt billigt.

2) Min källare från -49 är då murad med betonghålsten och kalkbruk.
 
Tackar för era svar

Eld: Vad är skillnaden på kalkbruk och luftkalkbruk?

scim: Angående kalkfärgen, avger den kalk och färgar av sig om man rör vid den? Går den att få i andra ljusa färger mer än vit (typ beige)?
 
Den kan kalka av om man blandar för tjockt. Blandar du rätt och målar tre-fyra strykningar kalkar den inte. Det går att bryta av den med pigment som man blandar i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.