Hej,
Min vägg på en tillbyggnad ser ut så här (inifrån och ut) :

Gips
plast
95 mm isolering (mellan stående reglar)
masonit
fjällpanel.

Fjällpanelen är alltså spikad direkt på de stående reglarna (med masonit emellan).

Nu tänkte jag tilläggsisolera väggen utifrån med 45 mm.
Väggen skulle då alltså bli så här :
Gips
plast
95 mm isolering (mellan stående reglar)
45 mm isolering (mellan stående reglar)
vinskydd (asfaboard eller windy)
Luftspalt ? (i så fall 22-28 mm läkt)
fjällpanel.

Några frågor angående detta :

1. Behövs det verkligen en luftspalt mellan vindskydd och panel?
Nuvarande vägg har suttit i över 30 år utan tillstymmelse till problem. Väggen har dessutom varit målad med akrylat färg.

2. Angående vinskydd : Vad är att föredra? Är det någon prisskillnad mellan exempelvis asfaboard och windy?

3. När jag tilläggsisolerar, bör jag förkjuta de nya reglarna i förhållande till de gamla, och hur gör jag det isåfall?
Vill inte lägga på mer än 45 mm isolering eftersom jag tycker att väggen bygger ut för mycket (speciellt om man måste ha en luftspalt också).
 
Jag har just genomgått samma frågeställning, se http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=losvirke;action=display;num=1115403252
dock med stående panel, men mekanismerna borde vara de samma. Dock finns ju mindre risk att vatten tränger in i fjällpanel. Som du ser finns hur många åsikter som helst.

Det slutade som sagt med att jag gick ner på 17 mm luftspalt och köpte billig råspont för detta.

Hade jag varit dig så hade jag nog behållit masoniten. Den utgör bara ett ytterligare vindskydd.

Vet ej pris för asfa vs windy, men jag insåg att jag gjorde en liten miss som valde gips just för att detta också bygger ut (även om det vara var 9mm). Skulle nog välja Windy om jag vore dig.

Om du skall ha luftspalt så skulle jag dessutom rekommendera dig att spika ett horisontellt 60 cc regelverk och lägga 45 mm isolering emellan. Du får lite bättre isolerverkan eftersom träets köldbryggor minimeras. Sedan Windy och sedan en vertikal spikläkt på detta.

Mvh Pål
 
phulden skrev:
Om du skall ha luftspalt så skulle jag dessutom rekommendera dig att spika ett horisontellt 60 cc regelverk och lägga 45 mm isolering emellan. Du får lite bättre isolerverkan eftersom träets köldbryggor minimeras. Sedan Windy och sedan en vertikal spikläkt på detta.

Mvh Pål
Tack för svaret!

Ja, det bästa vore nog att regla horisontellt och isolera.
Och sedan en vertikal spikläkt, men räcker det med en 17 mm vertikal spikläkt att spika panelen i? Känns lite klent, men det kanske är ok...
 
Jag ber om ursäkt, tänkte mig inte riktigt för här. Det fungerar ju inte för dig som har liggande panel (antar jag). Du måste ju ha spikläkten vertikalt.

Anledningen till att det fungerade för mig var att jag spikade endast 17mm direkt ovanpå 45mm reglarna så råsponten fungerade endast som en distansläkt kan man säga.

Du bör nog gå upp på 28 mm spikläkt i så fall, är jag rädd. Annars blir det ju inte mycket till att spika i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.