Hej!

Jag är snart ägare av ett timrat hus från 1949.
Det har inte varit bebott sedan 80-talet, men tidigare ägaren har skött om det bra, med värme under vintern osv. Men det finns mycket att göra.

Något av det första är att byta värmesystem.
Just nu sitter där en Diom Eloved-el/olja/ved-panna från -83 som förmodligen inte håller så länge till.
Eftersom jag både har stor tomt, och även mark till gården så känns jord/markvärme som det självklara alternativet.

Men däremot är jag sjukt sugen på en kakelugn för utseendets skull, och gillar även när saker är effektiva, så en vattenmantlad Kakelugnspannan känns som ett bra alternativ.

Jag har ju läst om massa folk som kopplat ihop den med sin jordvärme och de tycker det funkar bra. Men jag undrar bara Varför? Varför köpa först ett jordvärmesystem som kostar mellan 100-150tkr, och sedan investera i ytterligare 50-70tkr för en kakelungspanna?

Jag kan ju köpa och mura upp en antik kakelugn för 20-30tkr gissar jag, och få mys-faktorn. Tjänar jag så pass mycket på att även värma vatten med kakelugnspannan att jag bör välja en sån istället för en gammal?

Någon som gjort detta själv?
 
Snabbt tillägg: Det är alltså vattenburen värme i hela huset!
 
En fördel med kakelugn eller ännu hellre en rörspis (samma sak men putsad yta istället för kakel) är att den funkar oberoende av el.
Vi har en kakelugn, en rörspis och en järnspis. Det är vi glada för när vinterstormarna slår ut elen, nu senast Egon, eller inför apokalypsen. Då planerar vi att baka pizza i rörspisen.

Vet inte hur kakelugnspannan funkar utan el till cirkulationspumpar etc?

Fördel kakelugnspanna eller andra vattenmantlade eldstäder i värmepumpssystem är väl att det finns en möjlighet att kapa elpristopparna samt ev möjlighet att fixa billigt varmvatten, om det rörmokas på fiffigt sätt.
 
Stenolofanders skrev:
En fördel med kakelugn eller ännu hellre en rörspis (samma sak men putsad yta istället för kakel) är att den funkar oberoende av el.
Vi har en kakelugn, en rörspis och en järnspis. Det är vi glada för när vinterstormarna slår ut elen, nu senast Egon, eller inför apokalypsen. Då planerar vi att baka pizza i rörspisen.

Vet inte hur kakelugnspannan funkar utan el till cirkulationspumpar etc?

Fördel kakelugnspanna eller andra vattenmantlade eldstäder i värmepumpssystem är väl att det finns en möjlighet att kapa elpristopparna samt ev möjlighet att fixa billigt varmvatten, om det rörmokas på fiffigt sätt.
Jo, att ha någon sorts kompletterande värmekälla är som du säger klokt, men om man jämför en rörspis, järnspis eller kakelugn med en vattenmantlad kakelugn/kamin, är det värt den extra investeringen? Eller blir det som man har två fullgoda värmesystem i samma hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.