Hej

Vi slipar nu de sista? detaljerna i ritningen över vårt nya kök i nytt hus. Vi kan fortfarande påverka fönster mm. Hur mycket fönster vill man ha? Vi har stora fönsterpartier mot sydväst men väggen mot nordväst där vi tänker oss köksbänken är vi villrådiga. En arkitekt vi anlitade tidigare tyckte det räckte med ett fönster men vi velar hit och dit. Vi planerar inga överskåp på denna väggen så det går att ha fönster. Bifogar några bilder från IKEA:s planeringsprogram. Kom gärna med synpunkter.

Claes
 
Om man tänker ljusinsläpp brukar man räkna 10% av golvarean ska du ha i fönsterarea (glaset räknat).
 
Jag tycker att fönster i storlek som på bild två passar bra, men med fläkten på mitten av väggen och ett fönster på var sida.
 
Tack för svaret. Själva köksdelen som är hopbyggt med vardagsrum (finns en liten avskärmingsvägg) är 26kvm och vi har ett stort skjutdörrsfönster på 3x2,4m så då skulle det räcka. Vi vill dock ha lite ljus från andra vinklar också. Är ny med att lägga in bilder här på forumet. Kan man se mina bilder?
 
:D Ser nu att ni ser mina bilder. Fläkten och spisen passar bäst där de är enligt köksplanerare så det känns inte aktuellt att flytta på
 
De smala fönstren är moderna idag men frågan är om de passar till husets exteriör eller om inte två lika fönster är att föredra.
För denna vägg kan ni välja fasta fönster, de har tre fördelar: billigare, mer glasyta, bättre isolering. Ni har ju ventilation genom det stora partiet.
 
Tack för svaren. Det lutar nog åt större fönster i mitten över disklådan och ett smalt högt till vänster, där ska det vara en nersänkt del som kan fungera som sittplats också. Ljust nog verkar det bli ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.