Jag blir inte riktigt klok på bästa förfarandet här, kanske någon har ett bra råd?

Jag renoverar ett litet badrum, ca 3-4 kvm. Har nu kommit så långt att det är fukttrög golvspånskiva på plats på golvet, och väggar klädda med våtrumsskivor. Alla springor är tätade så att flytspackel inte ska rinna ner i trossbottnen.

Närmast kommande moment är:
1. Montering av armeringsnät på golvet.
2. Elektriker komer hit och lägger värmeslinga (najar troligen fast med buntband mot armeringsnätet, gissar jag).
3. Primer
4. Flytspackling

MEN! Jag läser att många rekommenderar att man primar golvspånet innan man monterar nät och golvvärmeslingor (kan jag förstå, då det blir mycket enklare att komma åt). Samtidigt står det på bruksanvisningen på primern att man ska flytspackla inom ett dygn från primning.
Det är knappast rimligt att hoppas att man kan få hit en elektriker samma dag som jag primar, så som jag ser det är mitt alternativ att utföra primning efter det att elektriker varit här. Det blir förstås lite omständligare att pensla på primer i varenda ruta i nätet, mellan elslinga osv, men det är väl det bästa alternativet här? Eller någon som är av en avvikande åsikt?
 
T
IMG_6992.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
jupp. prima innan.
ingen primer på nät eller golvvärme
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
SBH, som sagt vet jag inte om jag vågar lita på att en elektriker dyker upp när de lovat, (kan ju mycket väl bli så att de vabbar och avbokar, eller liknande), och isåfall står jag där med ett golv som stått primat för länge innan flytspackling.
 
S
riktig skit primer om den slutar att funka bara för att du väntar
 
Varför ingen primer på nätet och golvvärmen? Själv hade jag gjorde nästan som tank77 föreslog. Men jag hade använt uppumpad ogrässpruta om det är lite yta det handlar om. Den funkar till lite av varje!
 
Spelar ingen större roll om man primar nätet eller golvvärmen, eftersom metall och elkabel inte är sugande, mycket smidigare att grunda innan nätet, finns vissa primersorter som ska vara lite " kladdig" när man flytspacklar, för att få det bästa fästet, välj än som ska torka så kan elektrikern wabba ett par dagar. Fredde
 
  • Gilla
Petitpette
  • Laddar…
Suck, hade ju tänkt använda Kiiltos produktserie, dels för att de finns i en butik nära mig, dels för att de var en av blott tre godkända tätskikt i det där omdiskuterade testet häromsistens. Men jag kanske får leta annat då.

Jag är dock rätt säker på att om jag lejt ut flytspacklingen till en hantverkare hade de säkert struntat glatt i alla monteringsanvisningarna och primat först, sedan väntat in elektrikern vilket hade kunnat ta några dagar, och sedan flytspacklat. Men jag vill ju göra jobbet NOGGRANNARE än hantverkaren... ;)
 
Primer vid flytspackling ska ALLTID borstas in i spånet eller betongen,
Pga av vidhäftning och dammbindande. Behöver inte vara 100 torrt heller innan flyt. Men inom 3 dagar ska det va flytet iaf.
Prima spånet, lägg slinga och armering sen prima igen
 
  • Gilla
Gismo1976
  • Laddar…
Ja, det är ju ett tredje alternativ, att prima två gånger. Fast då följer man ju inte anvisningarna.
 
Fjonken skrev:
Primer vid flytspackling ska ALLTID borstas in i spånet eller betongen,
Pga av vidhäftning och dammbindande. Behöver inte vara 100 torrt heller innan flyt. Men inom 3 dagar ska det va flytet iaf.
Prima spånet, lägg slinga och armering sen prima igen
Så du menar att du på betong kan borsta in det i ytan då eller? Det rinner ju snarare ner i betongen. Jag anser att den mer finfördelade vätskan från trycksprutan ser till att primern kommer överallt utan att det bildas pölar! När små pölar börjar komma vet man att det är lagom en liten trasa till minipölen och vips färdigt.
 
C
Kromo skrev:
Så du menar att du på betong kan borsta in det i ytan då eller? Det rinner ju snarare ner i betongen. Jag anser att den mer finfördelade vätskan från trycksprutan ser till att primern kommer överallt utan att det bildas pölar! När små pölar börjar komma vet man att det är lagom en liten trasa till minipölen och vips färdigt.
Varför krångla till det och sabba en tryckspruta för en enkel primning?
En skurborste är överlägset enklast! Pölar eller att det skulle rinna ner i betongen är inget man behöver oroa sig för.
 
En bredpensel och sedan pensla rakt över slangar och hela klabbet, funkar bra
Visa bilaga 108848
 
  • Gilla
Tibor74
  • Laddar…
Måste primer/flytspackel vara från samma tillverkare som tätskiktet?
 
Primer är primer :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.