Hej.
Jag har precis köpt ett hus där jag planerar att hyra ut en kontorsplats till mitt eget AB.
Hur gör man rent praktiskt, jag gissar jag inte måste starta ett bolag för huset utan på något vis bara kan skriva en avi och sedan ta upp detta i den privata deklarationen?

MVH/
 
Du vet att du måste ha en separat del av huset med egen ingång för att kunna hyra ut det åt ditt företag? SKM godkänner det oftast inte annars.

Men om du har det, så behöver du ingen näringsverksamhet för att hyra ut.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Enskild firma eller AB? Är det kontor eller annan yta som ska hyras ut?
 
Kapten_Haddock skrev:
... hyra ut en kontorsplats till mitt eget AB.
Låter som kontor till AB, eller? :)
 
Herregud vad blind jag e.
 
Det är ett AB och jag har inte någon separat ingång, måstre man verkligen ha det?

MVH/
 
Om du inte har egen ingång och använder kontoret minst 800 timmar om året kan du iallafall få göra avdrag på 2000:- om året.
 
Den uthyrda delen ska vara "särskilt inrättad" för näringsverksamhet. En verkstad med tunga maskiner skulle nog vara OK, men ett kontorsrum är lite för enkelt att använda som gästrum eller för privat datoranvändande. Om utrymmet har egen ingång och inte går att komma åt från resten av huset så brukar jag godkänna det.
/Skattmasen
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
ditt AB skickar KU10 och fyller i beloppet i ruta 39 = inkomst av kapital till din privata deklaration
 
Fred vom Jupiter skrev:
Den uthyrda delen ska vara "särskilt inrättad" för näringsverksamhet. En verkstad med tunga maskiner skulle nog vara OK, men ett kontorsrum är lite för enkelt att använda som gästrum eller för privat datoranvändande. Om utrymmet har egen ingång och inte går att komma åt från resten av huset så brukar jag godkänna det.
/Skattmasen
Trevligt med en skattmas på forumet😜
Hur funkar det med ett fristående garage som man har maskiner, arbetsbänkar osv i?
 
då hyr man ut det som förråd eller liknande :)
 
thestrut skrev:
då hyr man ut det som förråd eller liknande :)
Kan man göra så?
Vad är skälig hyra, ca 40 kvm inkl el, värme och vatten?
 
Jag tar 125+ moms för kallager och år. 300 + moms för varmlager
 
För vilken storlek?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.