Min köksfläkt (Fjäråskupan) har en yttertaksfläkt som fungerat bra i 10 år. Den blev sen gradvis sämre och vägrade ofta att starta på de högre hastigheterna, då kom bara ett brummande ljud från motorn. Ibland gick den igång, men kunde också stanna igen efter några sekunder. Jag bytte då både motor och tillhörande 2uF kondensator. Sen gick den några månader men felet återkom. Provade då att bara byta kondensatorn och den fungerade igen. Men efter en vecka är det samma fel igen. Vad göra?
 
Vad gjorde ni för förändringar när motorn började lägga av första gången? Någon nyinstallerad elprodukt? En kondensator ska inte gå sönder på en vecka om den inte misshandlas i form höga strömmar och/eller spänningar, som i så fall kommer från störningar medhög frekvens.
 
Tack för snabbt svar men inga förändringar i övrig driftsmiljö som stämmer med tiden när felet började uppstå.
Det kan ju ha varit bara kondensatorn även första gången, jag bytte då både motor o kondensator mest för att motorn med sina lager ändå var drygt 10 gammalt. När man ändå är uppe på taket o skruvar....
 
Kanske vill fläkten ha en annan typ av kondensator, en med högre temperaturtålighet eller lägre esr? Det naturliga i detta läge är ju att byta kondensatorn igen, helst till en annan modell. Blir det tredje gången gillt får vi leta vidare.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
I sådana fall har något förändrats i själva elektroniken (transformator?) nere i fläktkåpan, där man väljer hastighet. Den första kondensatorn höll ju i 10 år och jag har bytt till identisk motor och kondensator. Kondensatorn levererades dessutom med motorn, så att kondensatorn skulle vara av fel typ låter osannolikt.

Jag är mer inne på att nåt börjat krångla i styrdelen som sen knäcker kondensatorn. Men har ingen aning om vad man ska byta eller felsöka för att fixa felet.
 
Du har nog bara fått ett dåligt exemplar, skaffa en ny om möjligt bättre så går det säkert bra. Inte så mycket yttre påverkan som knäcker en sån åtminstone inte utan att det borde märkas på andra sätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C
Vad är det för kondensator? Tillverkare, beteckning?
 
Kanske någon kan tipsa om en mer robust kondensator?
På befintlig står det:

AV Arcotronics C.28.4AAR MKP
4uF +/- 5%

420V 30000h/class A
470V 10000h/class B

-25/85/21
P2

CE4 12250070
B C7
 
C
Hm... Arcotronics MKP-kondensatorer verkar misstänkt överrepresenterade när det gäller dåliga kondensatorer. Byt till motsvarande av annat känt märke. Hittar inget datablad på denna så jag kan inte vara behjälplig med förslag tyvärr. Är du säker på att beteckningen är C.28.4AAR ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.