R
Hej

Jag har en tråd här tidigare om en Cronspis som nu blivit renoverad men där orsaken till problemet delvis varit att regn kommit ner i skorstenen. Jag skulle nu vilja bygga en huv till skorstenen. Den är inte stor och är kanske 25x25cm, gjord på 90 talet när huset byggdes, själva hålet i skorstenen bedömmer jag inte vara mer än 15x15cm.
Har någon en bra konstruktion ni kan ge förslag på? Material, infästning osv för locket måste vara avtagbart för kommande sotning tex.

En ide jag hade var att helt enkelt ta en plåtskiva som hålls på plats med 4 stora starka magneter i varje hörn som även klarar en storm. Vad tror ni som kan om en konstruktion?

mvh Henrik
 
Är skorstenen klädd med plåt idag eller bara ren tegel?

Om bara tegel,
Borra och plugga fast en plåt du kan vika/böja över skorstenen.
Sedan beroende på hur du vill göra på andra sidan kan man göra på liknande sätt fast sätta fast en gängstav och på utsidan bara en bricka o vingmutter.

Ett annat alternativ är att bulta/svetsa en krage som skruvas fast i skorstenen av plattjärn där du gängar/svetsar fast bultar med gängorna utåt sedan "klicka" plåten i dem och fästa med muttrar/vingmuttrar
 
  • Gilla
Bengt5
  • Laddar…
R
Hej
Det är inte tegel, bara plåt. Skulle behöva se bilder på konkreta exempel....=(
 
Det är väl lite knepigt att bocka plåt 90° och i större radier om man inte har utrustning för det.

Varför inte vända dig till en plåtslagare?
De brukar ha färdiga lösningar för ca 3000 kr.

Så här t. ex.
IMG_4717-e1392123909366.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så här
huv_oppen_stor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
skorstenskydd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sådan här huv hade jag velat ha. Skillnaden är att min är helt i plåt. Av vad och hur ska jag göra benen och i vilket material för själva huven? Sen undrar jag hur jag göra själva huven fast inte bena avtagningsbar för sotning.
 
KnockOnWood: Men hans skorsten är bara 25 x 25 cm, så det blir nog lite väl klumpigt att göra en sådan huv.
 
R
thomas33 du hade en smart grej men jag har läst att vissa huvar försämrar draget i skorstenen, gär även denna det? Och hur fäster jag den? Eller är själva röret som en kon som är stor upptill och sedan smalnar av så att den låser sig i hålet när man trycker ner den?
 
R
så här ser de ut:
skorsten.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det finns inget att fästa en sån här huv i för jag har inget rör som skjuter upp ur hålet.
https://www.soliduct.se/regnhuv-125/p-2639.htm
 
Redigerat:
Jag har ingen erfarenhet av den, då jag har en huv liknande den KnockOnWood visade påbile.
Företaget jag länkade till, har den huven i sitt paket med slang och annat. Därför tror jag inte den försämrar draget. Enligt bilderna skall den bara stoppas ned i skorstensröret.
 
R
okej...för de säljer även den här kineshatten heter det men då behöver jag en gummipackning runt om så att den verkligen klämmer åt själa hatten och inte blåser bort när en storm kommer. Klarar en gummipackning det som sitter utomhus?
https://www.soliduct.se/takhuv/kineshatt/c-122_233_179.htm
 
thomas33 skrev:
KnockOnWood: Men hans skorsten är bara 25 x 25 cm, så det blir nog lite väl klumpigt att göra en sådan huv.
Bilderna var bara exempel, knyckta från nätet.
Tänk så här: En konstruktion kan skalas upp eller ner så den passar förhållandena.

Som kläder, som kan finnas i storlekar XS, S, M, L, XL och XXL i samma utförande :)
 
Men en sån liten skorsten hade det varit lämpligt med en kinahatt eller något liknande som TS själv hade bild på.
 
R
jag får ge mig upp på taket när det torkat upp här och mäta diametern på hålet, sen får jag se om de blir en kinahatt eller en regnhuv. Men jag skulle verkligen behöva en packningen att trä runt hatten så att jag med denna kan klämma hatten på plats i hålet. Nån som vet var det finns i denna storleken? Eller ska jag helt enkelt lägga en silikonrand runt om så att den stannar kvar som man får skära upp när man ska sota om typ 3 år? Vilken typ av silikon isåfall?!

tack alla!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.