Ja om man plogar mycket väg där man kan hålla lite fart så är det mycket effektivare med plogblad som kastar iväg snön en bit. Men när man kör på en liten smal väg där man inte kan hålla någon vidare fart så är nog slungan bättre på att få iväg snön. Men en slunga har ju sina begränsningar också.

Eftersom jag bara har schaktblad att få undan snön med fast jag borde ha en slunga (men plånboken håller inte med ) så brukar jag göra hål på några ställen i vallen där jag kan skuffa ut snön när det behövs.
 
Men ett blad på 120 cm,? Vad är det för storlek på den traktorn?
Vikt och antal hästkrafter?
Om du redan har problem, hur ska det då gå när snön kommer?

Vi som bor i Norrland behöver ju något lite kraftigare, själv tycker jag att 4 ton med ett 3 meters svängbart blad är lagom.
Bladet sticker ut lite mer än 1/2 meter så än så länge lägger jag ned plogkanten i diket.

Protte
 
Ja men den är nog lite för bred, skulle varit runt 120 140 cm
 
Den är inte för "bred"
Man kan röja väldigt nära dikeskanten utan att själv åka ner.
Det är mer om din traktor orkar lyfta slungan och att ha den vikten att kunna dra den framåt.

Om du ändå tycker den är för bred, kapa av på ena sidan.

Protte
 
Varför ska den vara så smal ?
 
En sån slunga har jag kört i många år, med farsans MF135.
Bredden gör att den tar in mycket snö, så vid ca 1dm snötäcke behöver man en 40-50hk för att det inte ska storkna.
Den är även väldigt tung vilket gör att traktorn blir väldigt lätt fram. En liten Kubota kommer att tippa bakåt av en sådan slungas tyngd.
Utöver det stämmer väl inte måtten på trepunktslyften (?)
 
Hittar du ingen lämplig slunga att montera fram på traktorn får du väl skaffa en vanlig handjagar-slunga och gå en vända då och då, för att bredda ut vägen.
Problemet är väl att dina plogkanter kan vara riktigt hårda då, så det blir svårt att bearbeta dom.
 
Men herrejösses vad dyr en sån hydrauldriven frontmonterad slunga är...
Man får ju en schysst MF135/BM400 med snöslunga till det priset.
 
Är det verkligen så bra fart på hydrauliken på en kubota att den klarar av en snöslunga?
 
Är väll en växellåda som ökar varven till dom roterande delarna?
För har som inte märkt att någon skillnad på farten i hydrauliken på någon av alla hjulare jag har kört, så det sker nog en utväxling men då är frågan om hydraulpumpen är nog stark för att orka varva upp med belastningen från snön
 
Men det är väl bara att köra en gång i mitten med svagt vinklat blad, sen en tur längs varje sida och trycka ut snön.
Om traktorn glider så får du åka till biltema och köpa kedjor.
Mindre än tre turer tror jag inte du kommer åstadkomma med ett 120blad
 
...och det blir 4 turer om TS inte ska parkera ute vid vägen ;)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag tror det blir 2 tur och 2 retur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.