Fred vom Jupiter skrev:
Den uthyrda delen ska vara "särskilt inrättad" för näringsverksamhet. En verkstad med tunga maskiner skulle nog vara OK, men ett kontorsrum är lite för enkelt att använda som gästrum eller för privat datoranvändande. Om utrymmet har egen ingång och inte går att komma åt från resten av huset så brukar jag godkänna det.
/Skattmasen
Ok vad dumt:(
Är det oförhandlingsbart?
Då det lär bli en hel del pärmar. Skrivare etc som i huvudsak kommer användas som kontor.
Känns ju dumt om man typ ska straffas för att man har kontoret hemma.
Troligtvis lär det ju bli ett kontor oavsett men jag tycker det är riktigt dåligt om så är fallet..

Mvh/
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
För vilken storlek?
Per kvadratmeter.
 
huggan skrev:
Per kvadratmeter.
12 000 om året för 40 kvm alltså. Det täcker ju inte ens kostnaderna för el och värme.
 
hantverkare1 skrev:
12 000 om året för 40 kvm alltså. Det täcker ju inte ens kostnaderna för el och värme.
Vad menar du ska dra el förutom belysning i ett förråd?

Min värmeförbrukningen är ca 75 kWh per kvm. Det blir 3 MWh. Jag ger 360 :- MWh vilket blir ca 1.100:-

Elen kostar inte många kronor för belysning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Beltis
  • Laddar…
Du är välkommen att hyra för jag har utrymmen lediga om du tycker det är billigt. :)
 
Min tolkning är att det inte krävs separat ingång. Som det står i länken till Skatteverket ska det finnas ett hyresavtal, det ska gälla ett definierat utrymme av bostaden, företaget ska ha behov av utrymmet, och hyran ska vara marknadsmässig. Med egen ingång är det lättare att avgränsa ett utrymme, men jag kan inte se att det är ett krav. Avdragets storlek är inte så viktig, det är kapitalbeskattningen av hyran som är det intressanta. I stället för arbetsgivaravgift + inkomstskatt blir det endast kapitalbeskattning. Man får behälla nästan dubbelt så mycket av hyran om man är drabbad av statlig inkomstskatt.
 
Jo jag vet att skattemyndigheten brukar kräva separat ingång OCH att utrymmet inte skall kunna nås från din bostad, okontrollerat.

Jag fick det förklarat av en skattetjänsteman enl. följande:

Antag att du idag på morgonen säljer ditt bolag, då skall den nya ägaren med omedelbar verkan kunna fortsätta verksamheten i firmans lokaler. Utan att inkräkta på ditt hem. och utan att riskera att du inkräktar på firmans lokaler.

Om lokalerna inte uppfyller det kravet så är de inte "särskilt inrättade för firmans behov".

Redovsiningsfirman jag anlitar hade en klient som bedrev verksamhet i sin källare. Firman hade egen ingång. Och de tog emot kunder i lokalen. Det var någon form av vård, kommer inte ihåg, men det var något i stil med akupunktur.

Skattemyndigheten upptäckte att om patienterna behövde gå på toaletten under besöket, så fanns det visserligen en toa i källaren som var reserverad för detta, men då behövde patienten gå på en toa som låg i anslutning till villans tvättstuga i källaren. Det innebar att de underkände lokalhyran retroaktivt bakåt i 3 eller 5 år.
 
hempularen skrev:
Jo jag vet att skattemyndigheten brukar kräva separat ingång OCH att utrymmet inte skall kunna nås från din bostad, okontrollerat.

Jag fick det förklarat av en skattetjänsteman enl. följande:

Antag att du idag på morgonen säljer ditt bolag, då skall den nya ägaren med omedelbar verkan kunna fortsätta verksamheten i firmans lokaler. Utan att inkräkta på ditt hem. och utan att riskera att du inkräktar på firmans lokaler.

Om lokalerna inte uppfyller det kravet så är de inte "särskilt inrättade för firmans behov".

Redovsiningsfirman jag anlitar hade en klient som bedrev verksamhet i sin källare. Firman hade egen ingång. Och de tog emot kunder i lokalen. Det var någon form av vård, kommer inte ihåg, men det var något i stil med akupunktur.

Skattemyndigheten upptäckte att om patienterna behövde gå på toaletten under besöket, så fanns det visserligen en toa i källaren som var reserverad för detta, men då behövde patienten gå på en toa som låg i anslutning till villans tvättstuga i källaren. Det innebar att de underkände lokalhyran retroaktivt bakåt i 3 eller 5 år.
Fast isåfall gjorde skatteverket fel. För det finns vägledande domar i detta. Ett av dom var en företagare som hyrde ut ett rum i lägenheten och hade skönhetsvård där. Skatteverket medgav inte avdrag för hyran pga det låg i bostaden utan egen ingång men det överklagandes till domstol och företagaren vann. Pga att inredningen var av sån art att det inte kunde användas till bostad. Här fanns endast lägenhetens toa men det såg man inte som ett hinder. Lita inte på skatteverket, dom har inte alltid rätt.
 
precis, lita inte på vad de säger i telefon, och är det gränsfall kolla vad rättsfall gett i utslag eller kolla vad din redovisningskonsult rekommenderar, de brukar ha bra koll
 
Man får göra schablonavdrag i verksamheten för att utnyttja hemmet. Några tusenlappar.
 
-MH- skrev:
Man får göra schablonavdrag i verksamheten för att utnyttja hemmet. Några tusenlappar.
Detta är obegripligt om man har ett AB som hyr ett utrymme i bostaden, så jag antar att du menar en enskild firma.
 
Hmm, har inte kollat det faktiskt, men för näringsverksamhet funkar det i alla som fall.
 
Som kommentar till inlägg 16 kan jag hålla med om att de flesta som verkligen jobbar mer eller mindre heltid från sitt kontor i hemmet förmodligen vill använda kontoret enbart som sådant – för vem vill hänga på jobbet på fritiden? Men jag tycker inte riktigt att man "straffas" för att man inte får göra avdrag för en hyra man inte betalar. Jag ser det istället som att jag sparar sisådär 4000 kr/månad på att inte hyra kontorsplats. (Jag jobbar själv hemifrån, har enskild firma och gör grundavdraget på 2000 kr/år som säkert täcker uppvärmning, elförbrukning etc. för mitt kontorsrum. Visst, vi har ett rum som vi annars hade kunnat nyttja till annat men för mig är det ändå värt mycket att slippa lokalhyra + tid och kostnad för att pendla etc.)
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
A
Puffar liv i den här.
Tänkte hyra ut ett förråd på min tomt till mitt ab. Kallförråd med el.
Vad är skälig hyra för det? Och godkänns det?
Tänkte ta ut 2000-3000 kr per månad. Tror det är fullt rimligt för ett förråd i en mellanstor svensk stad.
Ett förråd som man alltså har tillgång till.
Skulle det godkännas av skatteverket?
 
Hur stor är ytan? Du kan ju jämföra med vad surgard, pelikan osv tar. Och gissningsvis bör du lägga dig något under det. Ditt förråd har troligen lite lägre standard än de kommersiella (uppvärmt, larmat osv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.