Kan ni inte ställa spisen på en liten sockel?
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Det skulle kunna vara en ide, välja det lägre spannet och sen kompensera med en sockel (y)

Får klura på det, se vad vi har hemma, välta omkull spisen och mäta hur kanterna i botten sitter
 
kaos 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det kaos igen :) får se om vi hinner klart till kvällen
 
Noseone skrev:
Kan ni inte ställa spisen på en liten sockel?
Har nu en bit furuskiva över från det jag ska bygga stödsidor och kryddskåp av så jag testar en sockellösning

hål.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måla kanten vit så kommer ingen tänka på det.
 
Hittade en femföring som varit passbit :)

femåring som passbit .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hinner nog inte klart ikväll...


kryddskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det är ju en dag imorgon med
 
Det går framåt men krävs mycket mätande för att få till bänkskivor snyggt mot en vägg som böljar

ny bänk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
reglar upp bänk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




dags för silikon .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helgens projekt är klart.
Två steg kvar i projektet
*den lilla delen i att sätta fast lite kvartslister och snickra kryddlådor
* den stora att måla om stommar och luckor
Får se när det blir...
 
Nillea - du och jag har exakt likadana kök i grunden. Är det byggt tidigt 60-tal? Samma skåpsluckor (fast mina är ommålade vita) och samma trähandtag. Du råkar inte ha en dörr till vänster om skåpet/spisen där i bilden?
OCH mitt kök är än stökigare än ditt nu, eftersom jag rivit ner och ska kakla om, samt byta bänkskivor.
 
Hej!

Vad fint det blir! Jag tänkte dock öka på er lista med en grej till: kyl och frys behöver minst 5 cm ventilationsöppning uppåt (kolla vad Whirlpool rekommenderar). Jag föreslår att ni gör så här: jacka ur botten på skåp över kyl/frys i bakkant hela skåpbredden samt ca 5 cm djupt, kapa sedan luckorna 5 cm i överkant och sätt dit ett ventilationsgaller. Vill ni kan ni också sätta en list på luckans snittyta, finns bl a i Marbodals sortiment och döljer ifall sågsnittet blev lite fnasigt. (Be eventuellt ett snickeri kapa). Om kyl och frys inte får tillräckligt med ventilation gäller inte garantin, förutom att livslängden förkortas.

Lycka till!

Anna



Visa bilaga 132445

Helgens projekt är klart.
Två steg kvar i projektet
*den lilla delen i att sätta fast lite kvartslister och snickra kryddlådor
* den stora att måla om stommar och luckor
Får se när det blir...[/QUOTE]
 
Kalmarkille skrev:
Nillea - du och jag har exakt likadana kök i grunden. Är det byggt tidigt 60-tal? Samma skåpsluckor (fast mina är ommålade vita) och samma trähandtag. Du råkar inte ha en dörr till vänster om skåpet/spisen där i bilden?
OCH mitt kök är än stökigare än ditt nu, eftersom jag rivit ner och ska kakla om, samt byta bänkskivor.
Nej, det är byggt 1955, ursprungligen var det tydligen snabelhandtag men trähandtagen sattes troligtvis in på 80talet enligt tidigare ägare så de är ju rätt tidlösa :)
Tyvärr tar köket slut efter grytskåpet. Hade gärna haft en bit till men då får jag bygga ut i trapphuset...
Nytt kakel kanske kommer när vi smält den här delen. Luckorna var vita när vi flyttade in men vi har hittat den här blå och en knallgul i skåpen. Gillade den blå så vi provmålade och nu blir det den fast med lackfärg som håller
 
Anna köksexpert skrev:
Hej!

Vad fint det blir! Jag tänkte dock öka på er lista med en grej till: kyl och frys behöver minst 5 cm ventilationsöppning uppåt (kolla vad Whirlpool rekommenderar). Jag föreslår att ni gör så här: jacka ur botten på skåp över kyl/frys i bakkant hela skåpbredden samt ca 5 cm djupt, kapa sedan luckorna 5 cm i överkant och sätt dit ett ventilationsgaller. Vill ni kan ni också sätta en list på luckans snittyta, finns bl a i Marbodals sortiment och döljer ifall sågsnittet blev lite fnasigt. (Be eventuellt ett snickeri kapa). Om kyl och frys inte får tillräckligt med ventilation gäller inte garantin, förutom att livslängden förkortas.

Lycka till!

Anna


Tack för tipset och omtanken (y)

Men det är redan löst. Sitter ett brett galler längst bak i överskåpens botten och överdel med ett skydd så jag inte kan råka täcka gallret med saker. Sen är det större utrymme än det ser ut upp mot taket. Har kollat lösningen med Whirlpool och det skulle räcka för luftgenomströmningen (då jag var lite fundersam.)
 
I helgen småfixas det, varit och handlat saknade kvartslister, snickerspackel och material till att snickrar kryddlådor
test kryddlåda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dags att olja.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inoljade


inoljad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Kryddlådor färdigsnickrade

PhotoGrid_1423404881872.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och köksskåpen har fått en hylla till så utrymmet utnyttjas bättre och finporslinet får plats

DSC_0488.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har dock nu sett ett estetiskt fel i mina lådor, borde självklart gjort framsidan aningen bredare än själva lådan så att draglisterna doldes :surprised:
Men det dag jag inte förrän nu när de sitter på plats väl fastlimmade och spikade... Men men sånt som händer första gången man bygger synliga lådor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.