D09
Hejsan

Sen gallringen i området har min backe blivit lurig.

Backen är brant, svänger höger efter det brantaste och vänstersidan är ett mer eller mindre "man åker bara av 1 gång i livet stup".

Högersidan är berg.

Jag är inne på att göra en mur som följer vägen och leder en ev bil på villovägar tillbaka till vägen.

Hellre bergsväggen än stupet.

Min tanke hittills är en ca 30 cm hög mur med grusuppfyllnad på motsatt sida. Den borde väl isåfall bli stabilare vid en stöt samtidigt som man får den fina sidan innåt mot vägbanan.

Räknar med ( med risk för att ha räknat fel ) ca 100 meter mur, 30 cm hög.

Borde väl bli runt 12-13 pallar med Mursten om varje sten är 10cm hög, 30cm lång. Och 8 stenar i varje pall.

Är 30 cm för lågt?

Kanske ska ha lite högre i kurvan..
 
Korvgubbe
Nu har jag inte kontrollmätt men de räcken som sitter utefter vägarna ser ju ut att vara bra mycket högre än 30 cm, och det finns det säkert en bra anledning till.
 
Men det fungerar rätt bra med låga räcken i alperna!
30 cm är över hjulcentrum på en personbil men större fordon kräver givetvis högre och stabilare saker.
 
D09
Tänkte att det borde räcka om bilen föses tillbaka. Dvs tillräckligt högt för att hjulen inte ska åka över kanten..

30 cm kanske är lite lågt.

Klart i kurvan så ska den klara en rak träff ifall bilen åker bakåt.
 
D09
Det är främst för personbilar.

Lastbilar ska inte åka där på vintern.

Kanske ska börja med 30 cm på raksträckan och det dubbla i kurvan.

Det är ju bara att stapla på om det blir sten över sen.

Har ett antal pall med Mursten men det ska räcka till att göra klart muren runt huset också.. Så man inte börjar och det tar slut halvvägs :/
 
Du får inga problem med snöröjning med mur?
 
Hej

Det behöver inte gå så fort för att en bil ska hoppa över 30 cm! Man ska då beakta att ett vanligt bilhjul har ju en diameter på 50 till 70 cm.

Själv skulle jag inte bygga under 60 cm!

//Calle
 
D09
mexitegel skrev:
Du får inga problem med snöröjning med mur?
Jo, det kommer behövas justeringar av schaktbladet att putta snön åt andra hållet .. Närmast muren så får det bli spade.
 
D09
Hur blir det om jag gör en upphöjning av t ex 20 cm grus och sedan 30-40cm mur på detta. Borde väl stoppa hyfsat.
 
D09
60 cm tror jag är standarden på vanliga vägar. Men dom har ju tung trafik med.

Men går en bil över 30-40 cm eller tar kofångaren eller underredet i innan?
 
Har du lite fart så tror jag inte 30 räcker långt, men det är bara min spontana reaktion :)

Går det inte att hitta beg. vägräcke någonstans då?
 
D09
Ebb i kassan men en hel del Mursten :)

Sen vore det fint om det var enhetligt med övriga murar etc
 
Undrar om det inte är billigare att sätta upp ett vajerräcke? Det är nog trafiksäkrare också eftersom de är flexibla och fångar en personbil rätt bra.
 
D09 skrev:
Hur blir det om jag gör en upphöjning av t ex 20 cm grus och sedan 30-40cm mur på detta. Borde väl stoppa hyfsat.
1500 kg bil i halvbra fart välter nog bara muren.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
D09
Även om man fyller på med grus på baksidan?

Marken bör väl vara någorlunda frusen vintertid också ( önsketänkande )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.