Hej! Jag ska byta uppvärmning i huset och kommer att stå utan värmesystem i ca 4-5v. Tänkte hyra in byggfläktar från Cramo eller Rmirent under tiden, jag tänkte kolla om nån har en uppfattning om vilken storlek på fläktar som kommer att behövas på ett ungefär? Huset är två våningar, 65 kvm på varje plan. Original-isolering från -56, dvs oisolerat tak och endast lättbetongväggar.

Klarar man sig med gissningsvis 2 st 1000W fläktar per våning för att hålla 10 grader plus?
 
Det beror förstås på hur mycket effekt som krävs i vanliga fall. Men huset är inte särskilt stort och för att hålla 10 grader under normal rumstemperatur så tycker jag nog att 4 kW borde räcka. Men jag skulle inte hyra några värmefläktar för ett så litet värmebehov. Åk istället till Jula/Biltema/ClasOhlson och köp 4 st 2 kW-byggfläktar för under 300 kr st så har du dessutom den dubbla effekten om det skulle behövas.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ok! Det var ett bra förslag. Tack för tipset!
 
  • Gilla
am_hed
  • Laddar…
Jula säljer nu 2 kwh fläktar för 199 kr
 
Värmer just nu mitt garage 50m2 (ganska välisolerat iof) med 1st 2kw byggfläkt.
Med den på full fart har jag 18,5grader och på halvfart runt 14 grader.

Så 2st per plan kommer nog räcka även vid stor köldknäpp, se bara till att ta matningen från olika grupper då 1st 10amper säkring inte räcker för 2 fläktar på fullfart
 
  • Gilla
Audhumbla
  • Laddar…
Vad var det gamla värmesystemet för något?
Finns ingen information vad det "drog" i energi för att hålla normal rumstemperatur.
Att värma upp till 10°C kommer nog att kräva halva den energin.

Vad blir det för nytt uppvärmesystem?

Hoppas att TS förbättrar takisoleringen också :)

Tillägg
Om man räknar schablonmässigt med 70 W/m2 för full värme,
= 4,55 kW/våningsplan så bör 2,3 eller ca 2 kW räcka för varje plan vid sänkt temperatur.
 
Redigerat:
Om det ska värmas med el så borde dessa göra jobbet. Angående förbrukning så går det mycket mindre energi med så låg innetemperatur då förlusterna minskar ganska drastiskt.
 
Vi värme vårt dåligt isolerade nybygge med ett el-element och en el-fläkt under vintern. Eftersom vi absolut inte ville komma ner under noll tyckte vi att det var bra med två källor om en av dem skulle gå sönder. Det fungerade utmärkt att ligga runt 10 grader utan att ha dem på max. (80+60 kvm).
 
OK! Tack för alla svar. Kommer att köra på 4st. Jula värmare 2kw, kör dessa på halva effekten. Sen har vi även några fristående oljefyllda elradiatorer som vi stöttar med.
 
@knockonwood: Gamla systemet är oljepanna :(

Vi byter till bergvärme, kör golvvärme i entreplan och behåller radiatorerna på ovanvåningen. Hoppas att det funkar med den lägre vattentempen på de gamla radiatorerna.

Vi isolerar taket, men inte just nu :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.