Vi planerar att bygga ut vår veranda lite, och framför allt bygga en till våning på den, och har inte riktigt klurat ut om de räcker med en anmälan eller om vi måste söka bygglov.

Verandan står på korsad mark som endast enplans- verandor, garage eller trappor får byggas på men hela byggnaden är mer än 4,5 m från grannen. Själva utbyggnaden blir inte mer än 11 kvm fördelat på 7,5 kvm uppe och resten i marknivå. Nu till knäckfrågan, får vi bygga två plans på korsad mark med de nya reglerna om bygglovsbefrielse på utbyggnader upp till 15 kvm?


Tacksam för lite gissningar!
 
Åsa Lund
Ligger huset i detaljplanelagt område måste du söka bygglov för fasadändring oavsett avstånd till grannen
 
Tack för svar men det här är ju alltså inte en fasadändring utan en tillbyggnad på 11 kvm fördelat på två plan. I de nya reglerna om bygglovsfri ändringar (http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/) får man ju bygga så mycket med endast en anmälan men min fråga är alltså:

Får den strida mot detaljplan om att endast verandor och dylikt på enplan får byggas på denna mark ?

Om vi bygger närmare än 4,5 mot allmänplats, vem godkänner?
 
fruröör skrev:
…, vem godkänner?
Byggnadsnämnden.
 
Tjaa. Intressant fråga. I de skrifter jag hittat om de nya reglerna så säger man inget om prickad mark, eller andra typer av begränsningar. Jag har bara sett att man begränsar rätten till utbyggnad om det kommer nära tomtgränsen. Jag förutsätter att det då gäller tomtgräns, oavsett om det finns en privat tomt eller allmän mark på andra sidan gränsen.

Men kryssat, prickat osv. verkar det inte stå något om. Risken är att de texter man då hittar är för populärt utformade så att den verkliga lagtexten (som jag inte läst) kanske hanterar saker som prickad mark.
 
Som jag förstår reglerna så får du bygga såväl de 25 kvm fristående Attefallshusen som de 15 kvm "attefallstillbyggnaderna" på mark som är prickad, eller på annat sätt inte får bebyggas, så den delen borde inte vara något problem. Och så får väl tillbyggnaden bara omfatta 15 kvm bruttoarea, så om du ska göra den i två plan blir det 7,5 kvm på varje. Och den får inte vara högre än husnocken.
 
fahlis skrev:
Byggnadsnämnden.
Står det allmän plats i detaljplanen är det ingen som kan godkänna att det byggs närmare än 4,5 meter. Inte ens BN. De kan däremot godkänna bygglov. Det kan dock bli lite extra kostnader eftersom det då måste annonseras i tidningen.
 
Redigerat:
Om det blir under 15 kvm behöver du inte följa detaljplanbestämmelserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.